Csak a fideszesekkel történnek érdekes dolgok a lájkbajnokságban
2021. március 21. – 16:00
frissítve
Újra jelentkezik lájkbajnokság sorozatunk, ahogy november vége óta minden hétvégén, politikusaink közösségi médiás népszerűségének és aktivitásának elemzésével. A nőnapi giccsparádé után egyből rákanyarodtunk március 15-re, ami minden politikusnak remek alkalom arra, hogy saját magát állítsa be a márciusi ifjak egyetlen igaz örökösének. Lássuk, ki hogyan élt ezzel a lehetőséggel!
Első pillantásra nem sok újdonságot fedezhetünk fel a heti toplistán, nagyjából ugyanazok a nevek szerepelnek az élvonalban, akik szoktak. Persze a látszat csal, lesz itt érdekesség bőven. Azt mindenesetre szögezzük le, hogy Jakab Péter zsinórban a nyolcadik hetet nyerte meg, méghozzá utcahosszal, és ha így folytatja, jövő héten pont ott fog tartani, ahol a Juventus az olasz focibajnokságban. De mielőtt belegabalyodunk a sporthasonlatokba, jöjjön a heti toplista, ami megmutatja, ki hány lájkot gyűjtött be a héten a politikusaink közül:
interakciók | hirdetési pénz | |||
---|---|---|---|---|
1. | Jakab Péter | 313 000 | ≡ | 44 000 |
2. | Hadházy Ákos | 189 000 | ▲ | 0 |
3. | Orbán Viktor | 144 000 | ▼ | 0 |
4. | Karácsony Gergely | 144 000 | ▼ | 25 000 |
5. | Kocsis Máté | 88 000 | ▲ | 315 000 |
6. | Gyurcsány Ferenc | 87 000 | ▼ | 38 000 |
7. | Stummer János | 77 000 | ≡ | 4000 |
8. | Z. Kárpát Dániel | 75 000 | ▲ | 51 000 |
9. | Szijjártó Péter | 72 000 | ▼ | 0 |
10. | Ujhelyi István | 69 000 | ▼ | 0 |
11. | Szabó Tímea | 47 000 | ▼ | 56 000 |
12. | Márki-Zay Péter | 41 000 | ▲ | 407 000 |
13. | Dúró Dóra | 39 000 | ▲ | 116 000 |
14. | Donáth Anna | 37 000 | ▲ | 82 000 |
15. | Dézsi Csaba András | 36 000 | ▲ | 0 |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a március 12. és 19., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, itt kis késésben vannak az adatok, a március 12. és március 18. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
A top10 tanulság a top15-ről
1. Oké, szóval Jakab nyert, mögötte Hadházy, Orbán, Karácsony, a szokásos üldöző csapat. Az igazi érdekességek a dobogós helyek mögött jönnek, ahol több politikusnál is egészen meglepő dolgokat láthatunk. Vagy éppen nem láthatunk, mint Varga Juditot, aki kiesett a top 15-ből, most először, miután 16 héten át volt stabil szereplő a listán. Sőt, a lájkbajnokság első négy hetét konkrétan két első és két második hellyel zárta, a legnépszerűbb magyar politikus volt a Facebookon. Szintén kiesett a toplistáról Dobrev Klára, de róla ismert, hogy elkapta a koronavírust, szóval nem olyan meglepő, hogy van fontosabb dolga is a facebookos lájkvadászatnál.
De mi történhetett Varga Judittal? Egyrészt erősen visszavett a facebookos aktivitásból, a tavaly október–novemberi, havi 70 posztos tempónak nagyjából a felét teljesíti mostanában. Másrészt szinte teljesen eltűntek a sok lájkot hozó idilli családos és gyerekes bejegyzések, ami persze a lakásvásárlási botránya és a válásáról szóló hírek miatt teljesen érthető. A gyakran visszatérő témái pedig egyszerűen nem elég erősek, akkor sem, ha szinte minden posztját illusztrálja egy saját magát ábrázoló fotóval (megszámoltuk, az utolsó 50 bejegyzéséből 46 ilyen). Úgy tűnik tehát, a nagy népszerűség valójában olcsó lájkokkal mesterségesen felhúzott illúzió volt csupán, és amit most látunk, az tükrözi inkább a valóságot.
2. Szintén nagyon érdekes, ami Szijjártó Péterrel történik, ő is történelmi mélyponton jár, nála ez a 9. helyet jelenti. Ami azok után, hogy a lájkbajnokság első 14 hetén 13 dobogós helyet húzott be, elég csúfos visszaesés. Szijjártó március eleje óta csúszott vissza a középmezőnybe, pedig továbbra is rengeteget posztol (átlagban napi 5-6 bejegyzés körül), és a lájkjainak a száma sem esett vissza igazából annyira drasztikusan, mint a helyezése. Egyszerűen annyi történt, hogy magasabb sebességbe kapcsolt, és elhúzott mellette az élmezőny. Miközben a konkurensek a minél harsányabb, felháborítóbb, viccesebb, érzelmeket megmozgató témákra hajtanak, Szijjártó oldaláról egyetlen üzenet üvölt: az, hogy a miniszter milyen nagyon, nagyon, nagyon, nagyon-nagyon sokat dolgozik.
Ez a gyakorlatban leginkább tárgyalásokat jelent, és hát, őszintén, az olyan őrületes kalandok, mint látogatás egy üzemben, ahol „erdészeti rönkfából a lehető legmagasabb hozzáadott értékű termékeket állítanak elő alapvetően a bútoripar számára”, onnan ugrás a következő állomásra, ami „a térség legnagyobb tejfelvásárló vállalata, ma már több mint 40 tehenészetből szállítják ide a tejet a magyar termelők”, majd a következő állomás „Magyarország egyetlen olyan cégéhez, ahol a szerszámkészítés és a hidegsajtolás egy helyszínen történik, a vállalat 125 millió forintos beruházást hajt végre, ami 40%-os kapacitásbővülést eredményez” – hát, mérsékelten késztetik lájkolásra-megosztásra még a legvadabb Fidesz-rajongókat is.
3. A harmadik nagyon érdekes jelenség a listán Kocsis Máté előretörése, ő eddig tipikusan a lista alsó harmadában tanyázott, a 10. helynél előrébb alig-alig jutott. Most azonban ott van az 5. helyen, közvetlenül az élboly mögött, egészen közel a heti 100 ezer lájkos álomhatárhoz, ami ebben a mezőnyben a sztárság tuti jele és követelménye.
Mi lehet Kocsis csodafegyvere? A válasz valószínűleg senkit nem fog sokkolni: Gyurcsány Ferenc. Kocsis elmúlt havi top10 legjobban futó posztjából 7 műfaja hardcore gyurcsányozás. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a maradék háromból egy Jakab Péterrel, egy pedig Kunhalmi Ágnessel foglalkozik, elég világos lesz, milyen szerepet osztott rá a fideszes kommunikációs agytröszt: ő a facebookos utcai harcos, aki mindenkibe beleköt, üt, rúg, harap, ha kell, övön alul. Ez elég hálás szerep úgy, hogy a verekedés posztokkal és kommentekkel zajlik, és úgy tűnik, Kocsisnak jól is áll ez a poszt. A héten ezt még azzal toldotta meg, hogy közös szelfiket posztolt egy csomó, március 15-én kitüntetett színésszel és zenésszel, az ő népszerűségük farvizén is begyűjtve egy csomó lájkot.
Vegyük észre, hogy az izgalmas és váratlan események a héten csupa fideszes versenyzővel történtek, az ellenzékiek (plusz Orbán Viktor) nagyjából a szokásos papírformát hozták.
4. Következzenek a hét legnépszerűbb posztjai!
- Jakab Péter március 15-i beszéde, 41 ezer interakció
- Karácsony fotója az ünnepre fellobogózott Lánchíddal, 25 ezer (itt ugye az az előzmény, hogy a budapesti Fidesz betámadta a főpolgármestert, hogy miért nincs fellobogózva a város, miközben az törvényben foglalt kötelessége a városvezetésnek)
- Jakab fotója a parlamentből egy „munkakerülők” feliratú papírlappal, 24 ezer (szintén emlékezhetünk még a háttérsztorira, az ellenzék rendkívüli ülést hívott össze, ahova a fideszesek nem mentek el)
- Jakab újabb kajafotója a párizsi-kifli-piros arany-paprikás krumpli-nokedli sorozat folytatásaként, a csendélet témája ezúttal krumplis tészta, 24 ezer
- És az ötödik helyen újra Jakab Péter, ezúttal a kisfiával rajzol magyar zászlót március 15-re, 22 ezer
Érdemes megfigyelni, hogy a toplistát nyomasztóan uraló Jakab Péter milyen szépen lefedi a garantáltan sok lájkot hozó témákat a posztjaival: van Orbán-ekézés, cukiskodás és az online szlengben máris saját szakkifejezést kapott parizerposzting. Ez olyan kajafotót jelent, ami kiprovokálja a túloldalon a prolizást, és erre rögtön le lehet ütni a magas labdát, hogy hé, hahó, ez itt a magyar valóság, nem a jachtos-kaviáros-magánrepülős-dubajozós NER-mesevilág. Kíváncsian várjuk, jövő héten bevállalja-e Jakab jolly jokerként az iskolai menzák purgatóriumának főgonoszát, a finomfőzeléket.
Illetve itt jegyezzük meg, hogy Orbán március 15-i koszorúzós posztja csak a 8. helyre jött be, 17 ezer interakcióval.
5. Újabb lista jön, méghozzá dupla, a hét legtöbb megosztást és legtöbb kommentet generált politikusairól. Ez annyiban érdekesebb, mint a mindenféle interakciót egy kalap alá söprő összesített lista, hogy ezek értékesebbnek számítanak a sima lájknál: a megosztás aktívan segít terjeszteni az adott politikus üzenetét; a komment pedig azt mutatja, hogy elég erős reakciót váltott ki valakiből, hogy hozzászóljon (aztán maga a komment persze már lehet akár negatív is).
megosztás | komment | ||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Hadházy Ákos | 44 000 | 1. | Jakab Péter | 25 000 |
2. | Jakab Péter | 29 000 | 2. | Orbán Viktor | 21 000 |
3. | Z. Kárpát Dániel | 21 000 | 3. | Hadházy Ákos | 15 000 |
4. | Karácsony Gergely | 19 000 | 4. | Karácsony Gergely | 14 000 |
5. | Stummer János | 17 000 | 5. | Dúró Dóra | 8000 |
6. | Gyurcsány Ferenc | 14 000 | 6. | Ujhelyi István | 8000 |
7. | Ujhelyi István | 14 000 | 7. | Fekete-Győr András | 7000 |
8. | Szabó Tímea | 10 000 | 8. | Kocsis Máté | 7000 |
9. | Molnár Csaba | 10 000 | 9. | Szijjártó Péter | 7000 |
10. | Kocsis Máté | 8000 | 10. | Menczer Tamás | 5000 |
Megosztásokban Hadházy és a jobbikos csapat szupererős (múlt héten is ott voltak a topon, konkrétan az első négy helyen), a kormányoldal pedig látványosan gyenge. A top 10-ből kimaradtak: Orbán a 12., Szijjártó a 20., Varga Judit a 30., Novák Katalin a 35. helyen. Ez azért minimum idegesítő lehet a Fidesz közösségi médiás akciócsoportjában.
Kommentelni már sokkal jobban szeretnek a fideszesek, itt még az a Menczer Tamás is befért a top 10-be, aki az összesített listánkra sosem tudott bejutni. Lehet hogy ő lesz a Fidesz következő facebookos csodafegyvere? A követőtábora nem túl nagy (23 ezer ember), de az aktivitásuk kiemelkedő, a 9,5%-os interakciós rátájával messze lekörözi a mezőnyt, utána Hadházy (5,7%), Varga Judit és Kocsis Máté (4,8%) következik.
6. Következzenek az egyes interakció-típusokból legtöbbet gyűjtő posztok a hétről!
- A legtöbb megosztás: Jakab március 15-i beszéde (a top 10-ben az arány 9:1 az ellenzék javára, az egy szál fideszes Kocsis Máté egy – meglepetés! – jól fejlett gyurcsányozós poszttal.
- A legtöbb komment: Jakab krumplis tésztás fotója (a top 10 aránya 6:4 az ellenzéknek)
- A legtöbb mérges emoji: Hadházy posztja Mészáros Lőrinc állítólagos dubaji kiruccanásáról (a top 10-ben 10 ellenzéki poszt, a legjobb fideszes a gyurcsányozó Kocsis a 13. helyen)
- A legtöbb meglepett emoji: Hadházy egy hibás Covid-védettségi igazolvánnyal (a top 10-ben 10 ellenzéki, a legjobb fideszes csak a 27., újra Kocsis Máté, és most fog mindenki megdöbbenni, NEM gyurcsányozással. Hanem brüsszelezéssel)
- A legtöbb sírós emoji: Karácsony Gergely posztja a napi halálozási rekorddal, és ebben az az igazán tragikus, hogy azóta már kétszer megdőlt ez a szomorú rekord (a top 10-ben újra 10 ellenzéki, a legjobb fideszes helyezés a 16. Novák Katalin posztja arról, hogy meghalt a nagybácsija)
- A legtöbb szívecskés emoji: újra Jakab március 15-i beszéde (a top 10-ben az arány 9:1, az egy szem fideszes Orbán. A saját gyerekükből lájkforrást csinálók között a héten ketten kerültek erre a toplistára, Ujhelyi István és Szabó Tímea)
- A legtöbb nevető emoji: Hadházy posztja a decsi polgármester orbánviktoros „házi oltáráról” (A top 10 aránya 8:2 az ellenzéknek; látványosan nem viccesnek szánt, mégis kiröhögött poszt most kettő került be a 10-es toplistára, Orbántól és Donáth Annától)
Ahogy az jól látható, az erős érzelmeket megmozgató posztoknál egészen döbbenetes az ellenzékiek fölénye (lásd még: idegesítő dolgok a Fidesz közösségi médiás akciócsoportja számára). A király ebben a sportágban egyértelműen Hadházy Ákos, aki a mérges emojis top 10-ből egymaga 6-tal, a meglepett emojisnál 7-tel, és a szomorú emojisnál is 6-tal szerepel.
7. A legtöbb új követőt a héten újra Jakab Péter húzta be, 6500-at, amivel egyrészt átlépte a 300 ezres határt (harmadikként a magyar politikai életben Orbán és Vona Gábor után), másrészt megelőzte Gyurcsányt (aki várhatóan a jövő héten szintén 300 fölé dagasztja a táborát). Ezer fölötti heti tempóval növekedett még Orbán, Hadházy, Gyurcsány, Karácsony, Márki-Zay, Gulyás Gergely és egészen meglepő módon Kásler Miklós.
8. Lássuk, kik produkálták a legnagyobb nézettséget facebookos videókkal!
- Jakab Péter már többször említett március 15-i beszéde, 640 ezer indítás
- Orbán koszorúz március 15-én, 269 ezer
- Orbán kórházigazgatókkal találkozik, 265 ezer
- Orbán Jakabon gúnyolódik a parlamentben, 261 ezer
- Gyurcsány kissé zavarba ejtően influenszerszagú, „5+1 titok, amit csak egy miniszterelnök tudhat” című produkciója, 242 ezer
Összességében Orbán Viktor lett a legnépszerűbb Facebook-videós, 1,55 millió videóindítással (a tíz legnézettebb politikusvideóból 6 az övé), mögötte Jakab 1,1 millióval, majd messze-messze lemaradva, a 2-300 ezres sávban Szijjártó, Gyurcsány, Karácsony.
9. Maradjunk még kicsit a videóknál, itt nem egyedi kiugrás Orbán első helye, az elmúlt hetekben a dobogó így nézett ki:
- március 2. hete: Orbán 2,7 millió, Gyurcsány 1 millió, Jakab 900 ezer
- március 1. hete: Orbán 2,1 millió, Jakab 1,6 millió, Szijjártó 560 ezer
- február utolsó hete: Orbán 2,6 millió, Jakab 1,9 millió, Szijjártó 1,1 millió
És ha az idei összes videós poszt nézettségét összegezzük, a verseny élmezőnye így áll:
- Orbán Viktor 11,6 millió
- Jakab Péter 11,5 millió
- Szijjártó Péter 7,3 millió
- Gyurcsány Ferenc 4 millió
- Márki-Zay Péter 2 millió
Amiből elég világosan látszik, kik fektetnek komoly energiákat a facebookos videók készítésébe. Végül még egy lista a legnézettebb idei videókról:
- Jakab Péter: „Tőlem nem felhatalmazást fog kapni, miniszterelnök úr, hanem elszámoltatást”, 1,7 millió indítás
- Jakab Péter: „Nézd meg, mennyire komolytalan kormánya van Magyarországnak. És még ők beszélnek válságkezelésről? A cipőmet nem bíznám rájuk...”, 1,1 millió
- Gyurcsány Ferenc: „Orbánnak lelki kielégülést okoz a gyurcsányozás!”, 1 millió
- Jakab Péter: „Milliós jutalmakat szavazott meg a kormány saját magának. Indoklás: speciális képességeik vannak”, 1 millió
- Orbán Viktor: „Oltva vagyok // Vaccinated”, 730 ezer
Ezek azért eléggé tekintélyt parancsoló számok, főleg ha azt nézzük, hogy gyakran egyszerű parlamenti felszólalásokról van szó. A más mérési metódusok miatt nem nagyon lehet összehasonlítani ezeket az adatokat a tévés nézettségekkel, de azért mégiscsak ad valamiféle képet a Facebook mint videós platform fontosságáról egy ilyesfajta összemérés. Pontosabban adna, ha publikusak lennének a magyar tévék nézettségi adatai, de sajnos nem azok. A legutóbbi adatunk tavaly decemberről származik, amikor a Pesti TV számait szerezte meg a Média1. Ami akkor egész hónapban
37 934 nézőhöz jutott el.
10. Ezzel át is evezhetünk a szürke zónás propagandaoldalak vizeire, ahol hagyományosan elég jelentős kormánypárti fölényt szoktunk regisztrálni a legnépszerűbb posztok között. Ez most is így van, a 20 legnépszerűbb posztból a héten 15-öt a Fidesz–KDNP 2021 nevű rajongói oldal vitt el, 2-t a Számok nevű fideszes propagandaoldal, szintén 2-t a hardcore kormányellenes Gond-olkodó, és 1-et a hasonló műfajban játszó Nyugati fény.
Az öt legnépszerűbb poszt mind a Fidesz–KDNP 2021-é volt:
- „Szidják Orbánt, de felveszik a CSOK-ot, az autóvásárlási kedvezményt, a babaváró hitelt, a családi adókedvezményeket...”, 16 ezer interakció
- „Mindent köszönünk! <3 Kossuth-díjban részesült Nagy Feró! Szívből gratulálunk!”, 11 ezer
- „Egy most vasárnapi választáson 53 százalékot érnének el a kormánypártok, a baloldali közös lista pedig 44-et. Hajrá, Fidesz!”, 9 ezer
- „Köszönjük, Miniszterelnök Úr!”, 8 ezer (ez reakció arra, amikor Orbán a parlamentben beszólt Jakab Péternek, hogy eljátssza a szegénylegényt, pedig milliós fizetése van)
- „Köszönjük Eperjes Károly művész úrnak az elismerő szavakat! <3”, 8 ezer (az elismerő szavak konkrétan azok voltak, hogy „Istennek hála, hogy van nekünk Viktor”)
Végül emlékezzünk meg a hét legviccesebb eseményéről a propaganda-univerzumban: a Számok (a baloldali álhírek ellenszere), ami tényleg kőkeményen és vérprofin teríti a kormány üzenetét, akár sikerpropagandáról van szó, akár épp gyűlölni kell valakit, hát, bakizott egy aprót, és sikerült kiposztolniuk egy paródia-infografikát. Ami első látásra arról szól, hogy a kormány milyen sok pénz költött kórházépítésre, de már a második pillantásra kiderül, hogy a lista bizony focistadionokat sorol. A Facebook-posztot persze már törölték, de hát az internet nem felejt.
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)