Újabb két kerékpáros zuhant az öt méter mély szentendrei közműgödörbe
2021. szeptember 29. – 04:59
frissítve
A szentendrei kerékpárutat megszakító mély betongödröt a vízmű ásta ki hibaelhárítás miatt, de a lefedését hónapok óta nem tudták megoldani. Inkább lezárták 2 km hosszan a rajta átvezető kerékpárutat, ami viszont a bringásoknak nem tetszett. Balesetek, bírságok, konfliktusok, rongálás – így néz ki ma egy közműjavítás Szentendrén.
A héten már másodjára sérül meg a Szentendrén már elhíresült kerékpárút 5 méter mély aknájába esve egy szabálysértő állampolgár, áll a Szentendre Blogol nevű közösségi oldal egyik hétfői bejegyzésében. A balesetről pár kép is készült.
Mint helyi olvasónk tömören összefoglalta a Telexnek: Szentendrén van egy „horrorlik”, amibe időnként beleesnek bringások. Igaz, a kerékpárút elvileg le van zárva, de mivel sokan félnek a terelőútnak kijelölt, forgalmas 11-es úton bringázni, inkább arra mennek. A gödör hónapok óta nincs lefedve, a vízművek arra hivatkozik, hogy egy aknafedélre várnak, a város őrjöng, az Eurovelo 6-os bringaúton közlekedők meg szívnak.
Bürger Zoltán, a helyi kerékpárosklub elnöke kicsit árnyaltabban írta le lapunknak a helyzetet. Elmondása szerint a probléma azzal kezdődött, hogy a Szentendre központját a Szentendre határában fekvő kerékpároshíddal összekötő, mintegy két kilométeres kerékpárútszakasz egy pontja alatt július közepén eldugult egy nyomás alatt levő szennyvíz-távvezetékcső,
„és elkezdett ömleni a szar a túlfolyóból”.
A hibát gyorsan megtalálta az illetékes Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. (DMRV): az eldugult cső a kerékpárút alatti gátban futott, de a szervizaknákat valakik valamikor régen betemették. A kerékpárutat július 13-án lezárták, a csövet kiásták, a hibát két nap alatt elhárították, majd úgy döntöttek, hogy helyreállítják a szervizaknát is. Az erre kiírt közbeszerzési eljárás azonban elhúzódott.
Mindez nem lett volna baj, ha a gödör nem az egyébként igen nagy forgalmú Eurovelo 6 nemzetközi kerékpárút alatt lenne. Július közepe óta a gödör fedetlenül tátong, a kerékpárosok egy része pedig megpróbál mellette elmenni, mert – az egyébként sokáig ki sem jelölt – terelőút szűk, zsúfolt és rossz állapotú.
Szentendre városa augusztus elején helyezett ki tájékoztató táblát a lezárásokhoz. A tábla nem győzött meg sok kerékpárost, mert a lehetséges kerülőút vagy az autókkal teli 11-es úton vagy a mellette haladó, rossz állapotú, szűk járdán visz. A lezárásoknál egy idő után városi rendészek jelentek meg, és keveredtek gyakran ideges szóváltásba az áthaladni akaró bringásokkal, akik nem értették, mi tart ilyen sokáig egy csőtörés helyreállításán.
A szervizaknák helyreállítási munkálatai szeptember elején kezdődtek és a DMRV ígérete szerint három hét alatt befejeződtek volna. De nem fejeződtek be, mert a fedlapokat még mindig nem gyártották le. A bringások egy része augusztus után szeptemberben sem akart kerülni, a fedetlen gödör pedig sorra nyelte el őket: az elmúlt hétvégén már a negyedik balesetet szenvedőt kellett kimenteni. Időközben valakik betondarabokat dobáltak a munkagödörbe, megrongálva a helyreállított csövet. Újra kiöntött a szennyvíz, belefolyt a Dunába, ezért például a Postás strandot is hetekre le kellett zárni.
A szentendrei önkormányzat szerint a lakosság tájékoztatása, a lezárás biztosítása a kerékpárúton a helyreállítást végző, állami tulajdonú DMRV feladata. Mint Pilis Dániel alpolgármester lapunknak elmondta, az önkormányzat ennek ellenére – mivel a kezdetektől látszott, hogy a DMRV nem lép a kellő gyorsasággal – segített a kommunikációban és lezárásban, egyeztetett a kerékpáros szervezettel, aminek eredményeképpen született egy térkép és egy tábla az alternatív útvonalról.
Később városi rendészek kirendelésével is segítettek. Pilis szerint több kerékpáros nem fogadta el a lezárásokat, megrongálták a kordont, veszélybe sodorva ezzel másokat is. Az alpolgármester a legnagyobb problémának azt látja, hogy egyes kerékpárosok elveszítették a türelmüket, és nem tudták kivárni a munkák végét, azaz szerinte felmerül az egyéni felelősség kérdése is. Hozzátette, hogy az önkormányzatnak nincs ráhatása, mikor készülnek el a munkák, de mindent megtettek a veszélyes helyzet elkerülésére, többször felszólították erre a DMRV-t is.
Lapunk megkereste a DMRV-t, hogy miért nem tudták megakadályozni, hogy a munkagödörbe négy kerékpáros is beleessen az elmúlt hetekben, valamint hogy készülnek-e valamilyen olyan biztonsági megoldásra, ami a munka befejezéséig hátralévő időben 100%-os biztonsággal megakadályozná, hogy valaki véletlenül halálos balesetet szenvedjen a gödörnél, de egyelőre nem kaptunk választ. Amint megérkezik, frissítjük vele cikkünket.
Mivel a lezárást jelző korlátok, táblák, elválasztó elemek eltávolítása, megrongálása a közlekedés biztonsága elleni bűncselekménynek minősül, a Szentendrei Rendészeti Igazgatóság lopás, valamint a közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény gyanúja miatt feljelentést tett ismeretlen tettes ellen a Szentendrei Rendőrkapitányságon. Sőt, a közlemény szerint a Szentendrei Rendészeti Igazgatóság kénytelen volt többször is intézkedni a lezárt területen közlekedőkkel szemben.
Frissítés: A DMRV Zrt. alvállalkozója kedden megkezdte az EuroVelo6 kerékpárút – Postás strand és Dera-patak hídja közötti – lezárt szakaszán a szerelőaknák lefedését, áll a szentendrei önkormányzat oldalán. A strandhoz legközelebb eső aknára kora délután ráhelyezték a beton fedlapot. Október elejéig várhatóan mindhárom akna befedését befejezik, és elkezdődhet az aszfaltozás.