Megnéztük, milyen autókat lehet venni a NAV és az állam árverésein

2021. április 10. – 12:43

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Az autós árverés kis túlzással olyan, mint a Hold sötét oldala. Mindenki tudja, hogy létezik, de soha senki nem látta még. Legalábbis a Földről. Autós licitet is csak nagyon kevesen láttak testközelből, pedig már mindenki hallott róla. Az Alapjárat.hu újságírója elhatározta, hogy kilátogat egyre és megnézi testközelből, mi ez.

Mire is kerestem a választ? Elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy megéri-e aukción autót venni, hogy miként működnek az autós árverések, honnan származnak az autók, és milyen állapotban vannak. Először lássuk, hogyan is működnek az autós árverések.

A telepen még több autó is sorakozott. Forrás: Alapjárat.hu

Milyen autókra és hol lehet licitálni?

A köztudatban ugyan NAV-os árverésként élnek ezek az események, de nem csak az adóhivatal, hanem a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) is bonyolít hivatalos liciteket. Sőt, jóval többet, mint a NAV, és jellemzően ők intézkednek az adóhivatal nevében is, de számtalan más forrásból származó autóval is találkozni lehet az árveréseiken. Melyek ezek a források? Zömmel állami cégek flottái, de akár magánszemélyek is regisztrálhatnak és áruba bocsáthatják az autójukat.

A licitek ma már teljes egészében online zajlanak, és bárki részt vehet rajtuk, nem kell csókosnak lenni ahhoz, hogy valaki hozzájusson az olcsó(nak vélt) autókhoz. Ha valaki licitálni szeretne, csupán annyit kell tennie, hogy Ügyfélkapu-regisztrációval és adószámmal regisztrál az Elektronikus Aukciós Rendszerbe (EAR). Egyébként valamennyi árverés ezen a platformon bonyolódik, legyen szó ingatlanról, autóról vagy bármi más ingóságról. Senki ne lepődjön meg, hogy értelmes(nek tűnő) tételek mellett párszáz forintos mesekönyvek vagy különböző gyerekjátékok is sorakoznak az MNV Zrt. honlapján.

Első lépés: az autók megnézése online

Az EAR honlapján regisztráció nélkül is lehet keresgélni, az autók eléréséhez a menüsorban az „Ingóság” opciót kell kiválasztani, ahol rögtön három lehetőséget is felkínál a rendszer. Az első a „Meghirdetett árverések”, ahol az összes olyan gépjármű (és egyéb ingóság) megtalálható, amelyekre a közeljövőben lehet licitálni, a második a „Licitálható árverések”, ahol az éppen futó aukciókkal találkozni, a harmadik pedig a „Lejárt árverések”, ahol értelemszerűen a már lezárt licitek sorakoznak. Utóbbi kiválasztása esetén látszik, hogy mit vittek el és mennyiért, illetve mely aukciók zárultak sikertelenül.

Forrás: EAR

A rendszer meglepően intuitív, könnyű használni és minden fontos információ hamar megtalálható. A legfontosabb adatok a következők:

  • a megbízó az a szervezet, amely az MNV Zrt. segítségével kívánja értékesíteni a járművet
  • az árverés meghirdetésének időpontja arra a napra vonatkozik, amikor feltöltötték a weboldalra a járművet
  • az árverezett tétel megtekintésének időpontja az a nap vagy napok, amelye(ke)n élőben is meg lehet tekinteni az autót
  • az árverési biztosíték megfizetésének határideje az a nap, ameddig be kell fizetni a MNV Zrt. számlaszámára azt az összeget, ami biztosítja, hogy részt lehet venni a liciten
  • a licit időszak kezdete és befejezése azokat a pontos napokat jelöli, amelyek között meg lehet tenni online az ajánlatokat
  • az árverezett tétel megtekintésének helyszínén lehet a megadott időpontban (rendszerint előzetes bejelentkezést követően) megnézni az autót
  • a kikiáltási ár az az összeg, amennyiről indul a licit
  • a licitlépcső pedig azt az összeget jelöli, amellyel rá lehet ajánlani az előző ajánlatra

Második lépés: az autók megnézése élőben – ha akarjuk

A koronavírus miatt bevezetett korlátozások ellenére az autókat meg lehet nézni. Nem feltétlenül kell tehát látatlanban ajánlatot tenni, a licitidőszak kezdete előtt jellemzően 7-14 nappal garantált a helyszíni szemle azoknak, akik ezt akarják. Az MNV Zrt. hivatalos álláspontja szerint ezekre az alkalmakra nem kell előzetesen időpontot egyeztetni, elég a megadott helyszínen és a megadott időpontban megjelenni, ám

tapasztalatom szerint ez kiegészítésre szorul, de erről majd később.

Az árverés alatt álló ingóság „megbízó” pontját érdemes megfigyelni, ha ott az szerepel, hogy a vagyonkezelő megbízás alapján jár el, akkor erősen ajánlott felvenni a kapcsolatot az autó tulajdonosával, mert nem biztos, hogy a telephelyen lesz is valaki, aki fogadni tudja az érdeklődőt a megjelölt napon. Ha azonban az MNV Zrt. saját tulajdonosi jogkörben jár el, akkor valószínűleg tényleg nem szükséges előre bejelentkezni, mert biztosított lesz a bejárás lehetősége.

Harmadik lépés: az online licit

Ha a szemlén minden rendben volt és az autó kikiáltási ára is szimpatikus, akkor a megadott napon elkezdődhet az online licit. Fontos azonban, hogy csak azok tehetnek ajánlatot az árverés alatt álló vagyontárgyakra, akik előzetesen megfizették az ún. árverési biztosítékot. Az árverési biztosíték egy előre meghatározott összeg, amely az elárverezendő tétel kikiáltási árának legalább 5, legfeljebb 25 százaléka, és az érdeklődő szándékának komolyságát hivatott szavatolni. Ha valaki több járműre is licitálni kíván, akkor valamennyi tétel esetében el kell utalni ezt az összeget.

A licit alatt a licitlépcső figyelembevételével és a megadott időtartamon belül lehetőség van saját kezűleg megtenni az ajánlatokat, vagy ki lehet használni a rendszer által biztosított automatikus ajánlattételi lehetőséget is. Így az ajánlattevő előre meghatározza a maximális összeget, amelyet még megadna az autóért, a rendszer pedig a licit ideje alatt magától rálicitál az éppen aktuális legmagasabb érvényes ajánlatra. Az érvényes ajánlatok nem vonhatók vissza.

Forrás: EAR

Sikeres licitnél a befizetett biztosíték beleszámít a fizetendő vételárba, és természetesen nem vész el akkor sem, ha nem a mienk lett az autó. Ez esetben 15 napos határidővel automatikusan visszautalják a pénzt. Az aukció végén a nyertes ajánlattevőt, valamint a 2. és a 3. helyezettet azonnal értesíti a vagyonkezelő, de a végleges eredményhirdetés, azaz a tényleges nyertes kihirdetése csak az árverés szabályszerűségének kivizsgálása után jön, ez legkésőbb a licit lezárását követő 8. nap lehet.

A legjobb árat felkínáló magánszemélyek vagy jogi személyek, illetve meghatalmazottaik személyesen kell megjelenjenek a vagyonkezelő által megadott helyszínen és időpontban az adásvételi szerződés megkötéséhez. Ha a szerződéskötés és a vételár megfizetése az ajánlattevő hibájából meghiúsul, akkor a második, majd később a harmadik nyertes vásárolhatja meg a szóban forgó vagyontárgyat. Fontos tudni, hogy az első három helyezettet „ajánlati kötöttség” kötelezi a vásárlásra, amelynek ha nem tesz eleget, akkor a befizetett árverési biztosíték elvész, valamint egy évre kizárják az árverési rendszerből.

Negyedik lépés: a birtokbavétel

A szerződés megkötése és a vételár kifizetése után az elárverezett gépjárművet az új tulajdonosnak a megadott határidőig kötelessége elszállítani. Azért elszállítani, mert nagy részük ki van vonva a forgalomból, lejárt a műszaki érvényességük és ezért nem lehet őket közutakon használni. Ráadásul sok autó hónapokig, vagy akár évekig is vár új tulajdonosára, és a szabad ég alatt töltött állás során fokozott amortizációnak vannak kitéve, be sem indulnak, vagy ha igen, egyáltalán nem alkalmasak a biztonságos közlekedésre.

Megnéztük az autókat

A kutatómunkát a vagyonkezelő által üzemeltetett honlapon kezdtem annak reményében, hogy találok néhány ígéretes autót és egy szimpatikus helyszínt. Arra törekedtem, hogy olyan telephelyet válasszak, ahol több autót is meg lehet nézni egyszerre.

A jobb hátsó gumi már feladta a harcot, de valószínűleg az összes autó esetében vásárlás után új gumigarnitúrát kellene venni. Forrás: Alapjárat

Budapesti lévén kissé csalódottam láttam, hogy a legtöbb autót vidéken árverezik, pontosabban tárolják, szerte az országban vannak amolyan „autólerakatok”.

Hosszas keresgélés után meglett a szűk keresztmetszet: találtam több jó autót is egy telephelyen, viszonylag közel lakhelyemhez. Óvatos duhaj vagyok, ezért a helyszíni szemle előtti napon telefonáltam egyet a vagyonkezelő ügyfélszolgálatának. „Tessék mondani, kell időpontot egyeztetni előre?” – kérdeztem. „Nyugodjak meg, nem kell” – jött a válasz.

Naná, hogy kellett volna.

Persze erre csak akkor jöttem rá, amikor ott álltam másnap a megadott címen a megadott időben, de nem engedtek be a telephelyre. Hosszas huzavona és megannyi telefon után sikerült bejutnom, a megszokott testhőmérséklet-ellenőrzés után már a kapukon belül voltam, egy szimpatikus és segítőkész úriember mutatta az irányt a váratlan látogatónak.

Több autónál is megnéztem az olajszintet, és kivétel nélkül mind nívón volt. Forrás: Alapjárat.hu

A járművek, mindenféle teherautó és pickup a telephely egy távoli zugában, elárvultan várták sorsuk jobbra fordulását. Mint megtudtam, körülbelül egy éve állnak az autók, fénykorukban elektromos távvezeték-építések és a kapcsolódó karbantartások során használták őket, csak időközben kiöregedett a flotta, összegyűltek a kilométerek, így menniük kellett. Most árverésen keresik új gazdájukat, immáron a sokadik nekifutásra.

Pedig nincsenek teljesen reménytelen állapotban, igaz, egy alapos külső-belső mosás ráférne mindre. Engem nem a kisteherautók, hanem inkább a pickupok érdekeltek. Nissan pickupok és Mitsubishi L200-asok sorakoznak, ameddig a szem ellát. Látszik, hogy munkára használták őket, koszosak, porosak, de ami fontos, hogy kikiáltási áruk 1,5 – 2 millió forint körül van, ami bőven a piaci ár alatt lehet.

Ez még a szebb belterek egyike volt, ránézésre ezek az autók soha nem jártak belső takarításon. Forrás: Alapjárat.hu

Annak ellenére, hogy már tizenévesek és 300 ezer kilométer környékén jár a számlálójuk, ezek az autók rengeteget kibírnak ám, ha valaki vette a fáradságot és cserélt olajat a motorban, váltóban, diffikben. Flottás autóknál nagyon valószínű, hogy megkapták a legminimálisabb törődést, ami nem is olyan rossz ajánlólevél az ilyen igáslovaknál. Kritikus pont lehet még a rozsda, ami elsősorban alul érdekes az alvázas felépítésből adódóan és bele kell kalkulálni a vásárlásba, hogy a hosszú állásban a gumik tönkrementek, a tömítések elfáradhattak és arra is van esély, hogy néhány kábel nyestcsaládok ünnepi vacsorájává vált.

Közelebbről vizsgálódva látszik, milyen mennyiségű kosz halmozódott fel az autókban, ez a szellőző arról árulkodik, hogy zömmel földúton közlekedtek az autóval. Forrás: Alapjárat

Abszolút pozitív volt, hogy bármelyik autót megnézhettem, körbejárhattam, bármelyikbe beleülhettem (mind nyitva volt), senki nem kérdezett semmit és senki nem zavarta meg érdeklődő mustrámat. Ha kérdeztem valamit, válaszolt a kísérőm, ha nem kérdeztem, udvariasan félreállt. Persze beindítani esélytelen lett volna bármelyiket is, talán még segédakkumulátorról sem sikerült volna. A motort nem tudtam meghallgatni és a próbakör is elmaradt. Bőven van rizikó az autók megvásárlásában, de cserébe olcsóbbak.

Hopp, egy szervizkönyv, amelyet 2017-ig vezettek is, ez jó jel. Forrás: Alapjárat.hu

Megéri akkor árverésen autót venni?

Végső soron ez a legfontosabb kérdés, hogy megérheti-e bárkinek is a liciteket bújnia és azok során autót vennie. Egy mondattal válaszolva: ki lehet fogni a jó vételeket. A filléres autókat érdemes elfelejteni, mert annyit is érnek és reménytelen helyrepofozni őket, de a többszázezres, milliós kategóriában lehetnek jó vételek.

A vásárlás során észben kell tartani, hogy jellemzően nincsenek azonnal hadra fogható járművek, mind „foglalkozós”, azaz kell rájuk költeni bőven, hogy ismét közlekedésre/munkára alkalmas állapotban legyenek. Akkor mégis kinek éri meg liciten autót vennie? Annak feltétlenül, aki önköltségi áron képes az autókat helyrepofozni. Vagy nagyon szerencsésnek kell lenni és kifogni egy valóban kihagyhatatlan vételt.