Felfejlesztik a két lepukkantabb elővárosi vasútvonalat

2021. március 12. – 13:55

frissítve

Felfejlesztik a két lepukkantabb elővárosi vasútvonalat
Inárcs-Kakucs vasútállomás – Fotó: Vörös Attila / iho.hu

Másolás

Vágólapra másolva

Kiírták a pályázatot a két legrosszabb állapotú budapesti elővárosi vasútvonal fejlesztésének tervezésére. A tervezés előreláthatólag 2022-re fejeződik be, és ha minden a terv szerint halad, rá pár évre óránként lesz sokkal gyorsabb vonat a Nyugatitól Kecskemétig, és nem kell Lajosmizsén sem átszállni.

Megjelent a közbeszerzési kiírás a Budapest–Veresegyház–Vác- és a Budapest–Lajosmizse–Kecskemét-vasútvonalak teljes körű felújításának és kapacitásbővítésének tervezésére, áll a Budapest Fejlesztési Központ közleményében. A tervezést követően az építési engedéllyel bíró terveket a BFK 2022-re készíti elő, európai uniós támogatás felhasználásával.

A beruházások végére az elképzelések szerint részben kétvágányú, 80–120 km/órával járható, villamosított vonalakon a belső szakaszokon 10–15, a külsőkön 30 percenként követik majd egymást a szerelvények minden irányban, az akadálymentes megállókban pedig P+R gépkocsiparkolók és B+R kerékpártárolók várják majd az utasokat.

A BFK a vonalak mentén élők véleményét, javaslatait várja a tervezéshez, ennek érdekében két honlapot is indítottak, ahol részletes kérdőív várja a vonalak mentén élők válaszait. A veresegyházi vonal kérdőívei ezen a linken, a mizsei vonalé pedig ezen érhetők el.

Most lassú és kényelmetlen mindkét vonal

A fővárosba vezető vasútvonalak közül csak a Budapest–Gyál–Dabas–Lajosmizse- és a Budapest–Veresegyház–Vác-vasútvonalak maradtak végig egyvágányúak. Egyéb műszaki és utaskényelmi paramétereik is rosszak, mind a két vonal messze a lehetőségei alatt teljesít.

A lajosmizsei vonalon a pálya zömén 40 km/órás sebességkorlátozás van érvényben, mindössze óránként tudnak vonatokat indítani egy irányba. Veresegyház felé sem sokkal jobb a helyzet, a sebesség itt is csak 40-60 km/h, és az órás járatkövetést egyszerre csak az egyik irányban lehet félórásra sűríteni. A megállóhelyeken hiányoznak az autóparkolók és kerékpártárolók, de néhol a megállók elhelyezkedése is rossz az utasok számára. A Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia ezen a két vasútvonalon azonosította a legnagyobb utasszámnövelési potenciált.

Pöfög az Uzsgyi Gyálnál a mizsei vonalon – Fotó: Vörös Attila / iho.hu

A lajosmizsei vasutat eddig még nem villamosították, dízelmeghajtásúak a személyvonatok a vonalon, ezért a vonalat villamosítják. Különösen érzékeny terület Kispest állomás környezete, az állomástól északra az Üllői utat és az 50-es villamost, attól délre a 42-es villamos tervezett hosszabbítását keresztezi a vonal, ez szükségessé teszi a külön szintű kialakítást már csak a vonal villamosítása miatt is.

A Lajosmizse és Kecskemét közötti szakasz papíron nem tartozik Budapest elővárosához, az emberek valódi mobilitási igényei azonban nem a papírt követik, így ez a szakasz is része a projektnek. Mivel Kecskemét vonzóhatása Lajosmizsétől északra is érvényesül, a terv az, hogy legalább óránként legyen vonat a Nyugatitól Kecskemétig, ne kelljen Lajosmizsén átszállni, ígéri a BFK.