Újra izgalmas a lájkbajnokság!

2021. április 18. – 19:51

Újra izgalmas a lájkbajnokság!
Kép: Karácsony Gergely / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

21. alkalommal jelentkezik a Telex heti lájkbajnoksága, amiben a politikusaink közösségi médiás aktivitását és népszerűségét elemezzük. A héten sokkal több izgalom volt a versenyben, mint megszokhattuk – úgy tűnik, újra nyílt a verseny a bajnoki címért, ami az elmúlt hónapokban nem igazán volt így.

Valljuk be, az utóbbi időkben, nagyjából január vége óta elég mérsékelten volt izgalmas a verseny, mármint az a része, hogy ki lesz a heti bajnok: Jakab Péter sorozatban kilenc hetet nyert meg, néha már-már megalázó fölénnyel. Persze ettől még bőven tanulságos volt megfigyelni, ki mivel próbálkozik, mi jön be és mi nem a Facebook népének – na de egy versenyben azért mégiscsak mindig az a legizgalmasabb, hogy ki nyer. Két hete aztán megszakadt a nagy sorozat, Karácsony Gergely lett a befutó. Múlt héten viszont Jakab visszatért a trónra, így most az volt a kérdés, hogy ott is marad-e egy botlás után, vagy sem. Persze a cikk nyitóképével már jól elspoilereztük a választ, de azért jegyezzük fel:

a „vagy sem” opció jött be, ha nem is utcahossznyi fölénnyel, de ismét Karácsony a lájkbajnok.

Mielőtt még belevágnánk annak elemzésébe, hogy ez mit jelent, lássuk, hogy alakult a heti toplista, ki hány lájkot gyűjtött be a héten a politikusaink közül a Facebookon:

interakciókhirdetési pénz
1.Karácsony Gergely202 00025 000
2.Jakab Péter185 00039 000
3.Szabó Tímea133 00056 000
4.Szijjártó Péter128 0000
5.Orbán Viktor127 0000
6.Gyurcsány Ferenc119 000600 000
7.Hadházy Ákos115 0000
8.Z. Kárpát Dániel85 0000
9.Varga Judit84 0000
10.Szél Bernadett83 00032 000
11.Stummer János66 00010 000
12.Vadai Ágnes58 0000
13.Dobrev Klára51 000220 000
14.Keresztes László Lóránt39 00057 000
15.Dézsi Csaba András38 0003000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok az április 9. és 16. péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, az április 9. és 15. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. Jakab általában 200 ezer lájk körül termel egy héten, ehhez képest most picivel halványabb volt – ez a gyakorlatban annyit jelent, hogy a fő politikai üzenete (összefogás-kormányváltás, plusz a NER ekézése) sulykolása mellett nem nagyon voltak személyes jellegű posztok, gyerekkel, otthoni környezettel, kajával. Karácsony ellenben messze a heti 100-150 ezres átlaga fölé ment. A nyerő húzás ugyanaz volt, mint két hete: ha talál egy témát, amire jól rezonál a követőtábor (legutóbb a hajléktalankórház ügye, most a kínai Fudan egyetem és a Diákváros), azt addig ütni, amíg van benne lájk. A tíz legnépszerűbb posztja közül hat ezzel foglalkozott a héten. Ehhez már csak két bónusz, kicsit olcsóbb, de azért még vállalható lájkbomba (Hernádi Judit köszöntése a születésnapján és egy kertészkedős szelfi) kellett a 200 ezres álomhatár átlépéséhez.

Úgy tűnik hát, a győzelemhez, illetve annak a reális esélyéhez szükséges 200 ezer lájkhoz Jakabnak alapban megvan mindene, Karácsony pedig most talált rá a tuti receptre. A többieknek jelen állás szerint valami nagyon nagy, egyedi villantásra van (lenne) szükség ehhez. A bő két hónapon át egyesélyesnek tűnő verseny tehát újra nyíltnak látszik, és azon dől el, hogy Karácsony éppen megfog-e egy tuti témát (plusz ott van Orbán, aki bármikor bedobhat egy 100 ezer lájkos unokás fotót).

2. Szabó Tímea másodszor fért fel a dobogóra, és negyedik hete hoz folyamatosan 100 ezer lájk felett, ami azt jelenti, hogy az élboly stabil tagjává vált. Szép sikertörténet azok után, hogy tavaly még hol az alsóházban szerepelt, hol ki is pottyant a top15-ből. Érdekes módon az hozta meg neki a sikert, hogy leszokott az olcsó (gyerekes, szelfizős) lájkvadászatról, és ehelyett beleállt Orbán és a Fidesz sűrű gyalázásába, néha vicces(kedő) posztokkal, standupba illő csattanós egysorosokkal tarkítva.

A másik nagyon érdekes trend Varga Judit visszatérése. Ő kezdetekben a legnagyobb lájkzsonglőrök egyike volt, két első és két második helyet söpört be a lájkbajnokság első négy hetén. A csodafegyvere a rengeteg, tökéletes boldogságot sugárzó családi fotó volt. Az ilyen posztoknak aztán nagyon hirtelen szakadt végük, amikor a sajtón végigfutott a hír arról, hogy válófélben van a miniszter asszony. Átmenetileg a lista utolsó helyeire szorult, sőt, volt, hogy be se fért a top15-be. Aztán azóta lassan, de biztosan kapaszkodik egyre feljebb, most már újra a heti 100 ezer lájk környékére kerülve; ilyen magasságban karácsony óta nem járt. A facebookos tartalmai többszöri áthangszerelésen estek át, volt már a Facebook elleni lázadás vezéralakja, a „gender” ellen küzdő hadvezér; mostanában a kormány sikerpropagandáját tolja főleg, egy leheletnyi oltásellenesbaloldalazással, és nagyon óvatosan csepegtetett gyerekes fotókkal fűszerezve. Ami örök, az a minden posztja mellé járó, profin beállított, sminkelt, bevilágított kép saját magáról. Abszolút benne van a potenciál, hogy visszaküzdje magát a dobogó közelébe.

3. Új szereplő a listán az LMP-s Keresztes László Lóránt, ő sokszor járt már a top15 közelében, de most sikerült először betörnie ide. A legsikeresebb posztjai a kormány elég szenvedélyes hangú gyalázásáról szólnak, hazugság jobbról, árulás balról, gyalázat középről. Ezzel még nem tűnne ki különösebben az ellenzéki politikusok mezőnyéből, de azzal igen, hogy tökéletesen hozza az ideges kommentelő írásképét a véletlenszerűen nagybetűsre váltó írásmóddal. Egy szép példa:

„SORRA nevezték ki a FIDESZES politikusokat az egyetemeket fenntartó alapítványokba Az ALÁBBI egyetemeket akarja MOST KISZERVEZNI és POLITIKAI irányítás alá helyezni a FIDESZ-KDNP (LISTA lent). ▪️ HAZUDNAK az autonómiáról!”

Szinte hallja az ember ahogy beleremeg az íróasztal a billentyűzet püfölésébe.

4. A politikai reklámposztokra költött összegeknél első pillantásra úgy tűnik, a DK tömte meg a héten a legjobban Zuckerberg zsebét, ha a párt központi oldalának pénzzel megtolt posztjait is Gyurcsány és Dobrev összegei mellé tesszük, bő egymillióra jön ki a heti reklámbüdzsé. De a látszat csal, valójában mások is hasonló, sőt nagyobb összegeket toltak be. A Momentum például 570 ezer (Fekete-Győr) plusz 120 ezer (Donáth Anna) plusz 50 ezer (Cseh Katalin) plusz 170 ezer (Momentum központi oldal), azaz kb. 900 ezret költött, és ezért cserébe még csak a top15-be sem sikerült egyik politikusának sem bejutnia.

De még ennél is nagyobb marketinges büdzsét égetett el a héten a Fidesz – illetve bocsánat, nem a Fidesz, hanem valakik, akik látványosan egyetértenek a Fidesszel. Rákay Philip „patrióta influenszer” videójára (téma: oltásellenes a baloldal) 2,2 millió forintot dobott be a Megafon központ, Deák Dániel „elemzésére” (téma: oltásellenes a baloldal) még 700 ezret, ezen felül egy ismeretlen magánszemély még 1,25 millióval szponzorálta meg az ELÉG nevű kormánypárti propagandaoldal videóját (téma: Gyurcsány). A Megafon egyébként emellett fizetett posztban kér adományokat a további sikeres működéséhez.

5. A hét legsikeresebbposztjainál olyasmit látunk, amit talán még soha: az öt legtöbb interakciót termelt bejegyzés öt különböző politikustól származik.

  • Szijjártó és egy kirándulós szelfi a feleségével – 35 ezer interakció
  • Orbán bejelenti a terasznyitást – 29 ezer
  • Gyurcsány azzal viccelődik, hogy a róla szóló, készülő filmben Hugh Grantet szeretné látni a saját szerepében – 28 ezer
  • Karácsony Hernádi Juditot köszönti a születésnapján – 24 ezer
  • Jakab egy közvélemény-kutatást idéz, ami szerint a fiatalok többsége kormányváltást szeretne – 23 ezer

Az egyes reakciótípusokból a legtöbbet behúzott posztok pedig:

  • A legtöbb megosztás: Orbán és a terasznyitás
  • A legtöbb komment: ugyanez
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy és a járványhelyzet ellenére „üzleti utakra” megnyitott turai kastélyszálló
  • A legtöbb meglepett emoji: ugyanez
  • A legtöbb nevető emoji: Szabó Tímea, „Onnan lehet tudni, hogy kormányváltás lesz, hogy Nagy Feró hirtelen liberálisnak vallja magát.”
  • A legtöbb szomorú emoji: Orbán Törőcsik Marit gyászolja
  • A legtöbb szívecske: Karácsony Hernádi Juditot köszönti a születésnapján

Itt kér érdekes jelenséget vehetünk észre. Egy: Jakab Péter feltűnően keveset szerepel, ennél jóval többet szokott. Vagyis úgy hozott össze a héten 185 ezer lájkot, és volt versenyben az első helyért, hogy igazán nagyot szóló posztja alig-alig akadt. Kettő: péntek délben zártuk le az adatgyűjtést, ez alig pár órával Törőcsik Mari halálhírének bejelentése után volt. Orbán ennek ellenére, extrém rövid idő alatt nagyon nagy elérést produkált a témába vágó posztjával, ez arra utal, hogy a jövő heti verseny elején valószínűleg azonnal a mezőny élére áll, és az lesz a kérdés, ki éri utol.

6. Jöjjön a következő hagyományos, dupla ranglistánk, ami azt mutatja, hogy az „értékesebb” interakciókból ki mennyit húzott be a héten. Talán már nem is kell külön leírni, de: a megosztás azért értékes, mert aktívan segít terjeszteni az adott politikus üzenetét; a komment pedig azért, mert azt tükrözi, hogy elég erős reakciót váltott ki valakiből az adott poszt, hogy hozzászóljon.

megosztáskomment
1.Z. Kárpát Dániel21 4001.Orbán Viktor18 000
2.Karácsony Gergely20 9002.Karácsony Gergely17 600
3.Hadházy Ákos20 3003.Jakab Péter13 900
4.Stummer János18 6004.Szijjártó Péter11 100
5.Szabó Tímea15 9005.Gyurcsány Ferenc10 700
6.Szél Bernadett14 2006.Szabó Tímea9800
7.Vadai Ágnes11 2007.Hadházy Ákos7600
8.Jakab Péter11 1008.Fekete-Győr András7200
9.Dobrev Klára97009.Varga Judit6300
10.Orbán Viktor960010.Stummer János6200

Z. Kárpát Dániel először nyerte meg a legtöbb megosztás versenyét, ráadásul úgy, hogy igazán kiemelkedő posztja nem is volt, ő inkább spam-taktikában utazik, 52 posztja volt a héten. (Az utána következő legszorgalmasabbak Szijjártó és Szél Bernadett 30-32 bejegyzéssel.) Apránként, pár száz megosztásonként szedte össze az első helyre valót. Itt is érdemes megfigyelni, hogy Jakab Péter mennyire gyengén szerepel saját magához képest. Minél több adatot látunk, annál inkább úgy tűnik, a heti meccset nem Karácsony nyerte, hanem Jakab vesztette el.

7. A legnépszerűbb videós újra Orbán Viktor volt, 1,9 millió videóindítást hozott össze a héten. Ha valakiben felmerülne a kérdés, miért Orbán Facebook-oldalán futnak a fontos járványügyi bejelentések, és nem mondjuk a köztévében – hát ezért, 120 milliárdos éves költségvetés ide vagy oda. A további sorrend Szijjártó Péter (970 ezer), Jakab Péter (550 ezer) és Menczer Tamás (270 ezer). Utóbbi egyébként már többször volt a küszöbén a top15-be jutásnak a listánkon, de valahogy mindig lecsúszott a végére. Mindenesetre nem csodálkoznánk, ha a közeljövőben összejönne neki az áttörés, mert mostanában olyan agresszívan tolja a Fidesz üzeneteit, hogy az ember gyanút fog, hogy esetleg nem is őt látja, hanem Bayer Zsoltot egy Menczer Tamás-álarcban.

A hét legnépszerűbb videói:

  • Orbán bejelenti a 3,5 millió beoltottat – 466 ezer indítás (megosztásokkal együtt 797 ezer)
  • Orbán bejelenti a 3 millió beoltottat – 188 ezer indítás (összesen 295 ezer)
  • Jakab parlamenti felszólalása azzal a felütéssel, hogy Orbán a saját idézeteit nézegeti a tükörben, és ez nagyon beteg – 145 ezer (összesen 292 ezer)
  • Orbán bejelenti, hogy egész Európában miénk a legjobb oltási program – 186 ezer (összesen 286 ezer)
  • Fekete-Győr András élő bejelentkezése a kínai nagykövetség elől, a Fudan egyetemmel kapcsolatban – 84 ezer (összesen 114 ezer)

8. Új követők számában Orbán és Jakab döntetlenre adták a meccset (+5500), ezer fölé ment még Szijjártó és Hadházy. Karácsony hiába nyerte meg a hetet, 900 új követővel gazdagodott csak, kb. ugyanannyival, mint a toplistán egyébként nagyon mélyen szereplő Kásler Miklós és Rétvári Bence. A héten viszont többen is ünnepelhettek, Dobrev Klára a 100 ezer követőt lépte át, Z. Kárpát Dániel és Fekete-Győr András az 50 ezret.

9. Instagramon bebetonozódni látszanak az erőviszonyok, ugyanazok állnak a dobogón, mint a múlt héten, ugyanabban a sorrendben. Novák Katalin, aki a facebookos toplistára február óta nem jut be, itt stabilan az élmezőnyben van, pedig nem tűnik annyira különlegesnek a tartalma: szelfik, sütemény, kirándulás. Még nagyobb rejtély Nagy István agrárminiszter toplistás helyezése, aki aztán végképp tájidegennek tűnik az Instán. Az egyik legnépszerűbb heti posztjában például harmadik személyben beszélve saját magáról, azt írja, hogy

„A klímaváltozás és a hozzá történő alkalmazkodás az erdőgazdálkodás elmúlt száz évének talán legnagyobb kihívása – jelentette ki az Agrárminisztérium közleménye szerint Nagy István tárcavezető az Európai Erdők 8. miniszteri konferenciáján tegnap.”

Ha ebben nincs meg a potenciál, hogy virális TikTok-kihívás legyen belőle, hát semmiben.

heti interakciók
1.Orbán Viktor24 800
2.Jakab Péter10 700
3.Novák Katalin7400
4.Karácsony Gergely6800
5.Varga Judit6100
6.Szentkirályi Alexandra5200
7.Hadházy Ákos3400
8.Nagy István2800
9.Németh Szilárd2600
10.Dúró Dóra2400

10. Végül a szokásos pillantás a szürkezónás propagandaoldalak világába. Ez a bizarr univerzum eddig is valami fura paródiának tűnt, de mostanában különösen súlyos, ami itt történik. A hét legnépszerűbb posztja például egy nem túl kifinomult „nyomj egy lájkot, ha Orbán Viktort szeretnéd 2022 után is Magyarország miniszterelnökének!” poszt volt, 18 ezer interakcióval. A legsikeresebbek közé befért még többek között

  • egy Törőcsik Marit búcsúztató poszt (Orbán-fotóval, mert hát mi mással)
  • egy „Nem szeretnék többet Gyurcsány kormánya alatt élni”, mintha 2009 lenne
  • egy „ÜNNEP A MAI NAP! 2009-ben: Gyurcsányt ezen a napon váltották le hivatalosan”
  • egy „Csodálatos pár a külügyminiszter úr és kedves felesége. <3”

Ez mind a Fidesz–KDNP 2021 nevű oldal termése, ami a kormányt támogató propagandaoldalak között elég nyomasztóan uralkodik – annak ellenére, hogy a Számok vagy az ELÉG például láthatóan sokkal több idő, energia és pénz befektetésével készül. A legnépszerűbb 20 poszt közé viszont így sem sikerült bekerülniük a héten, míg a Fidesz–KDNP 2021-nek 12 bejegyzéssel is. Ez az arány egyébként sokkal enyhébb kormánypárti fölényt mutat, mint mostanában megszokhattuk. Az ellenzéki propagandaoldalaknál kicsit heterogénebb a terep, a 8 toplistás poszton a Nyugati fény, az Ellenszél és a Gond-olkodó osztozik.


(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)