Letarolja a csopaki fasort a balatoni vasútfejlesztés

2021. május 11. – 17:47

frissítve

Letarolja a csopaki fasort a balatoni vasútfejlesztés
Fotó: Aradi Anita

Másolás

Vágólapra másolva

Műszaki okok miatt kivágandó – tehetnék ki a szép, vasút melletti juharfasorra a táblát Csopakon. Az önkormányzat úgy egyezett bele a favágásba, ha a pótlás a kivágási munkákkal egy időben haladéktalanul megtörténik.

A Balaton északi partjának vasúti fejlesztése (villamosítása) miatt vethet keresztet szép fasorára Csopak önkormányzata. Hiába szeretnék megtartani a 30 juharfát, a kivitelező nem vállalta a tervezett felsővezeték áthelyezését a vágányok másik oldalára. A 30 éve társadalmi munkában ültetett fákat a hét közepén fogják kivágni, írja a hirbalaton.hu.

A Szabadbattyán–Balatonfüred vasútvonal villamosüzem kiépítése, felsővezeték-építése nemzetgazdasági szempontból kiemelt állami beruházás, ami most Csopakhoz ért. Mint azt a település közösségi oldalán leírják, folyamatos egyeztetésben voltak a beruházó a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-vel.

Amikor kiderült, hogy a felsővezeték miatt ki kell vágni a vasút menti juharfasort, az önkormányzat jelezte, hogy inkább megtartanák a fákat, és azt kérték, hogy a felsővezetéket a vasút 71. sz. főút oldalára helyezzék át. De hiába. A javaslatot a beruházó műszaki okok miatt nem vállalta.

A fasort egyébként a jogszabályban meghatározott üzembiztonsági okok miatt kell kivágni: eszerint a föld feletti vezeték biztonsági övezetében „tilos olyan növényzet telepítése és tűrése, amelynek magassága kifejlett állapotában meghaladja a 4 métert”.

Ezen túlmenően a jelenlegi fasor veszélyezteti az élet- és vagyonbiztonságot, és nem tartható be az előírt 4 méter biztonsági övezet. A fák csonkolása, visszametszése ugyancsak biztonsági okokból nem megoldható.

Mint írják, az önkormányzat végül azzal a kikötéssel járult hozzá a fák kivágásához, hogy a pótlás a kivágási munkákkal egy időben haladéktalanul történjen meg. A kivágott juharfákat iskolázott 14-16-os körméretű gömbjuharokkal kell pótolni, melyek nem fogják elérni a jogszabályban meghatározott magasságot.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. korábbi jelentése szerint a Szabadbattyán–Balatonfüred vasúti vonalszakaszon 2021. május 30-ig tart a vágányzár, a tavaly őszi leállást követően ekkor fog megindulni ismételten a vasúti forgalom – egyelőre a megszokott, dízeles vontatással. A felsővezeték-hálózat jelentős része elkészült, valamint megtörtént a vasúti pálya fenntartási vágányszabályozása is. Cél, hogy az idei nyári menetrend már a villamos üzemmel indulhasson el, és az utazóközönség használatba vehesse az átépített vasútállomásokat Polgárdiban, Balatonkenesén, Balatonfűzfőn és Alsóörsön.

A NIF megindította a fejlesztés második ütemének (Balatonfüred–Tapolca–Keszthely és Tapolca–Ukk) előkészítésére vonatkozó közbeszerzési eljárást is.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!