Sokak nagy bánatára tavaly és idén is elmaradt a Szegedi Borfesztivál, de kisebb hasonló programok talán még lehetnek a Dél-Alföldön. A fiatal hajósi borászok szövetsége évente négy nagyobb rendezvényt tart, ebből tavaly kettő esett ki. Ez érzékenyen érintette a híres-neves pincefalu termelőit. Volt olyan borászat, amelynek a harmadára csökkent a forgalma, mert külföldi turisták most nem jöhettek hozzájuk. A Hajós-Bajai Borvidék termelőinek többsége azonban kisebb gondokkal átvészelte a járvány időszakát, és abban bíznak, hogy hamarosan ismét találkozhatnak az igényes fogyasztókkal. Az internetes eladások sokat segítettek.
Májusi hétköznap délutánon majdnem teljesen csendes a híres hajósi pincefalu, csak egy csiszológép hangja száll messzire, ami jelezheti, hogy a borászok készülnek a nyitásra, csinosítják a présházakat.
Knehr István, a tizenöt fiatal borászt összefogó Vintegro Egyesület elnöke szerint tavaly a járvány alaposan próbára tette a termelőket. Kiestek a jó borivási alkalmak, a baráti és üzleti találkozók, a lakodalmak, nem tarthatták meg a kisebb-nagyobb bor- és gasztronómiai fesztiválokat. Hajóson tavaly és az idén is elmaradt a hagyományos Orbán-napi Borünnep, és nem rendezhették meg a pinceszövetség szokásos programjait, amelyek alkalmanként az igényes fogyasztók százait hozták a faluba az elmúlt években. Emellett havonta minden második szombaton is megnyíltak volna a pincék, de most nem jöhettek a vendégek. Volt olyan borászat, amely a külföldi turisták csoportjainak kimaradása miatt tavaly csak harmadannyi italt tudott eladni, mint máskor, de aki nem járt ennyire rosszul, annak is visszaesett a forgalma.
Hajóson több mint 1200 pince van, de sokan kizárólag családi használatra tartják fenn a présházukat. Az eladásra is termelők azzal igyekeznek megnyerni a fogyasztókat, hogy magas minőségű italokat állítanak elő, de pincénként csak pár ezer üvegnyit. Nagy mennyiséget nem tudnak termelni, hiszen sokan családi kisbirtokon, a munkájuk mellett szinte másodállásban, saját maguk gazdálkodnak. Italaik ezért csak ritkán kerülnek ki az üzletek polcaira, a fogyasztók főként akkor juthatnak hajósi borhoz, ha odamennek érte a pincéhez. Néhány borászat panziót is működtet, és többen alkalmanként ételekkel is várják a vendégeket. Ez így működött a járvány előtt, ám a korlátozások megszüntették az ilyen lehetőségeket. Ezért a borászok kénytelenek voltak az internetre költözni, növelni a webes eladásokat, ami most sokaknak segített.
Most is kell a munkaerő
Koch Csaba, a Hajós-Bajai Borvidék elnöke úgy látja, a közösség tagjait nem sodorta nagyon súlyos helyzetbe a járvány sőt, a vendéglátásban érdekelt cégek közül talán a borászatokat érintette a legkevésbé, hogy majdnem egy éven át jóformán minden zárva volt. A borvidék termelői mintegy 2 ezer hektárnyi szőlőben dolgoznak 15 település környékén, és három nagyobb pincészet van, amelyek üzletláncokba is szállítanak. Hajóson kívül Császártöltésen és Nemesnádudvaron harmincnál is több, ám kisebb vállalkozás készít prémium borokat, ezeket ritkán viszik boltokba, túlnyomórészt helyben értékesítik. Így az utóbbiak jobban megszenvedték a járványt, míg a nagyoknak enyhébb mértékben estek vissza az eladásai.
A borászoknak az internetes forgalom növelése révén sikerült talpon maradniuk. Nem kerültek utcára az embereik, Koch Csaba például belső átszervezésekkel oldotta meg, hogy ne kelljen senkit elbocsátania az állandó 25 főből, akik mellett más, alkalmi munkavállalók is dolgoznak a szőlőkben. Közben azt tapasztalta, hogy az utóbbi időben többen kerestek munkát, pl. egy adminisztrátori állásra meglepően sokan jelentkeztek. Ám évek óta egyre nehezebb olyan embereket találnia, akik a szőlőben dolgoznak, azt nem csak beígérik, hanem valóban el is jönnek, és értenek is hozzá, vagy megtanulják, hiszen itt az idénymunkához is kell tudás és tapasztalat. Időszakonként húsz-ötven-hetven emberre is szükség van. Ám az idősebbek, akik még értenek a szőlőhöz, egyre kevesebben vannak, és félő, hogyha a mostaniak majd kiöregednek a munkából, már nem lesz elég munkaerő.
Amíg beszélgetünk a Koch borászat üzletének teraszán, sorban érkeznek a vásárlók, és a kedélyes köszöntésekből úgy látszik, Koch Csaba régi ismerősei. Sok borász gondolja úgy, hogy nagyon fontos a személyes kapcsolat a fogyasztókkal – ezért járnak el a lehető legtöbb gasztronómiai rendezvényre. Koch javaslatára a Hajós-Bajai Borvidék termelői is rendszeresen találkoztak a járvány előtt, megkóstolták és elemezték a borokat, tanácsokkal segítették egymást, és esetenként közösen jelentek meg fesztiválokon. Ezt a szakmai munkát is szeretnék újraéleszteni.
Ősszel már nagy szüret is lehet?
A korlátozásokat már enyhítik a hatóságok, ám a járványhelyzet további alakulása előre kiszámíthatatlan, éppen így a borászatok idei forgalma is. A tavaly kiesett eladások miatt országszerte kaptak állami támogatást azok a bortermelők, akik arra pályáztak, és megfeleltek a feltételeknek – Koch Csaba szerint ez nagyon sokat segített az érintetteknek a Hajós-Bajai Borvidéken. Knehr István pedig azt mondta, a legjobb az lenne, ha az idén a bevételek ilyen pótlásra már nem is lenne szükség, azaz a bortermelők megközelíthetnék a járvány előtti eladásaikat. A hajósi borászok számára a falut járó vendégek sokasága lenne az igazi, így azt várják, hogy már nyártól indulhat a fröccsözés, és a szüret kapcsán ősszel is újra lehet majd nagyobb rendezvényeket tartani, hogy visszatérhessenek a pincék illatos hűvösébe a fogyasztók is.
A Telex fontosnak tartja, hogy az egész ország területéről szállíthasson az olvasóinak sztorikat, ezért közlünk gyakran vidéki riportokat. Mivel minden térséget nem tudunk lefedni budapesti szerkesztőségünkkel, keressük az együttműködést vidéki újságírókkal, és fokozatosan országos tudósítói hálózatot szeretnénk kiépíteni. Ez a cikk is egy ilyen együttműködés keretein belül készült.