Most először verték meg a Fideszt a lájkbajnokságban
2021. január 3. – 16:11
Heti lájkbajnokság-sorozatunk 2021 első részével jelentkezünk, bár valójában a mostani toplista nagyobb részt még a tavalyi év legvégének facebookos aktivitását tükrözi. Ami nem volt éppen kirobbanó, elvégre az ünnepek között kicsit megpihent mindenki, beleértve a politikusok közösségimédiás stábjait is. Most vagy az látszik az adatokon, hogy ha nincs semmi extra történés, és alapjáraton pöfögnek a lájkgenerátorok, hol mennyire aktív a követőtábor – vagy éppen az, hogy ki vette a fáradságot még egy ilyen időszakban is arra, hogy törődjön a Facebook népével.
Ez a lájkbajnokság hatodik fordulója, és eddig mindig fideszes győzelem született, méghozzá jellemzően fölényes. Háromszor nyert Orbán Viktor, kétszer Varga Judit, ellenzéki politikusok éppen csak fel-felfértek a dobogóra. Na most megtörtént a nagy trónfosztás, Karácsony Gergely az élen, még ha a lájkjainak száma nem is túl acélos: 112 ezer interakció az eddigi heteken általában a 4.-5. hely magasságára volt csak elég. Az ünnepek közötti hét viszont nem meglepő módon elég halvány volt, és nem csak a lista tetején: példátlan az is hogy 20 ezer alatti lájkkal már fel lehet férni a listára, és hogy 30 ezer alatt a top 10-ben lehet az ember.
De lássuk 2020 utolsó, egyben 2021 első toplistáját!
interakciók | hirdetési pénz | |||
---|---|---|---|---|
1. | Karácsony Gergely | 112 000 | ▲ | 0 |
2. | Szijjártó Péter | 95 000 | ▲ | 0 |
3. | Jakab Péter | 78 000 | ≡ | 102 000 Ft |
4. | Orbán Viktor | 60 000 | ▼ | 0 |
5. | Hadházy Ákos | 53 000 | ▼ | 0 |
6. | Ujhelyi István | 45 000 | ▲ | 0 |
7. | Novák Katalin | 42 000 | ▼ | 0 |
8. | Kocsis Máté | 38 000 | ▼ | 131 000 Ft |
9. | Varga Judit | 36 000 | ▲ | 0 |
10. | Dúró Dóra | 29 000 | ▲ | 146 000 Ft |
11. | Dézsi Csaba András | 28 000 | ▲ | 3 000 Ft |
12. | Gyurcsány Ferenc | 25 000 | ▼ | 31 000 Ft |
13. | Cseh Katalin | 22 000 | ≡ | 80 000 Ft |
14. | Szél Bernadett | 20 000 | ▲ | 0 |
15. | Márki-Zay Péter | 19 000 | ▲ | 8 000 Ft |
(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a december 27. és január 2 . közti eseményeket tükrözik, az adatgyűjtést január 2-án délben zártuk le. Interakciók alatt a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük, ezresre kerekítve. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, itt kis késésben vannak az adatok, a december 25. és 31. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)
A top10 tanulság a top15-ről
1. Az ünnepek között kicsit mindenki visszavett a posztolásból, a tematika viszont nagyjából változatlan maradt, leszámítva az univerzális újévi jókívánságokat. Az ellenzéki politikusok jellemzően igyekeznek politikusként megjelenni, beszólogatnak a kormánynak, kritizálnak, fűtik a követőtábort, hogy közeleg a kormányváltás. A fideszesek viszont inkább popsztároknak próbálják mutatni magukat, akik a magánéletük őszinte és spontán (hahaha) pillanatait osztják meg a rajongóikkal. (Persze nem minden poszt ezt tükrözi, csak arányaiban látványosan több az ilyen az egyik, az olyan a másik oldalon.)
Ez főleg annak fényében érdekes, hogy amúgy a közbeszédben, a hagyományos médiában, plakátkampányokban a Fidesz gyakran háborús jelzőket használ, harcokról, csatákról és ütközetekről kommunikál, néha valódi, gyakrabban képzelt ellenségekkel.
2. A félgőzzel lefutott héten a hirdetési pénzekből is visszavettek a politikusok. Az átlagos heteken milliós összegeket elégető Dobrev Klára például nullára fékezte a szponzorált posztjait – ki is esett a top15-ből. A hét vicce: az a Dúró Dóra lett a mezőny legnagyobb facebookos hirdetője, aki egyébként rendszeresen a Facebook minél szigorúbb állami korlátozását követeli, és tippünk szerint legszívesebben úgy darálná le az egészet, mint egy mesekönyvet. (Tegyük azért hozzá, a Fidesz a párt hivatalos Facebook-oldalára ezen a héten is bedobott 1,2 millió forint hirdetési pénzt.)
3. Az állandó dobogósok közül Orbán és Varga Judit is komoly mélyrepülést mutat, de valójában mindkettejüknél csak annyi van a háttérben, hogy a megszokottnál jóval kevesebbet posztoltak. Főleg utóbbinál fura, hogy szabadságra engedte a kommunikációs stábot, ami egyébként bámulatos rutinnal rakosgatja a futószalagra a tökéletesre beállított-sminkelt-bevilágított-sztájlingolt fotókat a miniszterasszony összes posztjához. Pláne, hogy a Fidesz másik, nagy erőkkel épített Wonder Womanje, Novák Katalin háza táján most is precízen működött a pr-gépezet, érkeztek a videók, a „spontán” családi fotók.
4. Lázár János, Dobrev Klára és Szabó Tímea esett ki a listáról a múlt hét óta, Márki-Zay Péter, Dézsi Csaba András és Szél Bernadett került vissza. Az első hetekben még a középmezőny elején helyezkedő Donáth Anna továbbra sincs a top15-ben. Másfél hónap után már jól látszik: nagyjából 20-25 olyan politikus van ma Magyarországon, akiknek van értelmezhető facebookos tábora, és meg tudják mozgatni őket. Nem mintha a többiek nem próbálkoznának: vannak, akik a toplistásoknál sokkal-sokkal többet posztolnak, de az interakcióik mégis alacsonyan maradnak, ide tartozik például Brenner Koloman, Hoppál Péter, Németh Szilárd, Simicskó István, Sneider Tamás, vagy éppen Szanyi Tibor.
5. A hét legnépszerűbb posztjai: Orbán 2020-as összefoglaló videója, hogy, hogy nem, egy unokás fotóval az indító képkockán (40 ezer interakció), Karácsony Gergely boldog új évet kíván Budapestnek (28 ezer), Szijjártó szelfizik, csak úgy (21 ezer), Karácsony beszól a kormánynak az ellenzéki vezetésű városok támogatásai miatt (20 ezer), Dúró Dóra hazugsággal vádolja Jakab Pétert (16 ezer). A múlt heti karácsonyi cukiskodáshullámhoz képest olyan beef megy, mint a 90-es években Tupac Shakur és Notorius BIG között! (Pláne ha beleszámítjuk Szabó Tímea beszólását Novák Katalin kamu-ablakpucolására, aminek a 29 ezer interakciója a szerencsétlen időzítés miatt pont szétoszlott a múlt heti, meg az eheti statisztika között)
6. A legaktívabb követőtábor (tehát kevesebb poszt és kevesebb követő ellenére aránylag sok interakció) Varga Judité, Dobrev Kláráé és Dézsi Csaba Andrásé. Ezer feletti növekedést a követők számában egyedül Jakab Péter tudott felmutatni a héten.
7. Videókban Orbán villantott a legnagyobbat, összesen 400 ezer megtekintéssel (ezt szinte mind az említett évösszefoglalós-unokás videó hozta). Szíjjártó 250 ezret, Jakab Péter 170 ezret, Hadházy 150 ezret produkált.
8. A visszavonult, de azért nem teljesen inaktív egykori Jobbik-elnök Vona Gábor heti pár száz követőt veszít, és ezzel a tempóval január közepére visszaesik félmillió alá. Jakab Péter mostani Jobbik-elnök valószínűleg februárban kapaszkodik fel 200 ezer fölé.
9. A politikusok kicsit rápihentek az év végére Facebookon, de vajon a névvel már nem vállalt, de a felszín alatt a propaganda piszkos melóját végző facebookos oldalakkal mi a helyzet? Lássunk egy újabb toplistát, szintén a december 27 és január 2 közötti időszakról (fenntartva a jogot, hogy erre a szürkezónás világra nincs teljes rálátásunk, így kimaradhatott a szórásból pár versenyző):
interakciók | követők | ||
---|---|---|---|
1. | Gond-olkodó | 149 000 | 225 000 |
2. | Patrióta Európa Mozgalom | 98 000 | 209 000 |
3. | Fidesz-KDNP 2021 | 77 000 | 59 000 |
4. | Számok – a baloldali álhírek ellenszere | 67 000 | 52 000 |
5. | Nyugati Fény | 58 000 | 88 000 |
6. | Flag Polgári Magazin | 28 000 | 48 000 |
7. | JOBBoldali média hírei | 21 000 | 8 000 |
8. | Milliók Orbán Viktor és kormánya mellett | 19 000 | 33 000 |
9. | Tízmillióan a 2022-es kormányváltásért | 19 000 | 50 000 |
10. | Mi magyarok összetartozunk | 17 000 | 37 000 |
Magabiztosan vezet egy feketeöves Fidesz-ellenes oldal, aztán három hardcore kormánypárti, újra egy kormányellenes, aztán itt komoly szakadék a lájkok számában, és újra Fidesz-rajongók jönnek, végül a lista alján megint kormányellenesek. De ami még ennél is izgalmasabb:
Az élvonalbeli propagandaoldalaknál simán összemérhető a lájkok száma a legnépszerűbb politikusok oldalaival (igaz, utóbbiak sokkal-sokkal kevesebb poszttal érik el ugyanezt).
Összességében aránylag masszív, de azért nem elsöprő fideszes fölény látszik, annak ellenére, hogy a legerősebb és legnagyobb elérésű oldal pont kormányellenes. Érdekes lesz megfigyelni, hogy változik ez a mezőny, ahogy közeledik a 2022-es választás. És különösen érdekes, mennyire passzivitásba vonultak az olyan, a legutóbbi kampányokban egymilliárddal pörgő vérfideszes oldalak, mint az ELÉG, és a Mindenszó.
10. Egy másik összehasonlítási alap a politikusok facebookos aktivitásához: a magyar celebvilág legnépszerűbb posztjai ugyanebből az időszakból. Majka boldog új évet kíván egy kisgyerekes fotóval (46 ezer interakció), a bulvárzongorista Havasi Balázs boldog új évet kíván egy színpadi fénytechnikás fotóval (28 ezer), Tóth Gabi kisgyerekkel pózol (26 ezer), Tibi atya szerint régen minden jobb volt (21 ezer), Tibi atya szerint 2020 szar év volt (20 ezer)
(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)