Berki Krisztián azt vallotta, hogy a Bentley kialakítása miatt nem látta a visszapillantó tükörben a közeledő buszt
2021. július 12. – 14:27
frissítve
Az igazságügyi műszaki szakértőt és a tanúkat is meghallgatta a bíróság Berki Krisztián büntetőfékezéses ügyében, amiben kedden első fokon várhatóan ítéletet is hirdetnek.
A luxusautó coupé kialakítása miatt nem látta a visszapillantó tükörben a közeledő buszt, és gyakorlatilag már csak az ütközést érzékelte – egyebek mellett erről is beszélt Berki Krisztián a bíróságon, ahol hétfőn tárgyalni kezdték a büntetőfékezéses ügyét.
A Telex működését olvasóink támogatásaiból biztosítjuk. Legyél te is a rendszeres támogatónk!
A vádirat szerint a tévés-influenszer 2018. március 17-én a Pünkösdfürdő utcában egy Bentley-vel autózott feleségével. Előtte haladt a 34-es busz, ami a megállóhoz érve lelassított, de végül nem állt meg, mert nem volt le- és felszálló utas. Berki viszont előzni kezdte a buszt, de mivel a manővert nem tudta befejezni, ezért dudált, amire a buszsofőr is hangjelzésekkel reagált. Berki emiatt viszont „felfokozott érzelmi állapotba került”, és a megengedett sebesség túllépésével végül megelőzte a buszt, majd visszatért elé, és intenzív fékezésbe kezdett.
A BKK-busz vezetője a vészfékezés ellenére sem tudta elkerülni az ütközést, és 20 km/órás sebességgel nekihajtott az autónak, amiben 14 millió forintos kár keletkezett.
Az ügyészség a Bentley sofőrjét közúti veszélyeztetés és jelentős, illetve nagyobb kárt okozó rongálás bűntettével vádolja, és abban az esetben is 2 év 6 hónap letöltendő szabadságvesztés kiszabadását indítványozta, ha a vádlott beismerte volna a bűncselekmény elkövetését.
Nem látta közeledni a buszt
Berki Krisztiánt a baleset után a helyszínen, és a nyomozás alatt is többször hallgatták ki. Korábbi vallomásaival egybevágóan a mai tárgyaláson is arról beszélt, hogy egy közeli lakóparkba siettek, ahol lakást néztek volna feleségével.
Először a Pünkösdfürdő utcai megállónál, záróvonalon és egy zebra előtt akarta megelőzni a lassító buszt. „Szerettem volna kikerülni, de az előzés pillanatában azt észleltem, hogy a busz jobbra indexelt, miközben balra húzta a kormányt, én dudáltam, de erre a buszsofőr nem lassított volna vagy engedett volna el, hanem ő is dudált” – emlékezett vissza Berki.
A Bentley ezért visszasorolt a sávjába, a busz pedig a Pünkösdfürdő utcáról jobbra, a Királyok útjára kanyarodott rá. Berki ezután egy egyenes szakaszon, a záróvonal után 58-60 km/órás sebességgel előzte meg (ezen a szakaszon 40 km/óra a megengedett sebesség) a 35-36 km/órás sebességgel haladó buszt, majd visszasorolt elé. Állítása szerint felesége előzés közben szólt neki, hogy megérkeztek a lakóparkhoz.
„Visszasoroltam jobbra, közben figyeltem, hogy bal oldalon hol van a kapu. Mivel az le volt zárva, ezért jobbra akartam bekanyarodni a szervizútra, de ott volt egy nagy pocsolya, ezért bizonytalanná váltam, és meg is álltam”
– mondta.
Bár Berki azt állítja, nem vészfékezett, az igazságügyi műszaki szakértő szerint mégis így történt, és a tárgyaláson levetített felvételen is az látszik, hogy hirtelen és az út közepén áll meg az autóval. Azért úgy, mert „be akart fordulni vagy balra, vagy jobbra”. „Nem voltam itt korábban, kerestem a megállás lehetőségét”, mondta. Bár mindössze néhány másodperc telt el a visszasorolás és az ütközés között, Berki azt állította, hogy a buszt a középső visszapillantó tükörben nem látta közeledni, valószínűleg „a sportautó kialakítása miatt”.
Szakértő: A buszsofőr is vészfékezett
Az ügyben kirendelt igazságügyi műszaki szakértő pontosan rekonstruálta a balesetet. Császár Gergely szerint akkor, amikor a Bentley visszasorolt a busz sávjába, még „enyhe fékezést alkalmazott” – 1,5 m/s²-tel lassított –, a buszsofőr viszont ebben a pillanatban még nem fékezett. Amikor a Bentley 60 százalékban már átért a felezővonalon és erősen – 4 m/s²-tel – fékezett, a busz továbbra sem lassított. A két jármű közötti távolság ekkor ugyanis még nem csökkent, vélhetően azért sem, mert Berki ekkor még 50 km/órás sebességgel haladt. A 34-es busz sofőrje végül csak egy másodperccel később nyomta le a fékpedált és 2,5 m/s²-tel kezdett lassítani.
Ebben a pillanatban a Bentley és a busz 9 méterre voltak egymástól, 21 méterre a baleset helyszínétől és 2,3 másodperccel az ütközés előtt.
A szakértő azt is megállapította, hogy a buszsofőr az ütközés előtt 1,3 másodperccel valamiért felengedte a fékpedált, majd rögtön újra lenyomta és vészfékezett. A buszsofőr szerint azonban ő sem vészfékezett. „Nekünk az utasok biztonsága az elsődleges, ezért folyamatosan és intenzíven fékeztem. Ha vészfékezést használtam volna, akkor az utasok sérülnek meg” – mondta a férfi.
A bíró a buszsofőrt az első előzési kísérletről is kérdezte, amiről azt mondta, hogy azért dudált, hogy így jelezze nem tud megállni a megállóban, és tovább folytatja az útját. Határozottan cáfolta, hogy a busz elejét balra húzta volna, „a kanyarodásnál a Királyok útjánál kell egy kicsit kiengednem a bal sávba” azért, hogy a sarkon lévő éttermeket ne tarolja le.
A lakópark, ahol nehéz parkolni
Azt a védelem és a vád képviselői is elfogadták, hogy Berkiék a baleset napján a Királyok útján található lakóparkhoz igyekeztek. Erről számolt be egyébként a tévés-influenszer felesége is, aki a Bentley anyósülésén utazott, és akit tanúként hallgatott meg a bíróság. Vallomása gyakorlatilag teljesen megegyezett Berkiével, egy lényeges pontot leszámítva. Amíg férje azt állította, korábban nem jártak a lakóparknál, a nő arról beszélt a bíróságon, hogy
„az építkezésnél már többször voltak kint, ahol korábban sem tudtak bekanyarodni balra, ezért máskor is jobbra álltak meg”.
Az ügyben hétfőn az idézett szakértőt és minden tanút meghallgattak, így kedden a bíróság a perbeszédek után első fokon várhatóan ítéletet hirdet.