Forgalmas autós hidat terveznek a Szentendrei-szigetre Vácnál

2021. április 23. – 11:39

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Kiírták a pályázatot a váci Duna-híd tervezésére, ami új, 16 kilométeres úthálózatával a Szentendrei-szigeten keresztül kötné össze a M2-est és a 11-es utat. Azaz a szigeten haladna át az Esztergomot és Gödöllőt összekötő új közlekedési folyosó.

A Szentendrei-sziget az agglomeráció egyik legnyugodtabb térsége, köszönhetően főleg annak, hogy nincs rajta átmenő autós forgalom, ugyanis csak egyetlen hídon lehet rá behajtani Tahitótfalunál. Ez az állapot változhat meg hamarosan. A NIF Zrt. közbeszerzési pályázatot írt ki a váci Duna-híd tervezésére, aminek segítségével összekötnék a szigeten keresztül a forgalmas M2-es autóutat a 11-es úttal. A tender alapján megbízást kap a nyertes tervező a Váci új Duna-híd előkészítése érdekében egy döntéselőkészítő tanulmány, tanulmányterv, és környezeti hatástanulmány készítésére.

A pályázati anyag szerint a Duna főágán várhatóan – az átkelés helyétől függően – minimálisan 600 méter szerkezeti hosszúságú és a hajózási paramétereknek megfelelő, minimálisan 120-180 méteres hídnyilásokkal épített hídszerkezet előkészítése szükséges. Vizsgálandó a Tahi kisági kapcsolat a 11 sz. főútig. Mindkét Duna-ágon legalább 2-2 átvezetési ponton végzendő geotechnikai fúrásokkal is meg kell alapozni az átkelési hely megválasztását. Hidanként legalább 3 különböző hídszerkezet vizsgálata alapján kell javaslatot tenni, kapcsolódó úthálózati nyomvonallal együtt. A szakasz tervezett hossza kb. 16 km új, egybefüggő út.

Egy korábbi látványterv-változat a váci hídra

A híd építéséért Rétvári Bence, az EMMI államtitkára, a Fidesz-KDNP térségbeli parlamenti képviselője lobbizik gőzerővel. Közösségi oldalán már korábban bejelentette, hogy a váci Duna-hídra szüksége van a térségek, ezért megkereste az Innovációs és Technológiai Minisztérium közlekedéspolitikáért felelős államtitkárát. Az ITM nem zárkózott el, azt írta, a híd megépítésének műszaki szükségességével egyetértenek.

Mi szól a híd mellett?

Az útlobbi szerint a váci Duna-híd nem csak a váciak számára lenne nagy segítség a közlekedésben, hanem a környékbeli településeken élőknek is könnyebbséget jelentene a Duna mindkét oldalán. A híddal gördülékenyebben elérhető lenne mind a 11-es, 2-es és M2-es út, valamint Esztergom és Gödöllő között is nyitna egy új, a fővárost elkerülő közlekedési folyosót.

Mi szól a híd ellen?

Az Esztergom és Gödöllő közötti közlekedési folyosó várhatóan jelentős autós forgalmát Natura 2000-es területek közelében, védett vízbázis felett vezetnék át, az eddig forgalomtól megkímélt, természetközeli állapotban levő szigeten úgy, hogy a tervezett váci híd úthálózata a sziget másik felén álló tahitótfalui hídon jutna át a Duna jobb partjára.

A Szentendrei-sziget álmos pihenő-nyaraló jellegét teljesen megváltoztatná a szigetet kettévágó út. A térségbe eddig egy kerékpárutat terveztek: az Eurovelo 6-os bringaút a sziget északi felén menne be egy (mostanára elbizonytalanodott építésű) kerékpáros hídon, és Szentendrénél távozna róla a leszavazott és elvetett kerékpáros híd helyett kompon. A nemzetközi bringautat is keresztezné a forgalmas autóút, ha megvalósul.