Budapesten kívül Szeged az első e-roller-város
2021. június 3. – 04:51
A vidéki nagyvárosok közül elsőként Szegeden használható a Lime e-rollere. Az is különleges, hogy itt az önkormányzat közlekedési cége segíti az új szolgáltatást. A pünkösdi hétvége óta már lehet e-rollerezni.
Varga Denise, a Lime szegedi egységének vezetője elmondta, hogy első nekifutásra 200 darab kétkerekűt tettek ki a város forgalmas helyeire. Az e-rollert mobiltelefonos alkalmazással lehet használni, az alapdíj 250 forint, és percenként 50 forint az utazás ára. A rendszeres felhasználóknak előfizetést is kínálnak. A járgány legnagyobb elérhető sebessége 25 km/óra, de a város egyes területein ezt korlátozzák, így például a Kárász utcán, ahol mindig sok a sétáló, csak lassabban, 8 km/órával lehet haladni.
A használata ott ajánlott, ahol a kerékpáros közlekedés is akadálytalan. Az e-rollert néhány helyen tilos leparkolni, egyrészt, hogy ne képezzenek vele akadályt, másrészt, hogy ne zavarja a város látványosságainak megközelítését. Fontos még, hogy az e-rollernek van saját biztosítása, ami a felhasználót védi, ha esetleg véletlenül kárt vagy személyi sérülést okozna. Varga Denise dicsérte a város önkormányzatát, amely rugalmasan és segítőkészen támogatta a Lime szegedi terveit. Más vidéki önkormányzatokkal is tárgyalnak már a szolgáltatás beindításáról, ebből a leghamarabb néhány Balaton környéki településen lehet majd eredmény.
Rollerre fel, mindenki!
Amíg az egyetemi könyvtár, azaz a tanulmányi és információs központ bejáratánál beszélgettünk, sorra érkeztek a rolleresek, akik azonnal ki akarták próbálni az eszközt. Az első napon – amikor még maszkot kellett viselni – ingyenesen lehetett itt rollerre pattanni, és ez az ötlet láthatóan bevált. Varga Denise szerint nemcsak a fiatalok, hanem az idősebbek előtt is teljesen nyitva áll az e-roller fedélzete, a korosabb utasokra is számítanak. Most négy hónapos próbaidőszak kezdődött, ezalatt igyekeznek minél több szegedivel megismertetni az új lehetőséget, és azután döntenek arról, hogyan folytatják. Azt nem árulta el, hogy a próbaidőszak végéig van-e a cégnek elvárása a megtett utazások száma-hossza vagy a bevétel terén.
A Lime-ot 2017-ben alapították az USA-ban, egy észak-karolinai egyetemen kezdtek, majd Chicagót hódították meg. A terjeszkedést jellemzi, hogy 2019-ben már 30 ország 120 városában gurultak az e-rollerek, ekkor jöttek Budapestre is, ahol már sokan ismerhetik. A cég alvállalkozókat foglalkoztat, ők a rollerek töltését a saját telephelyükön, esetenként a lakásukban oldják meg, és ők felelnek a járművek szállításáért is – Szegeden ez másként van.
Marketingesen fogalmazva: a Lime küldetése a környezetbarát közlekedési megoldások elősegítése. Ehhez Szegeden társul még, hogy a tömegközlekedés vonalait összekössék, újfajta lehetőséget kínáljanak a városban élők és persze a turisták számára. Amikor a szolgáltatás szegedi hátteréről kérdeztem, Denise elmondta, hogy a városban rendezett körülmények között bárhol otthagyható a roller, hiszen a GPS megmutatja a következő felhasználónak, hol van egy szabad példány, és a lemerültet hamarosan elviszik tölteni.
Az e-roller nem versenytársa az SZKT-nak
A Szegedi Közlekedési Társaság a kérdéseimre azt válaszolta, hogy műszaki és személyzeti hátterük átalakítása nélkül is tudják a Lime elvárásait teljesíteni. Úgy látják, a cég villamosainak és trolibuszainak nem jelent versenytársat az e-roller, hanem jól kiegészíti a tömegközlekedési szolgáltatásokat. Az SZKT-nál évente több tízmilliós bevételre számítanak ebből, logisztikai partneri szerződést kötöttek Lime-rollerek töltésének, szállításának és karbantartásának feladataira. A pontos összeget nem lehet előre tudni, hiszen az a használat mértékétől függ, az elszámolás teljesítményalapú lesz.
E-rolleres nemzetté válik a szögedi?
Az utóbbi napokban a belvárosban jól láthatóan sűrűsödik a rollerforgalom, néhányan szélesen mosolyogva gurulnak tova, ám azt nehéz volna előre megmondani, hogy népszerű, azaz a cégnek nyereséges lesz-e Szegeden az e-roller. Egy busz-, troli- vagy villamosjegy ára a vásárlás helyétől függően most 320–450 forint, azzal a város egyik végéből a másikba, a távolság és az idő korlátozása nélkül el lehet utazni, így világos, hogy nem mindenkinek éri meg a rolleren suhanás izzadtságmentes örömét megfizetni.
Egy havi összvonalas bérlet, ami az autóbuszokra is érvényes, 7 ezer forint, a diák 4 ezer, de az egyetemi hallgatók egy része szociális alapon, ingyen megkapja. A zöldfejű kétkerekűre persze nem kell a megállóban várni, és akár késő éjszaka, buli után is fel lehet rá pattanni, háztól házig viheti az utasát – ez a taxisoknak még fájdalmas is lehet. Hogy ezek az előnyök hány szegedit csábítanak majd el a megszokott közlekedésétől, az őszre kiderülhet – persze csak akkor, ha a cég nyilvánosságra hozza majd a rollerek használatáról szóló adatokat.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.