Elrobogott a motorcsónakos, nem segített a kajakosnak, akit vízbe borítottak a hullámai

2021. június 25. – 14:22

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Vízbe borították a hullámok azt a fiatal kajakost a győri Mosoni-Dunán, aki mellett nagy sebességgel robogott el egy motorcsónak. Vezetője nem is állt meg segíteni a bajbajutotton, akinek szerencsére nem lett baja. A parton járőröző polgárőr kérte számon a motorcsónakost. Videó rögzítette az esetet: feljelentették a kishajó vezetőjét.

Hétfőn délután négy óra körül, a Fertő Tavi Speciális Kutató és Mentő Vízi Polgárőrség egyik tagja a Mosoni-Duna győri szakaszán, a Jedlik híd közelében tartott ügyeleti szolgálatot. A partról látta, hogy amikor egy egyszemélyes kajakban ülő fiatal a kikötőnél haladt a part menti részen, miközben mögüle folyásirányban egy motorcsónak nagy sebességgel, majdnem teljes gázzal érkezett. Vezetője és utasai egyértelműen láthatták a kajakost, mégis későn lassítottak, és nagy lendülettel hajtottak el mellette, jókora hullámokat verve. Nem csoda, hogy a fiatalt a hajójával együtt felborította a neki oldalról érkező hullám, és a vízbe esett: a szlovák lajstromszámú motorcsónak vezetője azonban segítségnyújtás nélkül tovább haladt.

„A polgárőr a borulás után a motorcsónak vezetője felé kiabált, hogy segítségét kérje a vízbe esett fiú mentésénél. Az ordibálást a kormányos ugyan meghallotta, levette a gázt, majd visszakanyarodott… a polgárőrhöz, nem pedig a vízben levő fiatalhoz. Azzal volt elfoglalva, hogy miért kiabálnak neki” – idézte fel Gáncs Gábor, a Fertő Tavi Speciális Kutató és Mentő Vízi Polgárőrség vezetője.

Az esetről biztonsági kamera készített felvételt. „Az ügyben az illetékes hatóságnál feljelentést tettünk és tudomásom szerint eljárás is indult a BRFK-nál” – közölte Gáncs Gábor. A Győr-Moson-Sopron Megyei Polgárőr Szövetség is hangsúlyozta, hogy a hajózási szabályzat több ponton is rögzíti a hajósokra vonatkozó előírásokat, ezek között az egyik kiemelt a gondosság és a kötelező segítségnyújtás előírásai. Ezek vonatkoznak a vízen levő úszóművek és kikötők, valamint az azokhoz rögzített hajók épségének megőrzésére, de vonatkozik arra is, hogy a hajózók kötelesek a bajba került személynek segíteni. „Ez az eset olyan, mintha egy autós elsodorna egy kerékpárost, aki beesik, árokba, majd az autós megállás és segítség nyújtása nélkül tovább haladna. A konkrét esetben nem történt személyi sérüléssel járó baleset, de ez a vízen tényleg szerencse volt. A hajós viszont nem győződött meg, hogy a vízbe borítottnak nincs-e szüksége segítségre.”

A hajózás során a nagyobb sebességnél keltett hullámok a kikötött vízi járműveknél, kikötőknél sérülést, anyagi károkat okoznak. „Ilyen és hasonló eset sajnos gyakori: nekem is van egy úszó kikötőm, mely egy sebesen haladó vízi jármű keltette hullámok miatt úgy megdőlt, hogy félmilliós károm keletkezett” – mondta a polgárőr vezető. „Ugyan a 10 lóerő alatti motorokhoz nem kell hajóvezetői engedély (bár ez egy lajstromszámos kisgéphajó volt), de egy ilyen kisebb méretű hajó is komoly veszélyt és bajt okozhat. A közelmúltban egy rendőrségi egyeztetésen éppen ez volt a téma Győrben, most először végre sikerült egy ténylegesen dokumentált esetet is bemutatni, melyben, remélem, precedensértékű döntés születik” – jelezte Gáncs Gábor.