A BKK a napokban bejelentette: pályázatot írt ki trolibusz-felsővezetékhálózat és áramellátás kivitelezésére a Baross utca – Üllői út – Kálvin tér nyomvonalon. A szakaszon már van egy jelenleg használaton kívüli felsővezeték, ezt fejlesztik és egészítik ki a következő hónapokban.
A fejlesztés után már nem kell önjáró, akkumulátoros üzemmódra kapcsolnia az érintett részen az erre közlekedő 72M trolibusznak, azaz a vonal üzemeltetése olcsóbb és biztosabb lesz. Emellett az egybefüggő Baross utcai trolivezeték megágyazhat egy következő, nagyobb léptékű trolifejlesztésnek: a 9-es busz trolivá alakításának.
Karácsony Gergely főpolgármester szerint a Kőbánya alsóig közlekedő 9-es busz pesti szakaszának trolibusszá alakításának első lépése történik meg. Így száz százalékban elektromos meghajtású járművekkel lehetne közlekedni a Belvárosból Józsefvárosba és Kőbányára. Ezzel nem csak körülbelül tízzel kevesebb környezetszennyező dízelbusz járna Budapesten, de eltűnne a Bajcsy-Zsilinszky útról és a Baross utcából az összes ma ott közlekedő dízelbusz, ami segítene javítani a belvárosi területek levegőminőségén is.
Csakhogy – kis képzavarral élve – a majdani 9-es troli még nincs sínen. Balogh Samu, a főpolgármester közlekedésfejlesztésért is felelős kabinetfőnöke a közösségi oldalán azt írta: a 9-es busz pesti szakaszának trolivá alakításához még két hosszabb szakasz felett hiányzik a felsővezeték: a belvárosban a Bajcsy-Zsilinszky úton és a Kiskörúton, míg a külső szakaszon a Kőbányai úton kellene kihúzni a drótot. Erre azonban forrás hiányában még várni kell.
Balogh szerint a fővárosi önkormányzat 2020-ban összeállított egy megközelítőleg hetvenmilliárd forintos csomagot az Európai Beruházási Bank felé, ami nemcsak 51 új villamos és 50 új trolibusz megvásárlását, de az ezek hatékony közlekedtetéséhez szükséges infrastruktúrafejlesztés költségeit is fedezte volna – köztük a fent említett vonalak fejlesztését is. Sajnos a kormány nem hagyta jóvá a főváros hitelkérelmét, így egyelőre sem az új járművek szállítása, sem a hiányzó szakaszokon a felsővezeték kiépítése nem kezdődhetett meg.
A remény azonban még nem halt meg: az Európai Unió által biztosított Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz (Recovery and Resilience Facility) pont ezekhez hasonló zéróemissziós közlekedési fejlesztéseket fedezne több százmilliárdos értékben. Ha a kormány szeretné gyorsan és hatékonyan lekötni ezeket a forrásokat, akkor aligha találhat jobb megoldást, mint a főváros számára most is rendelkezésre álló járműopciók lehívása, és az itt is említett infrastruktúra-fejlesztések megvalósítása, írta Balogh Samu.
Nem csak a 9-es busz trolivá alakítását tervezi ezen a részen a főváros. Részben egy korábban használt szakasz megújításával trolibuszok járhatnának a belvárosból a Diószegi Sámuel utcán és az Elnök utcán keresztül a Népligethez. Ez azért is lenne nagy előrelépés, mert Józsefváros ezen részei ma kifejezetten nehezen elérhetőek közösségi közlekedéssel.