A Balatont jó néhány éve már körül lehet biciklizni különböző állapotú kerékpárutakon és közutakon kijelölt kerékpárnyomokon. A körút gyorsan népszerűvé vált, nem bírta a terhelést, ezért 2017-ben a kormány úgy döntött, hogy újjáépíti a Balaton bringakört. Amikor a munka Zánkához ért, akkor a terv helyi ellenállásba ütközött: sokan a sétányként használt, partközeli kis utcák nyugalmát féltik a kerékpárosoktól.
Zánkán a Balatonkör a parthoz közeli, korábban kis forgalmú, járda nélküli utcákon haladt a mostani tervek előtt is. A beruházó ugyanide tervezte az új változatot is, kisebb forgalomtechnikai beavatkozásokkal. Három éve, amikor a helyeiek ezt megtudták, rögtön tiltakozni kezdtek.
A csendes utcán, ahol matracokkal járnak a fürdőzők, tollasoznak az emberek, százasával mennek majd a biciklik. Az sehol sincs előírva, hogy a helyieknek ezt tűrniük kell!
– foglalta össze a véleményeket a mintegy 300 érintett helyi ingatlan tulajdonosainak egyike. Az unokámat se engedhetem ki az utcára, ráadásul csökken az ingatlanom értéke, tette hozzá.
Elmondása szerint több baleset is történt már, amikor a beazonosíthatatlan bringások egyszerűen elmenekültek. Tavaly nyáron gépkocsi gázolt biciklist az utcában, korábban kerékpárral ütöttek el gyalogosokat, erről a falugyűléseken, üléseken tájékoztatták a polgármestert is.
Nem ide BaBri!
Az érintettek eltökéltek, hogy ha mégis az utcájukban hagyják a Balatoni bringakört (BaBri), akkor a biatorbágyiak „Nem ide BUBA” összefogásához hasonlóan mozgalmat szerveznek „Nem ide BaBri!” néven. Márpedig egy múlt heti döntés nyomán nagyon úgy néz ki, hogy ott marad a bicikliút, annak ellenére, hogy két alternatív nyomvonalat is megvizsgáltak.
Egy múlt hét szerdai online egyeztetésen – amin kormányzati részről többek között a fideszes Révész Máriusz, helyi oldalról pedig a zánkai képviselő-testület is részt vett –, ugyanis az a döntés született, hogy a parti utcák elkerülésére az elmúlt két évben tanulmánytervben kidolgozott két alternatív nyomvonalat elvetik.
Mint Révész Máriusz a Telexnek elmondta, az egyik alternatívát – amit Zánka támogatott –, nagyon balesetveszélyesnek találták, de a másik is rosszabb volt kerékpározás szempontjából, mint az eredeti. Ráadásul mindkettő milliárdos pluszköltséget okozott volna. Ezért végül maradtak az eredeti tervnél – a part mellett.
Helyiek kontra nyaralótulajdonosok
Ahhoz, hogy jól lássuk a helyzetet, érdemes tudni, hogy Zánkát két részre vágja a 71-es főút és a vasút. Ezektől északra van az ófalu, délre pedig a Balaton és az üdülőövezet. A falut inkább helyiek lakják, az üdülőövezet inkább a nyaralóké. Az eredeti nyomvonal az üdülőövezetben fut, és a tiltakozók többsége üdülőtulajdonos, akik – szerintük – kevés befolyással rendelkeznek az önkormányzatra.
Nyomásukra készült a két új nyomvonalterv, méghozzá a 71-es út mentén, az egyik az északi oldalán, a másik a délin. A nyaralók mindkét lehetséges nyomvonallal egyetértettek, támogatták a kormánybiztos javaslatát. Ezekről született egy végsőnek tűnő döntés a múlt héten.
A helyi lakosokból álló képviselőtestület, ha már lúd, legyen kövér alapon a 71-es út déli oldalán vezetendő verziót támogatta volna (a fenti térképen a kék vonal), mert akkor a kerékpárúttal együtt egy hosszabb járdaszakasz is megépült volna. Csakhogy ez a verzió a kerékpáros szervezetek egyöntetű elutasításával találkozott, mert a kerékpárutat oda-vissza át kellett volna vezetni a főúton, és ez nagyfokú balesetveszélyt jelentett volna a bringásokra nézve.
A 71-es másik, északi oldalán vezetett (a fenti térképen piros) verzióval az egyik, inkább a sportolókat tömörítő kerékpáros szervezet már egyetértett, a másik kettő, a Magyar Kerékpárosklub, Magyar Kerékpáros Turisztikai Szövetség viszont nem, és az Aktív Magyarországért Felelős Kormánybiztosság, az ITM Kerékpáros Koordinációs Főosztálya, valamint az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ sem támogatta azt.
Révész Máriusz ez alapján jelentette ki lapunknak: teljes körű szakmai egyetértés alakult ki abban, hogy a megvizsgált alternatív nyomvonalak kerékpározás szempontjából kedvezőtlenebbek, mint a jelenlegi, part melletti. Főút mellett nem jó kerékpározni, sok fát ki kellene vágni, messze van a Balaton, a strand és a vasútállomás is, sorolta, hozzátéve:
mivel egy kerékpárút építésénél a legfontosabb a kerékpározhatóság, nem is dönthetett másképp.
A parti ingatlantulajdonosok szerint a döntésbe belejátszhatott az is, hogy az északi alternatív nyomvonal pont a polgármester telkének bejárata előtt vezetett volna el, aminek nem kifejezetten örülhetett.
Az önkormányzattól függetlenül megépül
Mint Filep Miklós, Zánka polgármestere lapunkkal közölte, valóban ott lakik a 71-es út mellett, de ha a közút forgalma nem zavarja, nem érti, miért zavarnák a biciklisek. Hozzátette, hogy ha már az általuk támogatott déli oldali verzió nem lehetséges a balesetveszély miatt, akkor megérti a helyzetet, és elfogadhatónak tartja a part menti eredeti nyomvonalat.
Filep szerint egyszerűen nem igaz, hogy a part menti kis utcákban sok baleset volt, egyetlen dokumentált, nyilvántartott esetről nincs tudomása. A polgármester furcsának tartja, hogy amikor az egyik érintett kis utcában járdát akartak építeni a biztonság miatt, a nyaralótulajdonosok élénken tiltakoztak ellene.
Véleményem szerint a közút nem tollasozásra és focizásra készült. Zánkának rengeteg játszótere, parkja, szabad zöldfelülete van, ahol ez megtehető
– jelentette ki a polgármester, hozzátéve, hogy a kerékpárút 2002 óta a mostani nyomvonalon halad.
De az északi nyomvonalra se mondott a testület kategorikus nemet, közölte Filep. Kiemelte: mivel a bringakör kiemelt kormányzati beruházás, azt végül így is, úgy is megépíthetik, bármit is mond az önkormányzat. De végül szerinte egyszerűen egy konszenzusos döntés született, amely belátta, hogy a kerékpárút célja, hogy a kerékpárosokat bevezesse az idegenforgalmilag frekventált területekre.
Így vagy úgy, de az érintett ingatlantulajdonosok átverve érzik magukat. Úgy gondolják, hogy bár a 71-es menti északi változatot már szinte mindenki elfogadta helyi szinten (kivéve szerintük a polgármestert), Révész Máriusz – három évnyi munkát kidobva – a kerékpáros szervezetekkel torpedózta meg azt.
Mint lapunknak elmondták, ha a nyomvonal a part menti eredeti helyén, a kis utcákban marad, akkor folyamatos konfliktusokkal kell számolni a fürdőzők, sétálók, autók és a kerékpárosok között, megnő a balesetveszély, sok embernek teljesen tönkreteszik a nyaralási körülményeit. Mivel ezt nem hagyhatják annyiban, és tudják, hogy másutt is vannak problémák, mozgalmat szerveznek, aláírást gyűjtenek a Balatonkör békésebb nyomvonala érdekében.