Mennyit tudunk menni a leghosszabb hatótávú elektromos autókkal?

2021. május 22. – 14:07

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Jön a jó idő, a korlátozásokat is kezdik feloldani, a szerencsésebbek pedig akár nyaralni is el tudnak menni hamarosan. Akik autóval indulnak egy hosszabb utazásra, azok közül sokan alapos számításokat végeznek, hogy megtervezzék az utazás menetidejét és a vele járó költségeket. Az elektromos autók kapcsán még ma is sokan attól félnek, hogy ha ilyen autójuk van, akkor lépten-nyomon meg kell majd állniuk feltölteni az autó akkumulátorait. Pedig ez távolról sincs így, a mai akkutechnológia már komoly hatótávokra ad lehetőséget, a jobb villanyautók pedig egy benzines kompakt autó hatótávjával vetekednek.

Jelen pillanatban már a legkisebb villanyautók jelentős része is képes legalább 300 kilométert megtenni egyetlen feltöltéssel, ami segíthet enyhíteni az emberekben kialakult hatótávpara okozta szorongást, és természetesen vannak olyan modellek, amelyek ennél jóval nagyobb hatótávra is képesek.

Az Alapjárat.hu most összeszedte azt a tíz autót, amelyek a WLTP mérési szabvány alapján a legnagyobb hatótávra képesek, és jelenleg már a vásárlók számára is elérhetőek.

Hyundai Kona Electric – 483 kilométer

A Hyundai immár több mint egy évtizede az EV technológia élvonalába tartozik, és a Kona Electric az ékes bizonyítéka annak, hogy a kemény munka meghozza eredményét. A nagyobb, 64 kilowattórás akkumulátorcsomaggal felszerelt koreai kompakt crossover egyetlen feltöltéssel 483 kilométeres távolságot képes teljesíteni. Ne ettől az autótól várjuk életünk legfantasztikusabb vezetési élményét, de rendkívül jó kezelhetősége mellett a 204 lóerős teljesítményre képes elektromotor rendkívül dinamikus gyorsulást tesz lehetővé. A modell alapára itthon a kisebb, 39 kilowattórás akkupakkal, és az új elektromosautó-pályázat által biztosított állami támogatásnak köszönhetően 7,5 millió forintról indul.

Hyundai Ioniq 5 – 483 kilométer

Időről időre felbukkan egy-egy olyan modell, amely valóban megváltoztatja a korábban kialakult játékteret. Ez a helyzet a Hyundai Ioniq 5 esetében is. A dél-koreaiak számára nem újdonság az elektromosítás, olyannyira, hogy ebben a tekintetben messze megelőzik legtöbb vetélytársukat, a cég legújabb modellje pedig alaposan felkavarta az állóvizet. Markáns megjelenés, éles vonalakkal határolt formaterv és olyan szintű kényelem és kifinomultság, amely messze túlmutat az árcéduláján feltüntetett összegen. Ráadásul a nagyobb, 73 kilowattórás akkupakkal felszerelve (elérhető 58 kilowattórás verzió is) a 306 lóerős, összkerékhajtású autó hatótávolsága 483 kilométer. Igaz, mindezért kicsit többet kérnek, mint a Kona esetében, hiszen az 58 kilowattórás akkupakkal az Ioniq 5 alapára (állami támogatással) 13,5 millió forintnál kezdődik.

Kép: Alapjárat/Hyundai
Kép: Alapjárat/Hyundai

Volkswagen ID.4 – 499 kilométer

A Volkswagen teljesen elektromos ID-palettájának legújabb tagja, az ID.4 nagyjából ugyanazzal a felépítéssel és hardverrel rendelkezik, mint a Škoda Enyaq iV, valamint a hamarosan érkező Audi Q4 e-tron. A First Edition kivitelben egy 77 kilowattórás akkumulátort taláunk, illetve egy 204 lóerős villanymotort, amely az első kerekeket hajtja, a tisztán elektromos SUV pedig bőséges, 499 kilométeres hatótávolság megtételére képes a WLTP szabványmérés szerint. Nem olyan tágas, mint cseh testvére, de a VW letisztultabb vonalai és prémium felszereltsége magasabbra pozícionálja az ID.4-et. A hírek szerint hamarosan érkeznek majd az alacsonyabb kapacitású akkumulátorral szerelt, elérhetőbb árú verziók és az összkerékhajtású modellek is. Az ID.4 alapára hazánkban jelenleg 17,3 millió forintnál kezdődik.

Kép: Alapjárat/Volkswagen
Kép: Alapjárat/Volkswagen

Škoda Enyaq iV – 508 kilométer

A Volkswagen MEB-platformjára épített Enyaq iV a várakozások alapján a 2021-es év egyik legkeresettebb modellje lehet. A divatos SUV stílust ötvözi a Škodákra jellemző praktikussággal (ide tartozik például az 585 literes csomagtartó), így a cseh villanyautó ideális választás lehet az emobilitásra vágyó családok számára. Döntő szempont lehet, hogy a nagyobb, 80 kilowattórás akkucsomagnak köszönhetően a 204 lóerős teljesítménnyel rendelkező Enyaq iV 508 kilométert képes megtenni egyetlen feltöltéssel. Anyagiak tekintetében az Enyaq iV alapára állami támogatással 12,6 millió forintról indul az 55 kilowattórás akkupakkal.

Kép: Alapjárat/Škoda
Kép: Alapjárat/Škoda

Kia EV6 – 508 kilométer

Az 585 lóerős teljesítményének és a Porsche Taycant idéző tempójának köszönhetően nem meglepő, hogy nagyon sokan felkapták a fejüket a Kia elektromos csúcsmodelljének, az összkerékhajtású EV6 GT érkezésének hírére. A Hyundai Ioniq 5-höz hasonlóan az E-GMP padlólemezre épült modell 800 V-os töltési architektúrával rendelkezik, vagyis 77,4 kilowattórás akkumulátorpakkját a gyár hivatalos adatai alapján akár 18 perc alatt 80 százalékos szintre lehet feltölteni. A stílusos formavilággal rendelkező, ötajtós crossover modell olcsóbb változata hátsókerék-meghajtással és egyetlen, 228 lóerős villanymotorral érkezik, amellyel még így is 6,2 másodperc alatt képes teljesíteni a 0-100-as sprintet. Ennél azonban sokkal fontosabb, hogy 508 kilométeres hatótávval rendelkezik. A dél-koreai elektromos autó alapára az 58 kilowattórás akkuval és állami támogatással 13,5 millió forintról indul.

Kép: Alapjárat/Kia
Kép: Alapjárat/Kia

Volkswagen ID.3 – 541 kilométer

Vitathatatlan, hogy az utóbbi időben egyetlen új elektromos autó érkezése sem okozott akkora felzúdulást, mint a Volkswagen ID.3. Bár az első igazán mainstream családi EV-nek járó címet a Nissan Leaf már jóval korábban elhódította, kétségtelen, hogy a VW villanyautója egy sokkal népszerűbb modell lehet. Ez már kezdettől fogva akkumulátoros elektromos autónak készült, így a farmotoros ID.3 tervezése során a mérnökök gyakorlatilag tiszta lappal kezdhettek munkához. Meglepően tágas és minimalista utastérben élvezhetjük az EV-kre jellemző csendes és rázkódásmentes vezetési élményt. A pozitívumok listáját gyarapítja, hogy a nagyobb kapacitású, 82 kilowattórás akkumulátorcsomag révén az ID.3 egyetlen feltöltéssel 541 kilométeres hatótávot teljesít. A modell alapára hazánkban állami támogatással 9 millió forintnál kezdődik a 45 kilowattórás aksicsomaggal.

Kép: Alapjárat/Volkswagen
Kép: Alapjárat/Volkswagen

Tesla Model X – 597 kilométer

A hatalmas, 100 kilowattórás akkumulátorcsomagja révén nem meglepő, hogy a jellegzetes, sirályszárnyas ajtóval szerelt Model X a konkurencia jelentős részénél nagyobb hatótáv megtételére képes egyetlen feltöltéssel. A Model S-hez hasonlóan az év eleji frissítési csomag részeként megérkezett a még nagyobb teljesítmény elérését lehetővé tevő Plaid kivitel, valamint az utastér is jelentősen átalakult.

Fontos, hogy a lítium-ion cellák némi módosításon estek át, így a kaliforniai villanyautó már a Model 3-hoz hasonlóan 579 kilométert képes megtenni két feltöltés között. És akkor még nem is említettük, hogy a Model X összkerékhajtással rendelkezik, akár 7 felnőtt is utazhat benne, és mindössze 3,8 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órás tempóra. Aki egy kicsit mélyebben a zsebébe nyúl, és hajlandó feláldozni nagyjából 32 kilométernyi hatótávot, az a Plaid verziónak köszönhetően alig 2,5 másodperc alatt futhatja a 0-100-as sprintet. A frissen megnyitott budapesti szalonban kis híján 38 millió forintot kell fizetni a Model X alapkiviteléért.

Kép: Alapjárat/Tesla
Kép: Alapjárat/Tesla

Tesla Model 3 – 597 kilométer

Jelen pillanatban ez az autó a világ legkelendőbb EV-je, ám még ez sem elegendő ahhoz, hogy a Model 3 a hatótáv toplista élén végezzen, bár elég közel jár hozzá. A villanyautós mércével megfizethető ár, a felhasznált csúcstechnológia, a mindennapok során is praktikus használhatóság, valamint a lenyűgöző gyorsulási adatok mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Tesla legolcsóbb modellje ilyen sikereket képes elérni. Számos változat létezik, de ha a lehető legnagyobb távolságot szeretnénk megtenni két feltöltés között, akkor a találó Long Range Plus verziót érdemes választani, amely 82 kilowattórás akkumulátorpakkja révén 579 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik egyetlen töltéssel. Magyarországon egyébként állami támogatással kicsit több mint 13,8 millió forintról indul az 54 kilowattórás akkuval szerelt Model 3 Standard Range alapára.

Kép: Alapjárat/Tesla
Kép: Alapjárat/Tesla

Ford Mustang Mach-E – 610 kilométer

Rengetegen vannak, akik úgy gondolják, hogy a Mach-E a megcsúfolása mindannak, amit a Mustang név valaha is képviselt, ám akadnak olyanok is szép számmal, akiknek tetszik az új modell. Akárcsak a hagyományos, belső égésű motorral szerelt megfelelőjénél, izomból itt sincs hiány: a Mach-E legerősebb, összkerékhajtású GT változata 465 lóerőt teljesít, és mindössze 5,1 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 kilométer/órás sebességre. Meglehet, az utastér egy kicsit olcsó érzetet kelt, de egy óriási Tesla-stílusú infotainment képernyő megfelelő hi-tech hangulatot kölcsönöz neki. A hátsókerék-meghajtású verzió a nagyobb, 88 kilowattórás akkumulátorcsomaggal szerelve 610 kilométer megtételére alkalmas, mielőtt ismét csatlakoztatni kellene a hálózathoz. Hazánkban 20,6 millió forintnál kezdődik a Mach-E alapára.

Kép: Alapjárat/Ford
Kép: Alapjárat/Ford

Tesla Model S – 663 kilométer

A Tesla leghosszabb ideje piacon lévő modellje egyúttal az is, amely egyetlen feltöltéssel a legnagyobb távolságot képes megtenni. Az elképesztő teljesítményadatokkal rendelkező Plaid verzió minimalista utasterével, és a Knight Ridert idéző, úgynevezett szarvkormányával hosszú időre kibérelte magának a címlapokat. Ráadásul még a hatótáv terén is sikerült javulást elérnie a Tesla mérnökeinek, ennek eredményeként a 100 kilowattórás akkumulátorral rendelkező Long Range kivitel 663 kilométeres hatótávot kínál két feltöltés között.

A Tesla pedig azt ígéri, hogy bőven van még hova fejlődni. Talán akadnak még hiányosságok az összeszerelés minőségét illetően, és talán a nagynevű riválisok által piacra dobott új modellek vonzóbbak a vásárlók számára, de ha a lehető legnagyobb távot kell megtenni egy EV-vel, a Model S verhetetlen. Ennek azonban meg is kérik az árát, hiszen majdnem 35 millió forintot kell letenni az asztalra a kaliforniai villanyszedán alapkiviteléért.

Kép: Alapjárat/Tesla
Kép: Alapjárat/Tesla

Forrás: Autocar

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!