Felújítási és karbantartási munkák miatt zárva lesz a Nyugati pályaudvar június 19. és július 18. között, jelentette be a helyszínen
- Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő,
- Schanda Tamás államtitkár,
- Juhász Roland államtitkár
- és Homolya Róbert MÁV-vezér.
Szentkirályi Alexandra az MTI tudósítása szerint elmondta, hogy a kormány idei céljai között kiemelten szerepel a vasúti közlekedés fejlesztése, felújítják és utasbaráttá teszik a pályaudvarokat, állomásokat.
Kitért arra, hogy 2021 eleje óta a vonatjegyeken feltüntetik a szén-dioxid-kibocsátás megtakarítását. „Aki autó helyett a vonatot választja, az 1 kilométeren 131 gramm szén-dioxid-kibocsátást tud megtakarítani” – fogalmazott a kormányszóvivő.
Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium parlamenti és stratégiai államtitkára felidézte, hogy a Nyugati pályaudvar renoválásának munkálatai egy éve elkezdődtek. Egyebek között kicserélik 2200 négyzetméteren az üveg függönyfalat, a világítást, a teljes csapadékvíz-elvezető rendszert.
A projekt során 13 váltó- és 1 vágányátszelés cseréjét végzik el. Mintegy 3300 méteren építenek földmunkagépekkel vágányokat, több mint 16 ezer négyzetméteren új aszfaltot tesznek le. Korszerűsítik a vágányok végén az utastájékoztató táblákat.
Juhász Roland, a Miniszterelnöki Kormányiroda állami vagyongazdálkodásért felelős államtitkára elmondta, hogy a kormány 2021-ben 20 milliárd forinttal támogatja a MÁV versenyképes vasút programját.
Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a Nyugati pályaudvar lezárása miatt az esztergomi vonalakról Rákosrendezőre, a veresegyházi vonalon az újpesti állomásra, a debreceni IC-k Zuglóba, a szegedi IC-k Kelenföldre, a lajosmizsei szakaszról Kőbánya-Kispestre érkeznek és indulnak a vonatok. Hozzátette, a Budapesti Közlekedési Központtal együttműködve alakították ki az átadó pontokat, és arra törekedtek, hogy ezek kötött pálya mentén legyenek, mert autóbuszos vonatpótlást nem bírna el a főváros buszsávja.
Közlekedő Tömeg: Hosszabb utazási idő, tömött járatok
A Közlekedő Tömeg Egyesület szerint a vonatközlekedést a lezárás ideje alatt kritikán aluli módon szervezik: a vonatok egy része külvárosi állomásokon fordul, ráadásul pótlást sem biztosít a vasúttársaság. Az ingázók több átszállással, 10-40 perccel hosszabb utazási idővel, tömött buszokkal és villamosokkal fognak szembesülni.
A szervezet szerint erősen megkérdőjelezhető, hogy miért van szükség a teljes pályaudvar egyidejű lezárására, és miért nem lehet szakaszoltan, akár hosszabb idő alatt, több ütemben elvégezni a munkákat a vonatközlekedés csökkentett fenntartása mellett a nyári időszakban.
Az utasokat érő hátrányok csökkentése érdekében a Közlekedő Tömeg Egyesület azt kéri a MÁV-tól, hogy indítsanak pótlóbuszokat Rákospalota-Újpest állomásról Újpest-központba és a Nyugati pályaudvarra, Rákosrendezőről az M1-es metró Mexikói úti végállomására és a Nyugati pályaudvarra, továbbá Rákosrendezőn alakítsanak ki ideiglenes peronokat, hogy a Vác felől érkező, Zugló felé továbbközlekedő vonatoknak ne kelljen kihagyniuk ezt a megállást.