Teljesen autómentes lesz a Városliget, a Béke térig nyúlik majd a 3-as villamos

2021. január 08. – 11:35

frissítve

Teljesen autómentes lesz a Városliget, a Béke térig nyúlik majd a 3-as villamos
Kerékpározó turistacsoport a Városligetben – Fotó: MTVA / Róka László

Másolás

Vágólapra másolva

Jelentős budapesti beruházásokat jelentett be részben a Városliget autómentesítése céljából Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.

Ezek alapján rövidesen

teljesen autómentessé válik majd a Városliget,

és megkezdik a 3-as villamos bővítését is nyugat felé, az első szakaszban a Béke térig, ahol a 3-as csatlakozhat majd a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz.

A villamosvonal bővítésével együtt új pesti felüljáró előkészítését kezdi meg a Miniszterelnökség Budapest Fejlesztési Központja Rákosrendező pályaudvara fölött. A felüljáró valójában egy közúti híd lesz, amin a 3-as villamos pályája mellett kerékpárút és járda is helyet kap majd, egyúttal pedig erősíti a kapcsolatot a vasútvonallal elvágott Angyalföld és Zugló között, összekötve a a főváros XIII. és XIV. kerületét. A felüljárót a Szegedi út vonalában tervezik megépíteni.

A felüljárónak köszönhetően tehermentesíthető lesz ezen a szakaszon a Hungária körút, ez pedig elengedhetetlen ahhoz, hogy autómentessé váljon a Városliget. A kormány és a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában a főpolgármesterrel közösen elfogadott koncepció szerint a Városliget főtengelye, a Kós Károly sétány és a Hősök tere autómentes lesz, a Mexikói úti Kisföldalatti-végállomásnál pedig 1500 P+R férőhely épül, részben egy parkolóház formájában, áll az MTI-hez eljuttatott közleményben.

Fürjes álláspontja szerint a Városligetet teljes egészében vissza kell adni a gyalogosoknak, pihenni vágyóknak, a park intézményeit látogatóknak, futóknak, sportolóknak és a kerékpárosoknak. A kormány és a városvezetés által a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsában közösen elfogadott koncepció szerint autómentessé válik a Hősök tere és a Kós Károly sétány, csúcsidőn kívül pedig az Állatkerti körút is. Ezzel együtt – az Állatkerti körút egy rövid szakaszát kivéve – megszűnik a felszíni parkolás is a Ligetben, ezt a korábbi 56-osok tere alatt nyílt mélygarázs váltja majd ki.

A Kós Károly sétányról kitiltott, és a P+R kapacitással nem megfogott forgalom elsősorban a Hungária körúton haladhat majd. Ahhoz, hogy a ma is zsúfolt útvonalat bizonyos mértékig tehermentesíteni lehessen, szükség van az Angyalföldet Zuglóval összekötő hídra a Rákosrendező állomás déli vége fölött – közölte az államtitkár. Hozzátette, az érintett területek megóvásáért a hidat úgy kell kialakítani, hogy ne terelje a forgalmat az M3-as irányából Angyalföldre és Zuglóra, az ott élő emberek lakóterületeire. A vasúti sínek keresztezése mellett ezért lehajtó épül, amely a Dévényi utca és a Vágány utca felé vezeti el az autókat, illetve az új híd áttételesen hozzájárul a Városliget forgalomcsillapításához, a Hungária körút tehermentesítése révén.

A kormányzati Budapest Fejlesztési Központ (BFK) a Városliget Zrt.-vel együtt alakítja ki az ottani gépjárműforgalom megszüntetésének módját, ezt a mai forgalom részben közösségi közlekedésre váltásával, részben a kerékpáros közlekedés elősegítésével, illetve az átmenőforgalom másfelé terelésével és a közösségi közlekedés erősítésével lehet megoldani.

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója elmondta, a Rákosrendező feletti híd egyben segíti a rendezőpályaudvar hatalmas, évtizedek óta nem hasznosított rozsdazónájának fejlesztését. A 3-as villamosgyűrű jelenleg csonka, az új felüljárón folytatódhat a külsőbb pesti kerületek összekötése. A BFK a Bosnyák tér felől érkező villamosvonalat az új hídon és a Szegedi úton át a Béke térig tervezteti meg, itt kapcsolódik majd a Lehel utca – Béke utca tengelyén haladó vonalhoz.

Fürjes Balázs és Vitézy Dávid is megerősítette, hogy az autómentes Városliget megvalósításához kapcsolódó közlekedési fejlesztésekről a tervezési folyamat során a BFK kikéri az érdekeltek – az érintett lakosok és a kerületi önkormányzatok – véleményét is, a tervezésbe folyamatosan bevonják a fővárosi önkormányzatot is.