Kik és miért választják gyerekeiknek a hat- és nyolcosztályos gimiket?
2020. november 17. – 12:20
frissítve
Ha valaki azt kérdezné tőlünk, hány évig tart az általános iskola Magyarországon, valószínűleg rávágnánk, hogy nyolc. De ez nem mindenki esetében teljesen igaz, a statisztikák szerint minden tizedik magyar diák már ötödik vagy hetedik osztályban megkezdi a gimnáziumot „kisgimisként”. A hat- és nyolcosztályos gimnáziumokban tanulók az oktatási mérések szerint jellemzően jobban teljesítenek.
Az oktatáskutatók szerint ugyanakkor nem biztos, hogy rendszerszinten olyan jót tesz ez a szerteágazó oktatási rendszer, amelyben nem mindenki ugyanabban a korban lép be a középiskolába. (A nemzetközi mérések, például a PISA-mérés magyar eredményei ezt nem is cáfolják.)
De hogy látják mindezt a szülők?
Erre a kérdésre keresik a választ az ELTE Társadalomtudományi Karának kutatói az MTA Bolyai programjának támogatásával. A jelenleg negyedik vagy hatodik osztályba járó gyerekek szüleit kérik arra, hogy az ezen a linken elérhető kérdőív kitöltésével segítsék a kutatást. A kitöltők közé nemcsak azokat várják, akiknek a gyereke idén felvételizni fog kisgimibe, hanem azoknak a szülőknek a véleményére is kíváncsiak, akik nem tervezik hat- vagy nyolcosztályos gimnáziumba beíratni a gyerekeiket.