Soha olyan kevesen nem haltak meg az utakon Magyarországon, mint a járvány évében

2021. március 21. – 09:16

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

460-an haltak meg a magyarországi közutakon 2020-ban. Ez minden korábbinál kevesebb, 2019-ben 602 halálos baleset volt a KSH adatai szerint. (Az '50-es években volt csak 500 alatt a mutató, amikor azonban csak 136 ezer autó volt az utakon a jelenlegi 4,5 millió helyett.) 2015-2019-ben átlagosan 625 ember vesztette életét a közutakon, ahhoz képest a tavalyi év csökkenése 26 százalék – derült ki a Kozlekedesbiztonsag.kti.hu oldalán összesített adatokból.

De nem csak a halálos áldozatok, általában a közúti balesetekben megsérültek száma is jelentősen csökkent:

A KSH közúti balesetekről szóló adatai 2015-2020. Forrás: http://kozlekedesbiztonsag.kti.hu/ha-nem-a-jarvany-miatt-akkor-mitol-csokkent-a-balesetek-szama/
A KSH közúti balesetekről szóló adatai 2015-2020. Forrás: http://kozlekedesbiztonsag.kti.hu/ha-nem-a-jarvany-miatt-akkor-mitol-csokkent-a-balesetek-szama/

Nem csak a járvány

A balesetek száma azonban jóval nagyobb mértékben csökkent, mint a forgalom, így önmagában a járvány miatti korlátozásokkal nem magyarázható a visszaesés – bár az, hogy az éjszakai forgalom a nappali forgalomnál még látványosabban esett, mindenképpen szerepet játszik abban, hogy egy bizonyos balesettípus, például az éjszakai, szórakozóhelyekről hazafelé tartó autókkal történt balesetek egy rövid időszaktól eltekintve szinte teljesen eltűntek a statisztikából.

Mindenesetre tény, hogy „a VÉDA kapukon áthaladó forgalom hat, az üzemanyag-értékesítés négy százalékkal csökkent tavaly – a közlekedési balesetek száma ennél jóval nagyobb mértékben” – írta a szakportál. Ez 495 millió autós áthaladás helyett tavaly 467 millió áthaladást jelentett.

A táblázatból látható, hogy 2015 óta a csúcsév 2018 volt, a sérültek számának minden kategóriájában, de már 2019-re javultak a mutatók, sőt, a halálos áldozatok száma már akkor a korábbi évek adatai alá esett.

A portál által megkérdezett Halmosi Zsolt vezérőrnagy szerint tehát hosszabb távú folyamatról van szó, nem csak a járványról. Az országos rendőrfőkapitány rendészeti helyettese ezt azzal magyarázza, hogy az emberek az utakon szabálykövetőbbek lettek. Ez részben szintén a járványhelyzet miatti általános óvatosságból adódik, részben pedig a 2018-ban indított Pofátlan(TAN)ító akcióból. 2018 szeptembere óta a rendőrség nem hozza előre nyilvánosságra a sebességmérések helyét és időpontját, ami szintén általános óvatosságra inti az autósokat.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!