Váratlan kihívója akadt Jakab Péternek a lájkbajnokságban
2021. április 25. – 17:30
Ha vasárnap, akkor lájkbajnokság a Telexen; újra itt vagyunk, hogy politikusaink közösségi médiás jelenlétét, népszerűségét, aktivitását elemezzük. A múlt hetet azzal zártuk, hogy újra nyílt és izgalmas a verseny, és ez továbbra is tartja magát: annyi tülekedés és előzgetés volt az élmezőnyben, hogy egy Forma–1-es futam is megirigyelné.
Tragikus hírrel kezdődött a hét: a múlt pénteken, éppen a lájkbajnokság fordulójának indulásakor jelentették be Törőcsik Mari halálhírét. Nyilván az összes politikusunk azonnal búcsúposztot faragott, előkerültek a régi közös fotók, felpörögtek a gyászhajtású lájkgenerátorok. Ahogy a nem politikai témáknál lenni szokott, és ahogy ezt nőnapkor és húsvétkor is megfigyelhettük, most is Orbán Viktornál rezonáltak a követők leginkább a hírre, bő 50 ezer interakció érkezett a posztjára, ezzel a miniszterelnök gyorsan az élre is állt a versenyben, a hétvégét komoly előnnyel zárta. A hét elején aztán először Hadházy Ákos, aztán Jakab Péter érte utol és előzte meg, majd előkerült a címben említett váratlan kihívó, Szabó Tímea, aki egészen a befutóig nagy versenyben volt az első helyért Jakabbal. A tízszeres bajnok jobbikos végül a péntek reggeli rádiós Orbán-interjúra bedobott gyors reakcióposzttal („Bemondta a köpcös, hogy ő egyébként az utcai harcosok világából érkezett. Felnevettem. Itt jöttem rá, hogy nincs értelme erre reagálni. Ez az ember egy vicc.”) és az arra még gyorsabban befutott 10 ezer lájkkal biztosította be a heti győzelmet.
Lássuk, hogyan alakult a heti toplista, ki hány lájkot gyűjtött be a héten a politikusaink közül a Facebookon:
interakciók | hirdetési pénz | |||
---|---|---|---|---|
1. | Jakab Péter | 177 000 | ▲ | 128 000 |
2. | Szabó Tímea | 167 000 | ▲ | 36 000 |
3. | Hadházy Ákos | 150 000 | ▲ | 0 |
4. | Orbán Viktor | 131 000 | ▲ | 0 |
5. | Karácsony Gergely | 123 000 | ▼ | 7000 |
6. | Szijjártó Péter | 119 000 | ▼ | 0 |
7. | Szél Bernadett | 99 000 | ▲ | 45 000 |
8. | Z. Kárpát Dániel | 92 000 | ≡ | 0 |
9. | Varga Judit | 85 000 | ≡ | 100 000 |
10. | Gyurcsány Ferenc | 84 000 | ▼ | 0 |
11. | Kocsis Máté | 79 000 | ▲ | 386 000 |
12. | Keresztes László Lóránt | 61 000 | ▲ | 55 000 |
13. | Stummer János | 55 000 | ▼ | 10 000 |
14. | Fekete-Győr András | 55 000 | ▲ | 117 000 |
15. | Vadai Ágnes | 54 000 | ▼ | 0 |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 16. és 23. péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, az április 16. és 22. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
A top10 tanulság a top15-ről
1. A legfeltűnőbb dolog a listán, hogy általában mennyire magasak a számok. Sosem volt még olyan, hogy 50 ezer feletti interakció kellett toplistára kerüléshez, sőt, év végén, az ünnepek közti nihilben, majd január elején pár hétig 20-22 ezer is elég volt a 15. hely megcsípéséhez. Ehhez képest a most 16. helyen befutott Dobrev Klára 51 ezerig jutott. Érdekesség, hogy november végén, a lájkbajnokság legelső fordulójában is ennyije volt, de akkor az a hatodik helyre volt elég. A top15 összesített eredménye bő másfél millió interakció (pontosan 1,585 millió), ennél csak egy alkalommal, nőnapkor kaszáltak be több lájkot a politikusaink. Úgy tűnik tehát, a közösségi médiás stábok már most, egy évvel a választás előtt teljes kampányüzemmódba kapcsoltak.
2. A hét, sőt az elmúlt hetek meglepetésembere Szabó Tímea, aki valamikor március végén kapta el nagyon a ritmust, azóta stabilan heti 100 ezer lájk fölött tartja magát, és már harmadszor ért el a dobogóig. Sőt, közel volt ahhoz, hogy meg is nyerje a hetet. Mindezt úgy, hogy a követőtábora nem mondható éppen fanatikusnak, ritkán jut be egy-egy posztja a hét legsikeresebb bejegyzései közé. Ehelyett apránként, stabilan jól teljesítő posztokkal, de különösebben hagy villantások nélkül szokott operálni (ez egyébként éppen a fordítottja annak, ahogy Orbán facebookozik). Látványosan ügyesen hangszereli a posztjait az alapvető, zsigeri érzelmi reakciók kiváltására, a szomorútól a felháborítóig, a viccestől a meghatóig. És a héten még erre is rá tudott emelni az orvosok „megbízhatósági vizsgálatának” sztorijával, és pár olcsóbb lájkbombával (a Fidesz-logó összemontírozása a kínai zászlóval, rendszeres gyászposztok a járvány áldozataiért). Ha bevállalja a lájkvadászat olyan szintjeit is, mint a héten például Szijjártó Péter (közös fotó Majkával) vagy Kocsis Máté (kölyökkutyás szelfi), akár meg is nyerhette volna a hetet.
3. A lista alsóházában már állandó szereplőként köszönthetjük Vadai Ágnest, és jó úton halad efelé Keresztes László Lóránt is. Mindketten stabilan hozzák az elmúlt hetekben az 50 ezer lájkot, kiszorítva a toplistáról olyan, régebben biztosnak tűnő neveket, mint Novák Katalin vagy Donáth Anna. Érdekesség, hogy nagyon furán mozog mostanában Stummer János, egyik hétről a másikra képes a 100 ezer lájkos szintről a lista végére vagy akár a top15 alá zuhanni.
4. Miután heteken át súlyos milliókat sorakoztatott fel a fizetett posztok mögött, most hirtelen lenullázta az ilyen költéseit a Fidesz és a kormány központi oldala, és abbahagyta a szponzorált bejegyzések fizetését a fideszes influenszerek hangját felerősítő Megafon is. A kormányt támogató propagandaoldalaknál is bezáródtak az anonim pénztárcák, pedig mostanában azért kiesett pár milliós összeg ezekből is.
Érdekes, hogy ezzel párhuzamosan a nagyon ritkán hirdető (legutóbb tavaly májusban volt szponzorált posztja) Varga Judit oldalára épp most dobott be 100 ezer forintot a Fidesz. A fizetett posztok tartalma aránylag lightos EU-ekézés volt, de ennél is érdekesebb, hogy kikre célozták a hirdetést: elsősorban az 55 év feletti korosztályra és ezen belül is a leghangsúlyosabban a 65 feletti nőkre. Ugyanez a mintázat köszön vissza a hagyományosan a legtöbb pénzzel hirdető fideszes politikusnál, Kocsis Máténál, és ugyanezt láttuk a múlt héten az egyik legnagyobb Fidesz-támogató propagandaoldal, a Számok hirdetéseinél is. Megnéztük a héten a két legtöbb pénzzel hirdető ellenzéki politikust, Dobrev Klárát és Jakab Pétert is, náluk egyaránt a 25–34 éves korosztály volt elsősorban a célkeresztben.
5. Következzenek a hét legnépszerűbb posztjai!
- Orbán Viktor Törőcsik Marit búcsúztatja – 51 ezer interakció
- Orbán Viktor Müller Cecíliával pózol – 28 ezer
- Jakab Péter az Ursula von der Leyennel folytatott levelezéséről számol be – 23 ezer
- Jakab Péter gyávának nevezi Orbánt, mert megint meghosszabbították a járványügyi veszélyhelyzetet – 22 ezer
- Szijjártó Péter Majkával pózol – 21 ezer
Érdekes megfigyelni, hogy Orbánnak ez a két posztja hozott 79 ezer interakciót a konyhára, ami a teljes heti termésének majdnem a kétharmada. Ezek nélkül szégyenszemre kipottyant volna a top15-ből is.
Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet begyűjtött posztok a héten:
- A legtöbb megosztás: Szabó Tímea beszólása Orbánnak („4000 milliárd orosz hitelt vesz fel Paks2 megépítésére, 450 milliárd kínai hitelt vesz fel kínai egyetem megépítésére. Elárasztja az országot orosz és kínai titkosügynökökkel. És még Orbán kommunistázik!”)
- A legtöbb komment: Orbán Törőcsik Mari-búcsúztatója
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy sokadik posztja a mendei fideszes polgármester gyanús viselt dolgairól
- A legtöbb nevető emoji: Hadházy helyreteszi a Vadhajtások cikkét arról, hogy nem is írt szakdolgozatot (egyébként tényleg nem írt, a glükokortikoid receptor gén expressziójának változásáról szóló TDK-dolgozatát fogadta el az egyetem szakdolgozatként)
- A legtöbb meglepett emoji: szintén Hadházy, a zuglói előválasztást manipuláló, fura „közvélemény-kutatásról”
- A legtöbb szomorú emoji: természetesen Orbán Törőcsik Marit búcsúztató posztja
- A legtöbb szívecskés emoji: szintén Törőcsik Mari búcsúztatása Orbántól
6. Ezzel rá is kanyarodhatunk a szokásos dupla ranglistára, ami azt mutatja, hogy az „értékesebb” interakciókból ki mennyit hozott össze a héten. Vegyük át gyorsan újra: a megosztás azért értékes, mert aktívan segít terjeszteni az adott politikus üzenetét; a komment pedig azért, mert azt tükrözi, hogy elég erős reakciót váltott ki valakiből az adott poszt, hogy hozzászóljon.
megosztás | komment | ||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Szabó Tímea | 34 000 | 1. | Hadházy Ákos | 15 000 |
2. | Z. Kárpát Dániel | 24 000 | 2. | Orbán Viktor | 15 000 |
3. | Hadházy Ákos | 23 000 | 3. | Szabó Tímea | 13 000 |
4. | Szél Bernadett | 19 000 | 4. | Jakab Péter | 13 000 |
5. | Jakab Péter | 17 000 | 5. | Szijjártó Péter | 10 000 |
6. | Karácsony Gergely | 15 000 | 6. | Karácsony Gergely | 10 000 |
7. | Keresztes László Lóránt | 15 000 | 7. | Fekete-Győr András | 9000 |
8. | Stummer János | 14 000 | 8. | Szél Bernadett | 9000 |
9. | Vadai Ágnes | 11 000 | 9. | Kocsis Máté | 9000 |
10. | Gyurcsány Ferenc | 10 000 | 10. | Varga Judit | 8000 |
Itt látszik igazán, mennyire erős hetet zárt Szabó Tímea, tízezres előnnyel nyerte a legtöbb megosztás versenyét. Fideszes nincs is a top10-ben (igaz, a kommenteknél négy is), különösen Orbán mélyrepülése látványos, csak a 18. helyre jött be 3700 megosztással. A kommenteknél láthatóan kiegyenlítettebb a mezőny, de ez önmagában nem sokat mond, elvégre egy komment lehet negatív is – arra pedig inkább nem vállalkoznánk, hogy százezres mennyiségű kommentből ránézésre megállapítsuk, mennyi a támogatók és ellenzők aránya közöttük.
7. A legnépszerűbb videós ezen a héten is Orbán Viktor volt, igaz, saját magához képest elég kevés, 640 ezer videóindítással (millió felett szokott termelni általában). Mögötte Jakab (460 ezer), Dobrev Klára (415 ezer) és Szijjártó (405 ezer). A legnézettebb videók:
- Dobrev Klára az Európai Egyesült Államokról mint álomról beszél – 312 ezer indítás (megosztásokkal együtt 325 ezer)
- Orbán bejelenti a 3 250 000 ezer beoltottat – 175 ezer (összesen 245 ezer)
- Kocsis Mátétól egy Gyurcsány-megamix – 138 ezer (összesen 198 ezer)
- Jakab Péter parlamenti felszólalása („Téged megaláznak, önmagukat megjutalmazzák”) – 148 ezer (összesen 196 ezer)
- Dézsi Csaba András Győrben autózik, hogy megmutassa, milyen jó a közlekedés – 138 ezer (összesen 140 ezer)
Itt azért jegyezzük meg halkan, hogy Dobrev Klára nem teljesen tiszta versenyben nyert, hiszen a videója kb. 300 ezer forintnyi hirdetéssel több emberhez jutott el, mint alapban jutott volna.
8. Az eddigiek alapján jogosan merül fel a kérdés: ha Orbán Viktoré volt a héten a két legnagyobbat futó poszt, holtversenyben a legtöbb komment, és még a legtöbb videóindítás is, hogy a viharba lehet, hogy nem nyerte meg a hetet az összetett versenyben? Nos, úgy, hogy ezek mellett nem nagyon csinált mást. A miniszterelnök facebookozási szokásai (pontosabban a stábjáé, hiszen 7 embernek van adminisztrátor joga az oldalához), meglehetősen hektikusak, vagy hogy egy nap kitesz 5-6 posztot, aztán 4-5 napig semmi. A posztjairól finoman szólva nem ordít messzire, hogy nagy gonddal készülnének; pár odavetett mondat magyarul-angolul és slussz. Néha egy-egy PR-fotó, és elég sok videó. Ez pár hónapja még elég volt a lájkbajnokság dobogójához, néha a megnyeréséhez is, de mostanában egyre jobban elhúz mellette a mezőny, ahol – főleg az ellenzéki oldalon – láthatóan sokkal több energiát fektetnek a közösségi oldal kezelésébe.
Az embernek kicsit olyan érzése támad, mintha Orbán egyszerűen a saját kénye-kedve szerint facebookozna, míg a többi fideszes Rogán Antal utasításai szerint, az ellenzéki politikusok meg olyan kétségbeesett erőfeszítéssel, mintha ez lenne az egyetlen kommunikációs felületük, ahol direktben tudnak eljutni a nagyközönséghez (utóbbi valószínűleg tényleg így van nagyjából).
9. Instagramon a helyzet változatlan, Orbán magasan vezet, az első négy helyen négy fideszes politikus – de az interakciószámok továbbra is elég alacsonyak, a tartalom pedig főleg Facebookra amúgy is kitett posztok újrahasznosításából áll. Hogy jobban kontextusba tudjuk helyezni a politikus-Instagram világát: a táblázat az egész héten összehozott lájkok összegét mutatja, eközben a teljes hazai Instagram heti legnépszerűbb posztja egymaga kaszált 54 ezret. Tippeljen, ki lehetett az és milyen témában, és a tabella után mondom a megfejtést.
heti interakciók | |||
---|---|---|---|
1. | Orbán Viktor | 26 500 | ≡ |
2. | Novák Katalin | 10 100 | ▲ |
3. | Varga Judit | 6800 | ▲ |
4. | Szijjártó Péter | 6700 | ▲ |
5. | Jakab Péter | 5900 | ▼ |
6. | Szentkirályi Alexandra | 5100 | ≡ |
7. | Hadházy Ákos | 3600 | ≡ |
8. | Nagy István | 2900 | ≡ |
9. | Szabó Tünde | 2600 | ▲ |
10. | Gyurcsány Ferenc | 2300 | ▲ |
(Az 54 ezer lájkos Insta-poszt Körcsönyei Polly fitneszmodell konyhai szelfije, kicsit jobban megnézve egy kókuszolajspray reklámja volt.)
Muszáj egy rövid említés erejéig kitérnünk még Nagy István agrárminiszter újabb toplistás eredményére, mert egészen csodálatosan és varázslatosan tájidegen jelenség Instagramon, a heti egyik legnépszerűbb posztja például arról szól, hogy
Megújul az Extra Tej Kft. beledi szarvasmarhatelepe, ahova ma nagy örömmel érkeztem, és adtam át Pintér Zsolt ügyvezető úrnak a támogatói okiratot. A több mint 550 millió forintos támogatásnak köszönhetően a helyszínen új istállók és egy 6 állásos fejőház is felépülhet.
10. A szokásos pillantás a propagandaoldalak sötét bugyraiba ezúttal elmarad, mert semmi igazán izgalmas nem történt ebben a világban a héten (na jó: annyi mégis, hogy a fideszes propagandaoldalak újra elkezdték tolni Mészáros Lőrinc nagyüzemi fényezését), ehelyett nézzük meg a lájkbajnokság első 21 hetéről készül összefoglaló animációnkat:
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)