A Vitézy Dávid vezette BFK folytatja a kettes metró és a gödöllői hév összekötését, 2023 után kezdődhetnek az építési munkálatok

2021. szeptember 17. – 12:30

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Állami beruházásként valósítják meg a kettes metró és a gödöllői, csömöri HÉV összekötését, pénteken vette át a fejlesztés előkészítését a Vitézy Dávid vezette Budapesti Fejlesztési Központ a Fővárosi Önkormányzattól és a BKK-tól.

A továbbtervezésre és a beruházás előkészítésére a kormány 4,6 milliárd forint európai uniós támogatást biztosít a BFK és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciumának.

A beruházás zömét a gödöllői és a csömöri vonalon a pálya újjáépítése, a megállók akadálymentesítése, P+R autóparkolók, B+R kerékpártárolók létesítése teszi ki, de a legfontosabb újdonság az lesz, hogy az Örs vezér terénél összekötik a kettes metró vonalát a HÉV-vel.

Vitézy Dávid Facebook-oldalán azt írja, megállapodtak a BKK-val a tervezési szerződések és megszerzett engedélyek átruházásáról.

„A korábban elakadt tervezési folyamat újraindítása csak akkor megy, ha a műszaki tartalomról sikerül minden részletre kiterjedően megállapodnunk” – fogalmaz, a következő lépés így az lesz, hogy a Fővárosi Önkormányzattal, a BKK-val és az érintett X., XIV. és XVI. kerületi önkormányzatokkal megállapodást köt a BFK a beruházás részletes műszaki tartalmáról.

A HÉV és a metró összekötésének Vitézy posztja szerint meglehetősen hosszú a múltja, sokévnyi civil javaslattevő, kezdeményező munka után 2012 és 2015 között még az általa vezetett BKK rendelte meg a megvalósíthatósági tanulmányokat, majd 2015-ben a Fővárosi Közgyűlés finanszírozta a folytatást, a városhatáron belüli szakaszok részletes tervezését. Így a BKK 2016-ban keretjellegű közbeszerzést írt ki, amit a Főmterv nyert meg. A tervezési folyamat egyes fázisai megtörténtek, de bizonyos hatósági engedélyeket nem sikerült elsőre megszerezni, a kerületekkel viták alakultak ki, a tervezés elakadt, ráadásul közben a HÉV-ek állami fenntartásba kerültek.

A Fővárosi Közgyűlés tavaly februárban arról döntött, hogy nem folytatják a projektet saját finanszírozásban tovább, és az előkészítés így elakadt.

A Kormány ezután döntött úgy, hogy átveszi a fejlesztést, a HÉV-ek fenntartása ráadásul időközben állami feladat lett, és a HÉV-vonalak fejlesztéséért felelős szervezetként létrejött a BFK.

A terveket 2023-ig kell elkészíteni, a kivitelezés leghamarabb ezt követően kezdődhet meg attól függően, hogy az építési források rendelkezésre állnak-e. Ezt követően többéves építési és járműbeszerzési folyamat következik, ez után vehetik majd birtokba az utasok az összekötött rendszert.