Csak a fideszesekkel történnek érdekes dolgok a lájkbajnokságban

2021. március 21. – 16:00

frissítve

Csak a fideszesekkel történnek érdekes dolgok a lájkbajnokságban
Kép: Jakab Péter / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Újra jelentkezik lájkbajnokság sorozatunk, ahogy november vége óta minden hétvégén, politikusaink közösségi médiás népszerűségének és aktivitásának elemzésével. A nőnapi giccsparádé után egyből rákanyarodtunk március 15-re, ami minden politikusnak remek alkalom arra, hogy saját magát állítsa be a márciusi ifjak egyetlen igaz örökösének. Lássuk, ki hogyan élt ezzel a lehetőséggel!

Első pillantásra nem sok újdonságot fedezhetünk fel a heti toplistán, nagyjából ugyanazok a nevek szerepelnek az élvonalban, akik szoktak. Persze a látszat csal, lesz itt érdekesség bőven. Azt mindenesetre szögezzük le, hogy Jakab Péter zsinórban a nyolcadik hetet nyerte meg, méghozzá utcahosszal, és ha így folytatja, jövő héten pont ott fog tartani, ahol a Juventus az olasz focibajnokságban. De mielőtt belegabalyodunk a sporthasonlatokba, jöjjön a heti toplista, ami megmutatja, ki hány lájkot gyűjtött be a héten a politikusaink közül:

interakciókhirdetési pénz
1.Jakab Péter313 00044 000
2.Hadházy Ákos189 0000
3.Orbán Viktor144 0000
4.Karácsony Gergely144 00025 000
5.Kocsis Máté88 000315 000
6.Gyurcsány Ferenc87 00038 000
7.Stummer János77 0004000
8.Z. Kárpát Dániel75 00051 000
9.Szijjártó Péter72 0000
10.Ujhelyi István69 0000
11.Szabó Tímea47 00056 000
12.Márki-Zay Péter41 000407 000
13.Dúró Dóra39 000116 000
14.Donáth Anna37 00082 000
15.Dézsi Csaba András36 0000

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a március 12. és 19., péntek déltől péntek délig tartó időszak eseményeit tükrözik. Interakciókon a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, itt kis késésben vannak az adatok, a március 12. és március 18. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. Oké, szóval Jakab nyert, mögötte Hadházy, Orbán, Karácsony, a szokásos üldöző csapat. Az igazi érdekességek a dobogós helyek mögött jönnek, ahol több politikusnál is egészen meglepő dolgokat láthatunk. Vagy éppen nem láthatunk, mint Varga Juditot, aki kiesett a top 15-ből, most először, miután 16 héten át volt stabil szereplő a listán. Sőt, a lájkbajnokság első négy hetét konkrétan két első és két második hellyel zárta, a legnépszerűbb magyar politikus volt a Facebookon. Szintén kiesett a toplistáról Dobrev Klára, de róla ismert, hogy elkapta a koronavírust, szóval nem olyan meglepő, hogy van fontosabb dolga is a facebookos lájkvadászatnál.

De mi történhetett Varga Judittal? Egyrészt erősen visszavett a facebookos aktivitásból, a tavaly október–novemberi, havi 70 posztos tempónak nagyjából a felét teljesíti mostanában. Másrészt szinte teljesen eltűntek a sok lájkot hozó idilli családos és gyerekes bejegyzések, ami persze a lakásvásárlási botránya és a válásáról szóló hírek miatt teljesen érthető. A gyakran visszatérő témái pedig egyszerűen nem elég erősek, akkor sem, ha szinte minden posztját illusztrálja egy saját magát ábrázoló fotóval (megszámoltuk, az utolsó 50 bejegyzéséből 46 ilyen). Úgy tűnik tehát, a nagy népszerűség valójában olcsó lájkokkal mesterségesen felhúzott illúzió volt csupán, és amit most látunk, az tükrözi inkább a valóságot.

2. Szintén nagyon érdekes, ami Szijjártó Péterrel történik, ő is történelmi mélyponton jár, nála ez a 9. helyet jelenti. Ami azok után, hogy a lájkbajnokság első 14 hetén 13 dobogós helyet húzott be, elég csúfos visszaesés. Szijjártó március eleje óta csúszott vissza a középmezőnybe, pedig továbbra is rengeteget posztol (átlagban napi 5-6 bejegyzés körül), és a lájkjainak a száma sem esett vissza igazából annyira drasztikusan, mint a helyezése. Egyszerűen annyi történt, hogy magasabb sebességbe kapcsolt, és elhúzott mellette az élmezőny. Miközben a konkurensek a minél harsányabb, felháborítóbb, viccesebb, érzelmeket megmozgató témákra hajtanak, Szijjártó oldaláról egyetlen üzenet üvölt: az, hogy a miniszter milyen nagyon, nagyon, nagyon, nagyon-nagyon sokat dolgozik.

Ez a gyakorlatban leginkább tárgyalásokat jelent, és hát, őszintén, az olyan őrületes kalandok, mint látogatás egy üzemben, ahol „erdészeti rönkfából a lehető legmagasabb hozzáadott értékű termékeket állítanak elő alapvetően a bútoripar számára”, onnan ugrás a következő állomásra, ami „a térség legnagyobb tejfelvásárló vállalata, ma már több mint 40 tehenészetből szállítják ide a tejet a magyar termelők”, majd a következő állomás „Magyarország egyetlen olyan cégéhez, ahol a szerszámkészítés és a hidegsajtolás egy helyszínen történik, a vállalat 125 millió forintos beruházást hajt végre, ami 40%-os kapacitásbővülést eredményez” – hát, mérsékelten késztetik lájkolásra-megosztásra még a legvadabb Fidesz-rajongókat is.

3. A harmadik nagyon érdekes jelenség a listán Kocsis Máté előretörése, ő eddig tipikusan a lista alsó harmadában tanyázott, a 10. helynél előrébb alig-alig jutott. Most azonban ott van az 5. helyen, közvetlenül az élboly mögött, egészen közel a heti 100 ezer lájkos álomhatárhoz, ami ebben a mezőnyben a sztárság tuti jele és követelménye.

Mi lehet Kocsis csodafegyvere? A válasz valószínűleg senkit nem fog sokkolni: Gyurcsány Ferenc. Kocsis elmúlt havi top10 legjobban futó posztjából 7 műfaja hardcore gyurcsányozás. Ha ehhez hozzátesszük, hogy a maradék háromból egy Jakab Péterrel, egy pedig Kunhalmi Ágnessel foglalkozik, elég világos lesz, milyen szerepet osztott rá a fideszes kommunikációs agytröszt: ő a facebookos utcai harcos, aki mindenkibe beleköt, üt, rúg, harap, ha kell, övön alul. Ez elég hálás szerep úgy, hogy a verekedés posztokkal és kommentekkel zajlik, és úgy tűnik, Kocsisnak jól is áll ez a poszt. A héten ezt még azzal toldotta meg, hogy közös szelfiket posztolt egy csomó, március 15-én kitüntetett színésszel és zenésszel, az ő népszerűségük farvizén is begyűjtve egy csomó lájkot.

Vegyük észre, hogy az izgalmas és váratlan események a héten csupa fideszes versenyzővel történtek, az ellenzékiek (plusz Orbán Viktor) nagyjából a szokásos papírformát hozták.

4. Következzenek a hét legnépszerűbb posztjai!

  • Jakab Péter március 15-i beszéde, 41 ezer interakció
  • Karácsony fotója az ünnepre fellobogózott Lánchíddal, 25 ezer (itt ugye az az előzmény, hogy a budapesti Fidesz betámadta a főpolgármestert, hogy miért nincs fellobogózva a város, miközben az törvényben foglalt kötelessége a városvezetésnek)
  • Jakab fotója a parlamentből egy „munkakerülők” feliratú papírlappal, 24 ezer (szintén emlékezhetünk még a háttérsztorira, az ellenzék rendkívüli ülést hívott össze, ahova a fideszesek nem mentek el)
  • Jakab újabb kajafotója a párizsi-kifli-piros arany-paprikás krumpli-nokedli sorozat folytatásaként, a csendélet témája ezúttal krumplis tészta, 24 ezer
  • És az ötödik helyen újra Jakab Péter, ezúttal a kisfiával rajzol magyar zászlót március 15-re, 22 ezer

Érdemes megfigyelni, hogy a toplistát nyomasztóan uraló Jakab Péter milyen szépen lefedi a garantáltan sok lájkot hozó témákat a posztjaival: van Orbán-ekézés, cukiskodás és az online szlengben máris saját szakkifejezést kapott parizerposzting. Ez olyan kajafotót jelent, ami kiprovokálja a túloldalon a prolizást, és erre rögtön le lehet ütni a magas labdát, hogy hé, hahó, ez itt a magyar valóság, nem a jachtos-kaviáros-magánrepülős-dubajozós NER-mesevilág. Kíváncsian várjuk, jövő héten bevállalja-e Jakab jolly jokerként az iskolai menzák purgatóriumának főgonoszát, a finomfőzeléket.

Illetve itt jegyezzük meg, hogy Orbán március 15-i koszorúzós posztja csak a 8. helyre jött be, 17 ezer interakcióval.

5. Újabb lista jön, méghozzá dupla, a hét legtöbb megosztást és legtöbb kommentet generált politikusairól. Ez annyiban érdekesebb, mint a mindenféle interakciót egy kalap alá söprő összesített lista, hogy ezek értékesebbnek számítanak a sima lájknál: a megosztás aktívan segít terjeszteni az adott politikus üzenetét; a komment pedig azt mutatja, hogy elég erős reakciót váltott ki valakiből, hogy hozzászóljon (aztán maga a komment persze már lehet akár negatív is).

megosztáskomment
1.Hadházy Ákos44 0001.Jakab Péter25 000
2.Jakab Péter29 0002.Orbán Viktor21 000
3.Z. Kárpát Dániel21 0003.Hadházy Ákos15 000
4.Karácsony Gergely19 0004.Karácsony Gergely14 000
5.Stummer János17 0005.Dúró Dóra8000
6.Gyurcsány Ferenc14 0006.Ujhelyi István8000
7.Ujhelyi István14 0007.Fekete-Győr András7000
8.Szabó Tímea10 0008.Kocsis Máté7000
9.Molnár Csaba10 0009.Szijjártó Péter7000
10.Kocsis Máté800010.Menczer Tamás5000

Megosztásokban Hadházy és a jobbikos csapat szupererős (múlt héten is ott voltak a topon, konkrétan az első négy helyen), a kormányoldal pedig látványosan gyenge. A top 10-ből kimaradtak: Orbán a 12., Szijjártó a 20., Varga Judit a 30., Novák Katalin a 35. helyen. Ez azért minimum idegesítő lehet a Fidesz közösségi médiás akciócsoportjában.

Kommentelni már sokkal jobban szeretnek a fideszesek, itt még az a Menczer Tamás is befért a top 10-be, aki az összesített listánkra sosem tudott bejutni. Lehet hogy ő lesz a Fidesz következő facebookos csodafegyvere? A követőtábora nem túl nagy (23 ezer ember), de az aktivitásuk kiemelkedő, a 9,5%-os interakciós rátájával messze lekörözi a mezőnyt, utána Hadházy (5,7%), Varga Judit és Kocsis Máté (4,8%) következik.

6. Következzenek az egyes interakció-típusokból legtöbbet gyűjtő posztok a hétről!

  • A legtöbb megosztás: Jakab március 15-i beszéde (a top 10-ben az arány 9:1 az ellenzék javára, az egy szál fideszes Kocsis Máté egy – meglepetés! – jól fejlett gyurcsányozós poszttal.
  • A legtöbb komment: Jakab krumplis tésztás fotója (a top 10 aránya 6:4 az ellenzéknek)
  • A legtöbb mérges emoji: Hadházy posztja Mészáros Lőrinc állítólagos dubaji kiruccanásáról (a top 10-ben 10 ellenzéki poszt, a legjobb fideszes a gyurcsányozó Kocsis a 13. helyen)
  • A legtöbb meglepett emoji: Hadházy egy hibás Covid-védettségi igazolvánnyal (a top 10-ben 10 ellenzéki, a legjobb fideszes csak a 27., újra Kocsis Máté, és most fog mindenki megdöbbenni, NEM gyurcsányozással. Hanem brüsszelezéssel)
  • A legtöbb sírós emoji: Karácsony Gergely posztja a napi halálozási rekorddal, és ebben az az igazán tragikus, hogy azóta már kétszer megdőlt ez a szomorú rekord (a top 10-ben újra 10 ellenzéki, a legjobb fideszes helyezés a 16. Novák Katalin posztja arról, hogy meghalt a nagybácsija)
  • A legtöbb szívecskés emoji: újra Jakab március 15-i beszéde (a top 10-ben az arány 9:1, az egy szem fideszes Orbán. A saját gyerekükből lájkforrást csinálók között a héten ketten kerültek erre a toplistára, Ujhelyi István és Szabó Tímea)
  • A legtöbb nevető emoji: Hadházy posztja a decsi polgármester orbánviktoros „házi oltáráról” (A top 10 aránya 8:2 az ellenzéknek; látványosan nem viccesnek szánt, mégis kiröhögött poszt most kettő került be a 10-es toplistára, Orbántól és Donáth Annától)

Ahogy az jól látható, az erős érzelmeket megmozgató posztoknál egészen döbbenetes az ellenzékiek fölénye (lásd még: idegesítő dolgok a Fidesz közösségi médiás akciócsoportja számára). A király ebben a sportágban egyértelműen Hadházy Ákos, aki a mérges emojis top 10-ből egymaga 6-tal, a meglepett emojisnál 7-tel, és a szomorú emojisnál is 6-tal szerepel.

7. A legtöbb új követőt a héten újra Jakab Péter húzta be, 6500-at, amivel egyrészt átlépte a 300 ezres határt (harmadikként a magyar politikai életben Orbán és Vona Gábor után), másrészt megelőzte Gyurcsányt (aki várhatóan a jövő héten szintén 300 fölé dagasztja a táborát). Ezer fölötti heti tempóval növekedett még Orbán, Hadházy, Gyurcsány, Karácsony, Márki-Zay, Gulyás Gergely és egészen meglepő módon Kásler Miklós.

8. Lássuk, kik produkálták a legnagyobb nézettséget facebookos videókkal!

  • Jakab Péter már többször említett március 15-i beszéde, 640 ezer indítás
  • Orbán koszorúz március 15-én, 269 ezer
  • Orbán kórházigazgatókkal találkozik, 265 ezer
  • Orbán Jakabon gúnyolódik a parlamentben, 261 ezer
  • Gyurcsány kissé zavarba ejtően influenszerszagú, „5+1 titok, amit csak egy miniszterelnök tudhat” című produkciója, 242 ezer

Összességében Orbán Viktor lett a legnépszerűbb Facebook-videós, 1,55 millió videóindítással (a tíz legnézettebb politikusvideóból 6 az övé), mögötte Jakab 1,1 millióval, majd messze-messze lemaradva, a 2-300 ezres sávban Szijjártó, Gyurcsány, Karácsony.

9. Maradjunk még kicsit a videóknál, itt nem egyedi kiugrás Orbán első helye, az elmúlt hetekben a dobogó így nézett ki:

  • március 2. hete: Orbán 2,7 millió, Gyurcsány 1 millió, Jakab 900 ezer
  • március 1. hete: Orbán 2,1 millió, Jakab 1,6 millió, Szijjártó 560 ezer
  • február utolsó hete: Orbán 2,6 millió, Jakab 1,9 millió, Szijjártó 1,1 millió

És ha az idei összes videós poszt nézettségét összegezzük, a verseny élmezőnye így áll:

  • Orbán Viktor 11,6 millió
  • Jakab Péter 11,5 millió
  • Szijjártó Péter 7,3 millió
  • Gyurcsány Ferenc 4 millió
  • Márki-Zay Péter 2 millió

Amiből elég világosan látszik, kik fektetnek komoly energiákat a facebookos videók készítésébe. Végül még egy lista a legnézettebb idei videókról:

  • Jakab Péter: „Tőlem nem felhatalmazást fog kapni, miniszterelnök úr, hanem elszámoltatást”, 1,7 millió indítás
  • Jakab Péter: „Nézd meg, mennyire komolytalan kormánya van Magyarországnak. És még ők beszélnek válságkezelésről? A cipőmet nem bíznám rájuk...”, 1,1 millió
  • Gyurcsány Ferenc: „Orbánnak lelki kielégülést okoz a gyurcsányozás!”, 1 millió
  • Jakab Péter: „Milliós jutalmakat szavazott meg a kormány saját magának. Indoklás: speciális képességeik vannak”, 1 millió
  • Orbán Viktor: „Oltva vagyok // Vaccinated”, 730 ezer

Ezek azért eléggé tekintélyt parancsoló számok, főleg ha azt nézzük, hogy gyakran egyszerű parlamenti felszólalásokról van szó. A más mérési metódusok miatt nem nagyon lehet összehasonlítani ezeket az adatokat a tévés nézettségekkel, de azért mégiscsak ad valamiféle képet a Facebook mint videós platform fontosságáról egy ilyesfajta összemérés. Pontosabban adna, ha publikusak lennének a magyar tévék nézettségi adatai, de sajnos nem azok. A legutóbbi adatunk tavaly decemberről származik, amikor a Pesti TV számait szerezte meg a Média1. Ami akkor egész hónapban

37 934 nézőhöz jutott el.

10. Ezzel át is evezhetünk a szürke zónás propagandaoldalak vizeire, ahol hagyományosan elég jelentős kormánypárti fölényt szoktunk regisztrálni a legnépszerűbb posztok között. Ez most is így van, a 20 legnépszerűbb posztból a héten 15-öt a Fidesz–KDNP 2021 nevű rajongói oldal vitt el, 2-t a Számok nevű fideszes propagandaoldal, szintén 2-t a hardcore kormányellenes Gond-olkodó, és 1-et a hasonló műfajban játszó Nyugati fény.

Az öt legnépszerűbb poszt mind a Fidesz–KDNP 2021-é volt:

  • „Szidják Orbánt, de felveszik a CSOK-ot, az autóvásárlási kedvezményt, a babaváró hitelt, a családi adókedvezményeket...”, 16 ezer interakció
  • „Mindent köszönünk! <3 Kossuth-díjban részesült Nagy Feró! Szívből gratulálunk!”, 11 ezer
  • „Egy most vasárnapi választáson 53 százalékot érnének el a kormánypártok, a baloldali közös lista pedig 44-et. Hajrá, Fidesz!”, 9 ezer
  • „Köszönjük, Miniszterelnök Úr!”, 8 ezer (ez reakció arra, amikor Orbán a parlamentben beszólt Jakab Péternek, hogy eljátssza a szegénylegényt, pedig milliós fizetése van)
  • „Köszönjük Eperjes Károly művész úrnak az elismerő szavakat! <3”, 8 ezer (az elismerő szavak konkrétan azok voltak, hogy „Istennek hála, hogy van nekünk Viktor”)

Végül emlékezzünk meg a hét legviccesebb eseményéről a propaganda-univerzumban: a Számok (a baloldali álhírek ellenszere), ami tényleg kőkeményen és vérprofin teríti a kormány üzenetét, akár sikerpropagandáról van szó, akár épp gyűlölni kell valakit, hát, bakizott egy aprót, és sikerült kiposztolniuk egy paródia-infografikát. Ami első látásra arról szól, hogy a kormány milyen sok pénz költött kórházépítésre, de már a második pillantásra kiderül, hogy a lista bizony focistadionokat sorol. A Facebook-posztot persze már törölték, de hát az internet nem felejt.

Fotó: archive.ph

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)