Elrobogott a motorcsónakos, nem segített a kajakosnak, akit vízbe borítottak a hullámai

2021. június 25. – 14:22

frissítve

Cséfalvay Attila
Cséfalvay Attila
Győri tudósító

Másolás

Vágólapra másolva

Vízbe borították a hullámok azt a fiatal kajakost a győri Mosoni-Dunán, aki mellett nagy sebességgel robogott el egy motorcsónak. Vezetője nem is állt meg segíteni a bajbajutotton, akinek szerencsére nem lett baja. A parton járőröző polgárőr kérte számon a motorcsónakost. Videó rögzítette az esetet: feljelentették a kishajó vezetőjét.

Hétfőn délután négy óra körül, a Fertő Tavi Speciális Kutató és Mentő Vízi Polgárőrség egyik tagja a Mosoni-Duna győri szakaszán, a Jedlik híd közelében tartott ügyeleti szolgálatot. A partról látta, hogy amikor egy egyszemélyes kajakban ülő fiatal a kikötőnél haladt a part menti részen, miközben mögüle folyásirányban egy motorcsónak nagy sebességgel, majdnem teljes gázzal érkezett. Vezetője és utasai egyértelműen láthatták a kajakost, mégis későn lassítottak, és nagy lendülettel hajtottak el mellette, jókora hullámokat verve. Nem csoda, hogy a fiatalt a hajójával együtt felborította a neki oldalról érkező hullám, és a vízbe esett: a szlovák lajstromszámú motorcsónak vezetője azonban segítségnyújtás nélkül tovább haladt.

„A polgárőr a borulás után a motorcsónak vezetője felé kiabált, hogy segítségét kérje a vízbe esett fiú mentésénél. Az ordibálást a kormányos ugyan meghallotta, levette a gázt, majd visszakanyarodott… a polgárőrhöz, nem pedig a vízben levő fiatalhoz. Azzal volt elfoglalva, hogy miért kiabálnak neki” – idézte fel Gáncs Gábor, a Fertő Tavi Speciális Kutató és Mentő Vízi Polgárőrség vezetője.

Az esetről biztonsági kamera készített felvételt. „Az ügyben az illetékes hatóságnál feljelentést tettünk és tudomásom szerint eljárás is indult a BRFK-nál” – közölte Gáncs Gábor. A Győr-Moson-Sopron Megyei Polgárőr Szövetség is hangsúlyozta, hogy a hajózási szabályzat több ponton is rögzíti a hajósokra vonatkozó előírásokat, ezek között az egyik kiemelt a gondosság és a kötelező segítségnyújtás előírásai. Ezek vonatkoznak a vízen levő úszóművek és kikötők, valamint az azokhoz rögzített hajók épségének megőrzésére, de vonatkozik arra is, hogy a hajózók kötelesek a bajba került személynek segíteni. „Ez az eset olyan, mintha egy autós elsodorna egy kerékpárost, aki beesik, árokba, majd az autós megállás és segítség nyújtása nélkül tovább haladna. A konkrét esetben nem történt személyi sérüléssel járó baleset, de ez a vízen tényleg szerencse volt. A hajós viszont nem győződött meg, hogy a vízbe borítottnak nincs-e szüksége segítségre.”

A hajózás során a nagyobb sebességnél keltett hullámok a kikötött vízi járműveknél, kikötőknél sérülést, anyagi károkat okoznak. „Ilyen és hasonló eset sajnos gyakori: nekem is van egy úszó kikötőm, mely egy sebesen haladó vízi jármű keltette hullámok miatt úgy megdőlt, hogy félmilliós károm keletkezett” – mondta a polgárőr vezető. „Ugyan a 10 lóerő alatti motorokhoz nem kell hajóvezetői engedély (bár ez egy lajstromszámos kisgéphajó volt), de egy ilyen kisebb méretű hajó is komoly veszélyt és bajt okozhat. A közelmúltban egy rendőrségi egyeztetésen éppen ez volt a téma Győrben, most először végre sikerült egy ténylegesen dokumentált esetet is bemutatni, melyben, remélem, precedensértékű döntés születik” – jelezte Gáncs Gábor.

A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!