Az autózás vége: indulhat az autómentes Városliget
2021. május 3. – 12:02
A nagy projekt részleteiről Vitézy Dávid BFK-igazgató számolt be a Facebook-oldalán. Rendeződhet végre Rákosrendező sorsa is.
Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ igazgatója az FB-oldalára kiírta, hogy megkezdődik a Városliget autómentesítését szolgáló közlekedési fejlesztések előkészítése. Remélhetőleg mire ezek a fejlesztések megvalósulnak, végre majd újra merünk a pandémiás időszakban érthető módon gyakorlatilag üresen kongó fővárosi közlekedési eszközökkel utazni.
Mint fogalmazott:
1. A mai napon kiírtuk a közbeszerzést a P+R-parkolóházak tervezésére a Kisföldalatti Mexikói úti végállomásánál, amely 1500 autósnak ad majd lehetőséget tömegközlekedésre váltani az M3-as autópálya felől.
2. Aláírtuk a szerződést a Rákosrendező fölötti, Szegedi úti új híd tervezésére, A nyertes tervező a Speciálterv lett.
3. Elindult az autómentes Városliget projektről szóló, a jövőben a fejlesztésről folyamatosan hírt adó honlapunk a www.automentesvarosliget.hu címen.
A közlekedési szakember a bejegyzésben emlékeztet:
Több mint hatvan éve született az a döntés, hogy az M3-as autópálya bevezető szakasza a Városliget közepén vezessen keresztül, így Budapest történelmi parkját kettészelő Kós Károly sétányon ma akkora forgalom, mint a Petőfi hídon. A Városliget megújításával ezen változtatni kell.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa (FKT) javaslatát elfogadva a Kormány ezért 2020 nyarán úgy döntött, hogy a Kós Károly sétányt lezárja az autóforgalom elől, és a Városligetet teljes egészében a gyalogosoknak és a kerékpárosoknak adja át.
A tervek szerint
1. Teljesen autómentessé válik a Városliget, lezárják az autóforgalom elől a Kós Károly sétányt és csúcsidőn kívül az Állatkerti körutat is. A forgalmi korlátozás a trolibuszokat nem érinti.
2. Teljesen autómentes lesz a Hősök tere, mind a Műcsarnok, mind a Szépművészeti Múzeum előtt.
3. Megszűnik a felszíni parkolás a Városligetben (az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve), a célforgalmi parkolási igényeket a Liget Budapest projektben épült, nemrég megnyílt új Dózsa György úti mélygarázs és a tervezett új Mexikói úti P+R látja el.
4. Az M3-as autópálya felől érkező autóforgalom számára összesen 1500 férőhelyes új P+R-parkoló épülhet az M3 autópálya-bevezető – Hungária gyűrű – Mexikói út csomópontjában, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál.
5. Új közúti és villamosfelüljáró tervezését kezdi meg a BFK a Nagy Lajos király útja és Szegedi út vonalában, így a váci vasútvonal és Rákosrendező fölött átívelő felüljárón a Béke térig. Az új felüljáró összeköti Zuglót Angyalfölddel, tehermentesítheti a Hungária körutat. Az új villamoskapcsolat pedig a 3-as villamos-körgyűrű folytatását jelenti majd Angyalföld felé. Ezt a tervezési munkát végzi majd a most aláírt szerződés keretében a Speciálterv, a szerződés értéke nettó 1.728 millió forint, amelyet teljes egészében a Kormány finanszíroz, a Fővárossal megkötött megállapodás szerint.