Robotokkal, szelfiszobával és vurstlihangulattal nyitott meg Budapest új bevásárlóközpontja, az Etele Pláza
2021. szeptember 17. – 18:54
frissítve
„Érdemes azért itt körülnézni, jó akciók vannak”
– mondja nekünk egy néni megannyi párnával és takaróval a szatyrában. Péntek reggel tízkor nyitott a több mint 100 milliárd forintos új bevásárlóközpont, az Etele Pláza Kelenföldön, a vasútállomás mellett.
A nyitás előtt fél órával olyan történt, amelyet szem a járványt megelőző Glamour-napok óta nem látott: sorok álltak, sőt egyenesen várakoztak egy bevásárlóközpont bejárata előtt. Kint szólt a tömegszórakoztató remixelgetés, dübörgött a tuc-tuc, az emberek pedig oda-vissza sétálgattak, mígnem az Etele végre kinyitotta kapuit.
Belépve az ajtón, az első dolog, ami feltűnik, hogy hatalmas épületbe érkezünk. A kialakítás praktikus, a fővárosi plázák ezen versenyében erősen veri legtöbb versenytársát: letisztult, egyszerű, lehetetlen eltévedni, és még tágas is. Az arany és fekete színek, illetve a plázán belüli külön szelfiszoba jelzi, hogy nagyban adtak a tervezők a külcsínre (és azokra a látogatókra is, akik adnak a külcsínre). Az pedig, hogy itt van az ország legnagyobb egybefüggő homlokzati üvegfelülete, tényleg sokat ad a hangulathoz: mert habár a kilátás a vasútállomással és építkezésekkel nem épp csábító, de cserébe legalább természetes fény bőven van.
Terasz, panelek és egy fontos lufikérdés
A benti üzletek és éttermek egy része még nem nyitott ki, de az már most látszik, hogy a pláza „tele legekkel” jelmondata valószínűleg arra utalhat, hogy tényleg mindenféle boltot megtalálunk benne. Vannak divatüzletek, kávézók, reggelizőhelyek, mozi, edzőterem és játszóház is. 2017-es kivonulásuk után ide tért ismét vissza a GAP Magyarországra, mellette pedig az Etele Pláza rendelkezik például az Emag eddigi üzleteinél is nagyobb bemutatótermével, amiről egy tetőn telefonáló nő úgy fogalmazott: „az kurva jó”.
A nyitás napján ráadásul ezek az üzletek külön hangsúlyt kaptak, ugyanis évtizedek hagyományához hűen itt is felbukkant a bevásárlóközpontok megnyitásának úgynevezett szentháromsága: a szerencsekerék, a tombola és a lufi. A vurstlihangulat tömegével szippantotta be az embereket, akik abban a percben jöttek rá, hogy most kell nekik egy új paplan, ideje lenne egy márkásabb pulcsinak, vagy mindennél jobban be kéne most állni a sorba, hátha nyernek egy Apple órát. Mi eközben fotós kollégámmal azon merengtünk, hogy vajon miért vonzódnak az emberek a lufikhoz. Mert gyermekkorból megmaradt mint az ünnephez való képzettársítás? Mert olyan, mint mi: kell neki az oxigén, ráncos lesz, ha idős? A válasz nem derült ki, de amíg ezen gondolkoztunk, addig felfedeztük a plázapraktikus dolgokat:
- két parkolószint várja az autóval érkezőket, a többi bevásárlóközponthoz képest meglepően sok elektromosautó-töltő van, egészen pontosan 130 darab;
- a liftek aranyszínűek, és a pláza több pontján is elérhetők;
- az elengedhetetlen jelentőségű vécéket pedig nyilak jelzik, extra, hogy a női-férfi mosdó mellett van egy „családi” is, orvosolva a kisgyermekes szülők vécéproblémáit.
Az épület talán legjobb része pedig az ezer férőhelyes étkezőudvar teraszos kertkapcsolata. A gasztronómiai felhozatal mondjuk pontosan ugyanaz, mint a hazai plázákban lenni szokott (hamburger, gyorskaja, ázsiai ételek stb.), de a leülős rész sokkal többet ad az amúgy nem túl vonzó „plázaétkezéshez”.
A kinti babzsákok, növények és a díszítés simán bevonzza az embert egy-egy kávézásra vagy ebédre. Igaz, a teljes zöld hangulatot rontja kicsit a panelkilátás, de könnyen benne van az Etele teraszában a potenciál, hogy a gimis első szerelmek randevúi a „Westend tető 4-kor?” helyett „Etelén délután?”-ra cserélődjenek.
Mitől okos?
A pláza okosságát az információs pult szerint abban kereshetjük, hogy például USB-töltőállomásokat találhatunk a folyosókon lévő ülőhelyeken, a fenti szinten pedig interaktív, érintőképernyős játékokkal tölthetik az időt a gyerekek. Emellett két nagyobb érdekesség van: az egyik, hogy az infópult mellett vannak beszélő Pepper-robotok, akikkel az emberek kellemeset beszélgethetnek az időjárásról, a közeli vécékről, vagy, ahogy azt az előttünk lévő úr tette, meg lehet kérdezni tőlük, hogy „hogy vagy babám?” és hogy „mi a szarnak vagy a plázában?”.
A másik pedig a pláza applikációja, ami néha egyébként tényleg praktikus. Térképen kategóriákra bontva megkereshetjük a boltot, ahova mennénk, egy helyre gyűjti a kuponokat és az eseményeket, illetve a parkolásban is segít, bár ez a funkció még nem működik. Emellett a látássérülteket és a vakokat az épületben az Óbudai Egyetemen kifejlesztett új program, az Ariadné segíti a tájékozódásban.
Élet a járvány után
A járvány hatását jelzi, hogy a fejlesztésnél figyeltek az egészségügyi intézkedésekre. Mint a cég közleményében írja, „a belső terek – ahol csak lehetséges – szinte teljesen érintésmentesek. A légtechnikai rendszer UV-lámpás csírátlanító szűrőegységei fertőtlenítő vegyszer használata nélkül, másodpercek alatt pusztítják el a levegőben lévő vírusok és baktériumok közel 100 százalékát.”
A koronavírus persze nemcsak óvintézkedés terén érinti a bevásárlóközpontokat, joggal felmerülhet a kérdés, hogy mekkora a létjogosultsága egy gigászi üzletkomplexumnak az online vásárlás népszerűségének növekedése mellett. Idén szeptemberben Neubauer Katalin, a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség elnöke arról beszélt a VG-nek, hogy a nyitás után számos üzlet látogatottsága nagyban csökkent, a bevásárlóközpontokat is kevesebben keresték fel.
A Privátbankár pont az Etele Pláza nyitása miatt kérdezett meg két nagyobb plázát a járvány utáni életről: ebből pedig kiderült, hogy a nagy áruházak nemigen aggódnak, főként azért, mert az online felületű boltok is egy idő után nyitnak a fizikai megjelenés felé (így pl. a plázában lévő Emag is), illetve a nyugati nagyobb márkákat sem rémítette el a terjeszkedéstől a járvány. A cikk szerint az a bevásárlóközpont pedig még jobban jár, amelyik nem a központban van, hanem külsőbb területen élő kört céloz: az Etele Pláza elsődleges vonzáskörzete pedig pont Budapest egyik legsűrűbben lakott, 235 ezres lélekszámú területe.
Az online-offline piaci szembenállásról megkérdeztük az Etele Plázát tulajdonló Futurealt is, azt válaszolták, hogy szerintük az offline kereskedelem a jövőben is virágozni fog annak ellenére, hogy nő az online térnyerése:
„A tengerentúlon már kettéválasztják az online és offline vásárlásban a »buying«️, és vásárlási élményt is magában foglaló »shopping«️ kifejezéseket, amire továbbra is hatalmas az igény.”