Orbán ledobta a cukiság-atombombát, meg is lett az eredménye

2020. december 27. – 18:02

Orbán ledobta a cukiság-atombombát, meg is lett az eredménye
Fotó: Orbán Viktor / Facebook

Másolás

Vágólapra másolva

Ötödik alkalommal jelentkezünk a magyar politikusok facebookos aktivitását és népszerűségét elemző lájkbajnokságunkkal. Ez a hét a karácsony miatt egészen különleges volt. Azt vártuk, mindenki angyalkákkal, karácsonyfákkal és csillagszórókkal fog lájkokat aratni, de ez csak félig jött be. Ellentétben a másik múlt heti jóslatunkkal.

„Pár cuki karácsonyi fotóval és a járványügyi korlátozásokkal kapcsolatos bejelentésekkel vissza fog térni a csúcsra, méghozzá eszelős nagy rekorddal, hogy mindenki tudja, hol a helye” – írtuk múlt héten, amikor Orbán Viktor az ötödik helyre szorult vissza a lájkversenyben, és annyira pontosan azért nem sikerült megjósoljunk a jövőt, hogy átnyergeljünk a lottószám-bizniszre, de nagy vonalakban igen. Egy szál unokával pózolós karácsonyi fotó kellett hozzá, rajta közel 120 ezer interakcióval, ami az egész év harmadik legnépszerűbb posztja lett a teljes magyar politikai színtéren. Hogy mi az első kettő? Természetesen két másik, unokával pózolós Orbán-fotó őszről, 140 és 130 ezer körüli interakcióval

Ez azért elég sokat elmond a magyar politikusok követőtáborairól.

De lássuk, hogyan alakult a bajnokság az év utolsó előtti hetén!

interakciókhirdetési pénz
1.Orbán Viktor252 0000
2.Karácsony Gergely179 0000
3.Jakab Péter109 00028 000 Ft
4.Hadházy Ákos97 0000
5.Novák Katalin85 0000
6.Szijjártó Péter72 0000
7.Kocsis Máté70 00078 000 Ft
8.Ujhelyi István51 0000
9.Gyurcsány Ferenc46 000669 000 Ft
10.Varga Judit43 0000
11.Dúró Dóra32 000132 000 Ft
12.Szabó Tímea30 00030 000 Ft
13.Cseh Katalin27 00091 000 Ft
14.Lázár János26 00056 000 Ft
15.Dobrev Klára26 0003 900 000 Ft

(Az adatokat a Facebook statisztikaplatformja, a Crowdtangle szolgáltatta, a számok a december 19. és 26. közti eseményeket tükrözik, az adatgyűjtést december 26-án délben zártuk le. Interakciók alatt a politikusok hivatalos oldalain a posztokra érkezett lájkok, kommentek és megosztások összegét értjük. A facebookos politikai hirdetésekre költött összegek a közösségi oldal Ad Library platformjáról valók, itt kis késésben vannak az adatok, a december 18. és 24. közti időszak költéseit mutatják. A kis szimbólumok az előző heti pozícióhoz képest előre- vagy visszalépést, illetve stagnáló helyezést mutatják.)

A top10 tanulság a top15-ről

1. A magyar politika és közélet első számú mozgatórugója a gyűlölet. Tetszik, nem tetszik, ez a valóság. Az ellenzéket az tartja egyben, hogy gyűlölik Orbánt és a NER-t, a Fideszt meg az, hogy gyűlölnek mindent, ami nem fideszes. Mi viszont most nem a valóságról beszélünk, hanem a Facebookról, ami a valóságnak egy nagyon fura, irreálisan szépre sminkelt változata, plusz kommentelők. A szeretet ünnepének látványosan más-más stratégiával futott neki a kormányoldal és az ellenzék.

Előbbiek félretettek minden politikát, háborúskodást, de még Soros Györgyöt is (!!!), és erőnek erejével próbálták azt mutatni, hogy tulajdonképpen ők is pont ugyanolyan átlagemberek, mint mindenki más. Kivéve, hogy minden mondatba kényszeresen beleírják háromszor, hogy „áldott”. (Azért becsúszott pár baki is, a full sminkben, kiöltözve főzőcskézéstől a sídzsekiben, papírzsebkendővel ablakpucoláson át a gyerek karácsonyi ajándékának kiposztolásáig, mielőtt még odakerült volna a fa alá.) Az ellenzékiek viszont jellemzően politikusok maradtak, a mondanivalójuk az iparűzési adós önkormányzatiság-kiherélés és a 2022-es választási összefogás körül mozgott. A fideszes politikusok 20 legnépszerűbb posztjából 15:5 volt az arány a cukiskodós és a közéleti mondanivalót is tartalmazó bejegyzések között (utóbbiak szinte mind Orbán változatos háborús metaforái voltak a járványhelyzetre). Az ellenzéknél ez az arány 7:13 volt. Az eredmény jó látszik a listán: a kormánypártiak sokkal jobban szerepeltek, mint általában szoktak.

2. A hét mókamestere megint Varga Judit volt. Miután múlt héten bejelentette, hogy a Facebook-cenzúra egyik napról a másikra a töredékére fogta vissza a posztjai elérését (ami az adatain egyébként egyáltalán nem tükröződött), most karácsony előtti Facebook-böjtöt hirdetett, és három napig nem posztolt. Vissza is esett a listán elég erősen. Elég látványos még nála, ahogy a családját láthatóan minden különösebb gátlás nélkül használja lájkvadászatra: a legutóbbi tíz posztjából hat (!) családi fotó, ebből négy gyerekekkel. Holott igazságügy-miniszterként azért illene tudnia, mennyire fontos és forró téma mostanában privacy szempontból, hogy oké-e, ha a szülők nyakra-főre posztolják a gyerekeik fotóit a közösségi médiában. Nem százezres követőtábor elé, politikai népszerűséghajhászásból, hanem csak úgy.

3. A magyar politikus-mezőny legnagyobb facebookos hirdetője, Dobrev Klára újra bejutott a top15-be, bár ehhez elég mélyre kellett nyúlni a pénztárcájába. Gyurcsánnyal együtt több mint négy és fél millióval tolták meg a bejegyzéseiket, más nemigen költött szponzorált posztokra százezer fölött. De hogy teljes legyen a kép, hozzá kell tenni, hogy a pártok hivatalos Facebook-oldalainál nagyot fordul a kocka: a Fidesz 8,6 milliós heti büdzséje mellett jellemzően 100-150 ezer között költött a többi párt.

4. Kocsis Máté, úgy tűnik, megkapaszkodik a fideszes első vonalban, a lájkbajnokság első heteiben 30-40 ezer interakcióval szerénykedett, volt, hogy a top15-be se jutott be, de most már két hete 60-70 ezer körül teljesít. Most leginkább azzal termelt sokat, hogy a bejglis-karácsonyfás-kisgyerekes cukiskodás mellett vette a fáradságot Karácsonynak és Gyurcsánynak beszólogatni, kicsit szembe is menve ezzel a karácsonyi fideszes kommunikációs fősodorral.

5. Nagyon látványos még Novák Katalin szárnyalása, aki az eddigi stabil 40 ezres heteit hirtelen megduplázta. A recept nála pontosan Kocsis ellentéte volt: 100%-ig átlényegült turbóháziasszonnyá, a tíz legnépszerűbb posztjából tíz szólt arról, hogy áldott békességet, áldott megértést, áldott egészséget és áldott szeretetet kíván, miközben süt-főz-takarít-pulóvert köt.

6. Szijjártó Péter viszont összezuhant: eddig 150 ezer feletti heteket produkálva általában a dobogón végzett, de karácsonyra a felére esett vissza a lájkjai száma. Pedig még az éjféli misén is szelfizett. Az ok prózai: eddig napi 5-6 posztos átlagot tartott, a karácsonyi héten ennek a töredékét. Úgy látszik, Szijjártó igazából nem is olyan népszerű, csak szorgalmas.

7. A top15-ben új versenyző Lázár János, visszatérő Dúró Dóra, kiesett Dézsi Csaba András és Donáth Anna. Pedig utóbbi pár hete még 70 ezer feletti lájkkal a dobogó közelében volt. Úgy tűnik, csak az igazán nagypályások engedhetik meg maguknak egy-egy hétre a facebookozás visszafogását, abban reménykedve, hogy a lendület meg a fanatikus rajongók azért ott tartják őket az élvonalban.

8. A hét legnépszerűbb posztjai: Orbán már említett unokás performansza (118 ezer interakció), Orbán gyertyát gyújt az adventi koszorún (31 ezer), Jakab Péter örül az ellenzéki összefogásnak (23 ezer), Szijjártó misére megy (22 ezer), Karácsony bejelenti, hogy Orbán kivégezte a magyar önkormányzatiságot (21 ezer). Az utcahossz az utcahossz, na. Illetve egy unoka nagyjából öt és fél önkormányzat-kivéreztetésnyi reakciót vált ki az emberekből.

9. Hogy még jobban lássuk, mennyire nagyot villantott Orbán az unokás fotójával, összehasonlításként a hétről a hazai nem-politikus celebek legnagyobbat futó posztjai: Tibi atya egy rajzfilmen nosztalgiázik, mondván „gyerekként összefosta magát tőle” (23 ezer interakció), Tóth Gabi karácsonyfa + gyerek kombója (22 ezer), Rubint Réka a 71 éves anyukájával pózol, plusz rengeteg emojival, felkiáltójellel és NAGYBETŰVEL ÍRT SZAVAKKAL (21 ezer), Tibi atya megállapítja, hogy régen esett a hó karácsonykor, most meg sár van (19 ezer), Tóth Gabi újra lefényképezi a karácsonyfát, de most gyerek nélkül (18 ezer), Szabó Péter sufnipszichológus a fia 13. születésnapját váltja lájkokra (17 ezer). Na ez mind összesen kábé annyira volt népszerű, mint Orbán az unokával. Mennyire szép lenyomata ez 2020 Magyarországának.

10. A jövő hét újabb érdekes kihívás elé állítja majd versenyzőinket, a karácsony elmúlt, a két ünnep közti időszak hagyományosan nihil (jó, 2020-ban ne mondjunk ilyet, mert hát ki tudja), szilveszteri bulik nincsenek, legfeljebb pár riadt kutyával és a petárdázók gyalázásával lehet olcsó lájkokat behúzni. Még az időjárás se fog asszisztálni ahhoz, hogy ki lehessen zavarni a gyerekeket a kertbe egy spontán hóemberépítésre anyu-apu facebookos követőit etetni. Vajon mivel fognak előállni a lájkbajnokok az obligát újévi fogadalmakon kívül?

(A Lájkbajnokság sorozat eddigi cikkeit itt olvashatja.)

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!