Útdíjat vezetne be Budapesten a Levegő Munkacsoport, mivel úgy látják, a hatalmas gépjárműközlekedés óriási károkat okoz a budapestieknek. A minden személy- és tehergépkocsira kiterjedő budapesti útdíj bevezetéséért petíciót is indítottak – írja a szervezet közleménye.
Elképzeléseik szerint a kilométer- és szennyezésarányos útdíjból származó bevételt részben visszajuttatnák a rászoruló budapestieknek, részben pedig a környezetkímélőbb közlekedésre fordítanák. A teherautók esetében mintegy 7100 kilométernyi szakaszon jelenleg is létezik ilyen útdíj Magyarországon, ezt bővítenék ki Budapest egész területére és a személygépjárművekre is.
A Levegő Munkacsoport becslése szerint évente mintegy 2500 idő előtti halálozás és 200 ezer megbetegedés történik Budapesten, amiben szerepe van a rossz levegőnek. „Számtalan szív- és keringési elégtelenség, az asztma és a tüdőrák kialakulása is erre vezethető vissza” – írják.
Javaslatuk szerint a fővárosi útdíj hasonlóképp működne, mint a tehergépkocsikra kivetett úthasználati díj. Ennek mértéke négy tényezőtől függ: a megtett út hosszától, a jármű levegőszennyezési tulajdonságaitól, a jármű tengelyterhelésétől és az adott útvonaltól. A városi útdíj esetében egy ötödik tényező lehetne a napszak, például éjszaka kevesebbet kellene fizetni, mint csúcsidőben.