Budapesten kívül Szeged az első e-roller-város

2021. június 03. – 04:51

Másolás

Vágólapra másolva

A vidéki nagyvárosok közül elsőként Szegeden használható a Lime e-rollere. Az is különleges, hogy itt az önkormányzat közlekedési cége segíti az új szolgáltatást. A pünkösdi hétvége óta már lehet e-rollerezni.

Varga Denise, a Lime szegedi egységének vezetője elmondta, hogy első nekifutásra 200 darab kétkerekűt tettek ki a város forgalmas helyeire. Az e-rollert mobiltelefonos alkalmazással lehet használni, az alapdíj 250 forint, és percenként 50 forint az utazás ára. A rendszeres felhasználóknak előfizetést is kínálnak. A járgány legnagyobb elérhető sebessége 25 km/óra, de a város egyes területein ezt korlátozzák, így például a Kárász utcán, ahol mindig sok a sétáló, csak lassabban, 8 km/órával lehet haladni.

A használata ott ajánlott, ahol a kerékpáros közlekedés is akadálytalan. Az e-rollert néhány helyen tilos leparkolni, egyrészt, hogy ne képezzenek vele akadályt, másrészt, hogy ne zavarja a város látványosságainak megközelítését. Fontos még, hogy az e-rollernek van saját biztosítása, ami a felhasználót védi, ha esetleg véletlenül kárt vagy személyi sérülést okozna. Varga Denise dicsérte a város önkormányzatát, amely rugalmasan és segítőkészen támogatta a Lime szegedi terveit. Más vidéki önkormányzatokkal is tárgyalnak már a szolgáltatás beindításáról, ebből a leghamarabb néhány Balaton környéki településen lehet majd eredmény.

Rollerre fel, mindenki!

Amíg az egyetemi könyvtár, azaz a tanulmányi és információs központ bejáratánál beszélgettünk, sorra érkeztek a rolleresek, akik azonnal ki akarták próbálni az eszközt. Az első napon – amikor még maszkot kellett viselni – ingyenesen lehetett itt rollerre pattanni, és ez az ötlet láthatóan bevált. Varga Denise szerint nemcsak a fiatalok, hanem az idősebbek előtt is teljesen nyitva áll az e-roller fedélzete, a korosabb utasokra is számítanak. Most négy hónapos próbaidőszak kezdődött, ezalatt igyekeznek minél több szegedivel megismertetni az új lehetőséget, és azután döntenek arról, hogyan folytatják. Azt nem árulta el, hogy a próbaidőszak végéig van-e a cégnek elvárása a megtett utazások száma-hossza vagy a bevétel terén.

Varga Denise, Lime Operation Coordinator – Fotó: Móra Ferenc Sándor / Telex.hu

A Lime-ot 2017-ben alapították az USA-ban, egy észak-karolinai egyetemen kezdtek, majd Chicagót hódították meg. A terjeszkedést jellemzi, hogy 2019-ben már 30 ország 120 városában gurultak az e-rollerek, ekkor jöttek Budapestre is, ahol már sokan ismerhetik. A cég alvállalkozókat foglalkoztat, ők a rollerek töltését a saját telephelyükön, esetenként a lakásukban oldják meg, és ők felelnek a járművek szállításáért is – Szegeden ez másként van.

Marketingesen fogalmazva: a Lime küldetése a környezetbarát közlekedési megoldások elősegítése. Ehhez Szegeden társul még, hogy a tömegközlekedés vonalait összekössék, újfajta lehetőséget kínáljanak a városban élők és persze a turisták számára. Amikor a szolgáltatás szegedi hátteréről kérdeztem, Denise elmondta, hogy a városban rendezett körülmények között bárhol otthagyható a roller, hiszen a GPS megmutatja a következő felhasználónak, hol van egy szabad példány, és a lemerültet hamarosan elviszik tölteni.

Az e-roller nem versenytársa az SZKT-nak

A Szegedi Közlekedési Társaság a kérdéseimre azt válaszolta, hogy műszaki és személyzeti hátterük átalakítása nélkül is tudják a Lime elvárásait teljesíteni. Úgy látják, a cég villamosainak és trolibuszainak nem jelent versenytársat az e-roller, hanem jól kiegészíti a tömegközlekedési szolgáltatásokat. Az SZKT-nál évente több tízmilliós bevételre számítanak ebből, logisztikai partneri szerződést kötöttek Lime-rollerek töltésének, szállításának és karbantartásának feladataira. A pontos összeget nem lehet előre tudni, hiszen az a használat mértékétől függ, az elszámolás teljesítményalapú lesz.

E-rolleres nemzetté válik a szögedi?

Az utóbbi napokban a belvárosban jól láthatóan sűrűsödik a rollerforgalom, néhányan szélesen mosolyogva gurulnak tova, ám azt nehéz volna előre megmondani, hogy népszerű, azaz a cégnek nyereséges lesz-e Szegeden az e-roller. Egy busz-, troli- vagy villamosjegy ára a vásárlás helyétől függően most 320–450 forint, azzal a város egyik végéből a másikba, a távolság és az idő korlátozása nélkül el lehet utazni, így világos, hogy nem mindenkinek éri meg a rolleren suhanás izzadtságmentes örömét megfizetni.

Egy havi összvonalas bérlet, ami az autóbuszokra is érvényes, 7 ezer forint, a diák 4 ezer, de az egyetemi hallgatók egy része szociális alapon, ingyen megkapja. A zöldfejű kétkerekűre persze nem kell a megállóban várni, és akár késő éjszaka, buli után is fel lehet rá pattanni, háztól házig viheti az utasát – ez a taxisoknak még fájdalmas is lehet. Hogy ezek az előnyök hány szegedit csábítanak majd el a megszokott közlekedésétől, az őszre kiderülhet – persze csak akkor, ha a cég nyilvánosságra hozza majd a rollerek használatáról szóló adatokat.