Szeptembertől katolikus szemléletű történelem- és irodalomkönyvet is választhatnak az iskolák

2021. április 12. – 15:34

Másolás

Vágólapra másolva

Szeptembertől katolikus történelem- és irodalomtankönyvekből is tanulhatnak a gimnáziumok, szakgimnáziumok és technikumok 9. és 10. évfolyamos tanulói – közölte a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) titkársága hétfőn az MTI-vel.

A Szent István Társulat kiadásában megjelent tankönyvek, feladat- és szöveggyűjtemények megfelelnek a 2020-as Nemzeti alaptanterv követelményeinek, illetve a kerettantervi előírásoknak. A papíralapú tankönyvekhez digitális tanári kézikönyv, feladatbank és okostankönyv is tartozik. Az ingyenes, bármely magyar középiskola által választható tankönyvek szerepelnek a 2021. évi állami tankönyvjegyzéken.

A megjelent kötetek egy készülő, teljes katolikus tankönyvcsalád első darabjai, amelynek kidolgozását a Katolikus Pedagógiai Intézet koordinálja – olvasható a közleményben.

Kovács Örs, a történelemtankönyvek főszerkesztője azt írta, a tankönyvek a keresztény értékrend szemszögéből is elmagyarázzák a történelmi összefüggéseket és bővebben jelenítenek meg a vallás- és egyháztörténeti témákat, ugyanakkor nem hiányoznak belőlük a „történelmi múlttal való őszinte szembenézések sem”. A tankönyvsorozat kidolgozásakor az elsődleges szempont a szakmai hitelesség, a pontosság és a naprakészség volt. Igyekeztek a legújabb kutatások eredményeit beemelni a tankönyvekbe. Emellett például a közvélemény érdeklődésére kiemelten számot tartó magyar őstörténeti témát is próbálták „kiegyensúlyozottan, a tudományosság messzemenő szem előtt tartásával, több oldalról megközelíteni” – jegyezte meg.

A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia nyilvános liturgiák szüneteltetéséről szóló közleményét ragasztja ki egy nő a templom bejáratára a Nógrád megyei Ludányhalásziban 2020. március 18-án – Fotó: Komka Péter /MTI
A Magyar Katolikus Püspöki Konferencia nyilvános liturgiák szüneteltetéséről szóló közleményét ragasztja ki egy nő a templom bejáratára a Nógrád megyei Ludányhalásziban 2020. március 18-án – Fotó: Komka Péter /MTI

Az irodalomtankönyvek főszerkesztője S. Pásztor Judit. A közlemény szerint a kronologikus felépítésű tankönyvek „alapkoncepciója az olvasás megszerettetése, valamint az irodalom ön- és világmegértésünkben játszott szerepének felismertetése”. Az egyes fejezeteket minden esetben művelődéstörténeti összefoglaló lecke vezeti be, a leckék végén szereplő Kitekintés-modul a művek, műfajok és motívumok hatástörténeti vagy intertextuális szövegpárhuzamaira, míg az Érdekesség-modul a tágabb kulturális vonatkozásokra mutat rá. A leckéket szóbeli és írásbeli szövegalkotási feladatok zárják.

A tankönyvi leckékben szereplő QR-kódok a teljes mű elolvasására és az okoseszközök használatára bátorítják a diákokat. A tankönyvekben vannak továbbá motivikus leckék, a Tudás+ ikonnal jelzett, tankönyvenként 14 kiegészítő lecke a tehetséggondozást szolgálja. Ezekből a szaktanár saját pedagógiai céljainak, a tanulók adottságainak és érdeklődésének figyelembevételével választhat – írták.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!