Elavult a BKK Futár, egy szoftverfrissítés két és fél évig tart

2021. február 22. – 12:47

frissítve

Elavult a BKK Futár, egy szoftverfrissítés két és fél évig tart
A Futár utastájékoztató monitorja kevesebbet mutat – Fotó: Kovács Tamás / MTI

Másolás

Vágólapra másolva

Egy utaspanaszra adott BKK-válasz nyomán indultunk el, és kiderült: egyre nagyobb bajok vannak a 2010 és 2014 között kiépült Futár-rendszerrel. A tíz éve még előremutató rendszer öregedő hardverparkja, technológiája sok ponton elavult, ezért alapfunkciók nem működnek, a szükséges fejlesztéseket nem lehet véghez vinni. Az üzemeltető T-Systemsszel jövő év végére lejár a szerződés, a BKK egy teljes körű megújítást megalapozó fejlesztési csomagon dolgozik.

Egy felháborodott olvasó jelezte lapunknak a napokban, hogy érdekes választ kapott a BKK-tól egy utaspanaszként elküldött kérdésére. Olvasónk először 2018 májusában csodálkozott rá, hogy nem jelzi a Futár járműveken lévő utastájékoztató monitora a kapcsolódó járatok érkezési idejét. (Korábban ez a hasznos funkció működött.) Érdeklődő levelére a BKK azt válaszolta, hogy az átszállási kapcsolatokat megjelenítő funkciót a nem megfelelő működés miatt kikapcsolták. A gyártó (IVU) a tájékoztatás szerint optimalizált, hamarosan a következő verzióval frissítik a szoftvert.

Másodszor idén év elején jutott eszébe, hogy rákérdezzen a BKK-nál, mi történt, mert a funkció láthatóan nem jelent meg a monitorokon. A január közepi válasz szerint

a BKK az eltelt időszakban nem kapott új alkalmazásverziót az alkalmazás gyártójától.

Magyarul a gyártó és a BKK képtelen volt két és fél év alatt úgy frissíteni a szoftvert, hogy egy alapfunkció működése újra elindulhasson.

Lapunk több forráson keresztül is azt információt kapta, hogy a totojázásnak komoly technikai probléma az alapja. Leegyszerűsítve a lényeg: a tízéves rendszer például 3G-n is alapuló technológiája, több hardvereszköze fölött elszállt az idő (ami ennyi idő alatt az informatikában nem példa nélküli), és mint az átszállási kapcsolatok kijelzése is mutatja, a gyártói támogatás is vagy akadozik, vagy már meg is szűnt egyes elemekre.

Egy drezdai busz kijelzője, amin az átszállási kapcsolatok megfelelően megjelennek – Fotó: Olvasói fotó / Telex
Egy drezdai busz kijelzője, amin az átszállási kapcsolatok megfelelően megjelennek – Fotó: Olvasói fotó / Telex

Információink szerint a Futár egyre több része halaszthatatlan beavatkozásra szorul, az akadozó alapfunkciók mellett az új fejlesztések adatigényeit sem tudja kiszolgálni. Hogy például mik ezek a fejlesztések, arra nemrég Vitézy Dávid, a BFK igazgatója utalt közösségi oldalán.
Mint írta,

szerették volna, hogy a MÁV-Start és a MÁV-HÉV vonatait is valós időben lehessen követni a Futár appon és a kijelzőkön.

A MÁV vezetése vállalta a finanszírozást is, a BKK-nak csupán az adatok fogadásának és a vonatok megjelenítésének saját, Futár-oldali informatikai fejlesztéseit kell elvégezni. Azonban nem tudtak megállapodásra jutni, és ennek az okát Vitézy a fejlesztés hiányában látja.

Megkerestük a BKK-t is, miért nem lehet újra bevezetni az átszállási kapcsolatokat megjelenítő funkciót, mikor várható átfogó, a rendszer elavult elemeit lecserélő fejlesztés.

A cég válasza szerint folyamatban van az átszállási kapcsolatokat megjelenítő funkció bevezetése, méghozzá a korábbiakhoz képest informatívabb utastájékoztató tartalommal. Ennek idejéről csak annyit írtak, hogy ez rendkívül időigényes folyamat. Hozzátették, hogy a Futár-rendszer különböző rendszerelemeit a bevezetésük óta rendszeresen frissítik, ám sosem a rendszer egészét, csak egyes modulokat újítottak meg. Elismerték, hogy a technológia folyamatos fejlődése miatt

elérkezett a pont, amikor a Futár-rendszernek átfogóbb fejlesztési folyamaton kell átesnie.

Jelenleg egy olyan fejlesztési csomagon dolgoznak, ami teljes körű megújítást tesz lehetővé. A BKK már ehhez a fejlesztési csomaghoz kapcsolódóan kívánja megújítani a jövő év végén lejáró (a T-Systemsszel kötött) üzemeltetési szerződést. Szem előtt kell tartani azonban többek között a szűkös pénzügyi forrásokat is, tették hozzá.

Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Futár forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer kiépítésének befejezése alkalmából tartott bejáráson a BKK diszpécserközpontjában 2014. október 1-jén – Fotó: Kovács Tamás / MTI
Vitézy Dávid, a BKK vezérigazgatója a Futár forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer kiépítésének befejezése alkalmából tartott bejáráson a BKK diszpécserközpontjában 2014. október 1-jén – Fotó: Kovács Tamás / MTI

A Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszert, azaz a Futárt négyéves előkészítés után, 2014 októberében helyezték üzembe. A műholdas járműkövetésen alapuló rendszer az utastájékoztatás mellett lehetővé teszi a budapesti forgalom valós idejű, 24 órás felügyeletét, rendkívüli helyzetben pedig a gyors és hatékony közbeavatkozást.

A Futár mobilos applikációja rendkívül népszerű: az utasok csak januárban 1 211 350 alkalommal az alkalmazással tervezték meg útjukat, az év első hónapjában több mint 450 ezer aktív felhasználója volt a rendszernek. A rendszer emellett 2300 jármű belső monitorján (villamoson, trolibuszon, autóbuszon, fogaskerekűn és hajón) és 300 megállóhelyi kijelzőn mutatja az utasoknak az alapadatokat.

Frissítés: „A Futár-szerver ma már kalap szart nem ér”

Egy, a helyzetet jól ismerő (és unó), de neve elhallgatását kérő szakember kereste meg lapunkat a cikk megjelenése után. Mint elmondta, hogy az átszállások kijelzését az első Solaris-Škoda trolik megérkezésekor aktiválták néhány vonalon. A kísérlet azon bukott el, hogy nem volt ember a csomópontokat tartalmazó geohálózat egyszeri felrajzolására.

Mint hozzátette, a 2015-ös szoftverre tervezett Futár-szerver ma már „kalap szart nem ér”, ahogy a járműre szerelt eszközök sem. Tavaly tavasszal-nyáron egyszerre romlott el 150-200 eszköz, de csere helyett a javítgatás mellett döntött a BKK. Az eszközök átlagban havi egy alkalommal leszakadnak a GSM-hálózatról is. A járművön 2015-ös, a diszpécsernél 2018-as, a kijelzőkön 2019-es verzió fut, ezeket nehéz vagy nem lehet egymáshoz hangolni.

Forrásunk szerint a rendszert a BKK részéről üzemeltető üzemmérnökségnél olyanok dolgoztak és dolgoznak, akik nem értik vagy nem látják át a rendszer működését. Mivel nincs közvetlen kapcsolat a gyártó embereivel, képtelenek fejlődni. Pedig lehetne: a német fél rendszeresen hívja a fejlesztői-felhasználói párbeszédre lehetőséget adó fórumokra a BKK képviselőit – eddig egyre se mentek el.

Mint közölte, a Futár tudná kezelni most is a MÁV-HÉV felől érkező adatokat, csak nincs beállítva a funkció vagy nincs a funkció mögött adat. Ennek egyik oka, hogy a BKK a BKV-nál bevezetett és jobbára tőlük bérelt, T-Systems-fejlesztésű ForTe-rendszert is használja, így csak erre az egy inputra próbál meg támaszkodni az egész szervezet, ebben rendszerben készülnek a menetrendek. A másik ok az, hogy igazából mindenkinek roppant kényelmes nem változtatni a jelenlegi helyzeten.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!