Kertvárosi autópálya lett a fekvőrendőr nélküli utcából Mátyásföldön

2021. május 10. – 12:00

frissítve

Kertvárosi autópálya lett a fekvőrendőr nélküli utcából Mátyásföldön
A Koronafürt utcában – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

A XVI. kerületi Ómátyásföld csendes kertvárosi negyed, Tempo 30-as forgalomcsillapított övezet. Szinte az összes utca kereszteződésében sebességcsökkentő küszöbök segítenek kikényszeríteni a szabályok betartását. Kivéve egy utcában, amelynek lakói hiába próbálkoznak évek óta, lepattannak az önkormányzatról. A testület bizottsági tagja viszont gmailes címről válaszolva háborog, hogy nem kapja meg a tiszteletet, az illetékes hivatali munkatárs pedig rejtélyes „valakiket” lát a háttérben.

A XVI. kerület egyik legszebb, legnyugodtabb része Ómátyásföld. Csendes utcáiban régi villák, nagy családi házak sorakoznak, a járdák fölött hatalmas fák koronái adnak árnyékot az arra sétálóknak. A negyed Tempo 30-as zóna, ami azt jelenti, hogy az úton 30 km/óra a legnagyobb megengedett sebesség.

Mivel ezt sok autós figyelmen kívül hagyta, szinte az összes kereszteződésben bukkanókat, szaknyelven sebességcsökkentő küszöböket építettek ki, ami a lakók szerint bevált. Ezért is furcsa, hogy egyetlen utca nem kapott ilyen védelmet a zóna közepén: a Koronafürt utca.

Hogy miért baj ez? Az egyik lakó így írta le levelében:

Ez az utca vezet el többek között a NEDA-BAU építőanyag-nagykereskedéshez, és egérút egy közeli Lidlhez, emellett számos teherautó, kamion is használja bőven a sebességkorlát felett, sőt, az utcát szerintünk az építőanyag-kereskedő már korábban meghosszabbította a saját bejárata felé, ösztönözve erre a tégláért, sóderért igyekvő teherautókat, hogy az egyébként csendes Koronafürt utcán közlekedjenek.

Emellett az akadálytalanság következtében a lakók szerint a környező utcákhoz képest megnövekedett a forgalom (nagyon szeretik száguldozva egérútnak használni futárok, vállalkozók, szolgáltatók is), az autósok, teherautósok többsége semmibe veszi a 30 km/h szabályt, és a jobbkezes keresztutcáknál sem lassítanak.

Se válasz, se pénz

A lapunkhoz forduló lakó 2019 óta próbálja elérni, hogy a Koronafürt utca ne legyen forgalmi szempontból diszkriminált helyzetben, viszont megkeresései, szomszédjainak levelei, mint írja, „teljesen hatástalanok maradtak”. Egyszer az volt a válasz, hogy a fekvőrendőrökhöz „teljes társadalmi egyetértés” szükséges, de véleménye szerint ezt is csak azért kapták, mert rátette a levelezésre cc-ben a kormányhivatalt.

Másik olvasónk egyenesen az önkormányzat közlekedési bizottságához fordult, ahonnan egy gmail-es magáncímről érkezett válasz, de két forduló után eldurvult a hangnem. Mint olvasónk írta, „az említett úr gmailes címről visszaírva háborgott, és kérkedett, hogy ő egy bizottsági tag, és ennek megfelelően kell vele beszélni”.

Tempo 30 zóna – Fotó: Tenczer Gábor / Telex

Az utolsó csepp a pohárban az volt, amikor annak ellenére, hogy azt mondták nekik, hogy nincs pénz a sebességcsökkentő küszöbökre, egy közeli utcában (a Csinszka és a Hunyadvár utca sarkán) mégis kiépült egy.

Időközben megérkezett a válasz a Budapest Közút forgalomtechnikai igazgatóságától is, amiben elismerték: a Koronafürt utca elhelyezkedése olyan, hogy a Veres Péter út felől rövid összeköttetést biztosít az Újszász u., Léva u., Légcsavar u. által határolt kereskedelmi létesítményekkel, ezért a helyi korlátozások (12 tonnás forgalomkorlátozási övezet, 30 km/h sebességkorlátozott övezet) ellenére megjelenhet az indokolatlan és átmenő tehergépjármű-forgalom. Közölték, hogy ezért támogatják a sebességcsökkentő küszöbök kiépítését, de sajnos ők se tudnak lépni, mert ez a közútkezelő, azaz a kerületi önkormányzat hatásköre. Amint az önkormányzat kéri, a hozzájárulást meg fogják adni.

„Valakik” a háttérben

Az önkormányzat sajátos válaszadási gyakorlatából jócskán kijutott lapunknak is. Először április 1-jén fordultunk a kerület sajtósához, Gajáta Fannihoz, hogy megtudjuk, miért nincs sebességcsökkentő küszöb a Koronafürt utcában, és mikor lesz. Aztán április 7-én, majd 13-án is kerestük írásban, végül telefonon mindössze egy rövid szóbeli választ kaptunk, miszerint

az önkormányzat nem kíván az ügyben reagálni. Írásban már ezt sem voltak hajlandók megerősíteni.

Lapunk ezután közérdekű adatigénylés formájában tudakozódott újra, többek között arról, hogy készült-e döntést előkészítő hatástanulmány arról, hogy kell-e, vagy nincs szükség sebességcsökkentő küszöbre a Koronafürt utcában, ha a többi utcában van, és hogy mi a terve az önkormányzatnak. A kéthetes törvényi határidő lejártakor kaptuk a szűkszavú választ a jegyzőtől: hatástanulmány nincs, de (nem részletezett) tervek vannak. Sokkal nem jutottunk előrébb.

Ha a kerület fideszes vezetése nem kíván válaszolni az ügyben, akkor marad az ellenzék. Nemes Gábor, az önkormányzat közlekedési bizottságának DK-s tagja azt mondta, ismeri az ügyet, őt is keresték a lakók, ezért ő is rákérdezett. Két hét után, nemrég kapta meg a furcsa választ a hivatal ügyosztályától, amiben azon lamentálnak: nem értik, miért most lett téma a Koronafürt utca, „valaki biztos elhatározta, hogy elintézi”.

Hollai Gábor, a kerületi önkormányzat momentumos tagját is megkeresték a lakók, még lapunk előtt. Ő személyesen ki is ment a helyszínre. Mint mondta, meggyőződött arról, hogy valóban senki nem tartja be sem a sebességhatárt, sem a jobbkézszabályt. Viszont sok teherautót látott közlekedni az utca végében levő – olvasónk által is említett – építésianyag-kereskedéshez. Ő is hasonló választ kapott a kerületi polgármesteri hivataltól, mint Nemes Gábor.

A válaszban az ügyintéző azt írta neki, hogy

„a Koronafürt utca fekvőrendőrösítése most lett téma, most viszont több csatornáról ez jön. Ez úgy lehetséges, hogy most hirtelen nagyon megnőtt a forgalom, vagy úgy, hogy valaki(k) elhatározta(k), hogy ezt most elintézi(k). Egyelőre nem tudom, hogy kettő közül melyik az igaz, és sajnos a pandémia miatt jelenleg valós forgalmat sem tudunk mérni, de amint lehetséges, megtesszük ezt”.

Hollai viszont legalább ígéretet kapott arra, hogy bár erre most nincs pénz, „de polgármester úr megígérte, hogy ha indokolt a küszöbök elhelyezése, akkor biztosít rá pénzügyi keretet”.

Lehet minden pofon mellé fekvőrendőrt állítani?

Természetesen lapunk is ellátogatott a helyszínre egy jó sétára, és többekkel is beszéltünk. Az utcán volt, aki úgy gondolta, hogy a fekvőrendőrök nem tesznek jót az autók rugózásának, és amúgy is fékezni kell az összes jobbkezes utcánál. Mások azonban úgy vélték, hogy pont az a baj, hogy a szabályokra nagy ívben tesz az utcán áthajtó autósok nagy része. Ezt bizonyítja a lakók által felvett videó is:

Talán elkészül majd a Koronafürt utcában a sebességcsökkentő küszöb a jövőben, talán nem. A fő csattanó itt az a lakók szerint, hogy egy teljesen egyértelmű helyzetben – ugyanolyan utcák közül egyedül a Koronafürt utcának kell elviselnie a folyamatos zaj- és forgalomterhelést, balesetveszélyt, miközben a pontosan ugyanilyen tulajdonságokkal rendelkező többi utcának nem – kitérő, használhatatlan magyarázatokat ad az önkormányzat. Ezek alapján nem csoda, ha az merül fel az érintett lakókban, hogy szándékosan ignorálja a problémát.

Frissítés:

A jarokelo.hu lakossági problémabejelentő oldal jelentkezett lapunknál, hogy ők is egy hónapja ostromolják válaszért az önkormányzatot az ügyben, de csak annyi választ kaptak, hogy „a közterület-felügyeleti iroda visszatérően ellenőrizni fogja az össztömeg behajtást a Koronafürt utcán”.