Akkora a forgalom, mint egy mellékúton, mégis 90 milliárdért épül autópálya
2020. november 16. – 09:59
frissítve
Hamarosan több mint 90 milliárd forintból építhetik tovább az M6-os autópályát, az érintett szakaszon viszont körülbelül akkora a forgalom, mint egy mellékúton.
A G7 cikke szerint az M6-os Bóly és az országhatár közötti szakaszára négy ajánlat érkezett, amelyek közül a legolcsóbb is több mint 90 milliárdos költséggel számol. A projekt drága lesz, a 20 kilométeres szakasz minimum 90 milliárdos kivitelezési költsége mellett legalább 3 milliárd forint lesz az egyéb, előkészítő tevékenység ára.
Így összességében 4,7 milliárd forintba kerül majd egyetlen kilométernyi sztráda.
A lap szerint ez az ár még az elmúlt évek projektjei között is kimagasló. Nehéz egy-egy autópálya-szakasz építési költségeit összehasonlítani, mert sok függ azok hosszától, a talajviszonyoktól, a kavicsbányák távolságától, de az elmúlt években inkább 3 milliárd forintos árak voltak jellemzőek.
A kivitelezés három év lesz, 2024 előtt tehát nem fog megnyílni az új szakasz. A G7 megkérdezte a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt-t (NIF), hogy milyen költség-haszon elemzéseket végeztek az érintett szakasszal kapcsolatban, de azt írták, a tanulmányt nincs lehetőségük elküldeni. A Fidesz úgy módosította a közérdekű adatokra vonatkozó törvényt, hogy ez csak a megépítés után lesz nyilvános.
Az M6-os mohácsi végpontját és a horvát határt jelenleg összekötő 56-os út forgalma egyébként nagyon alacsony, sok első- és másodrendű út is nagyságrendekkel nagyobb forgalmat bonyolít le. 2018-ban Magyarországon az elsőrendű főutak átlagos napi forgalma 10 031 egységjármű, a másodrendű főutaké pedig 6775 egységjármű volt. A mellékutakon 1900 volt az átlag, a bekötőutakon pedig 1139. Ehhez képest az 56-os út kérdéses szakaszán 1921 egységjármű volt 2019-ben.
A lap szerint gyakori tévképzet, hogy ha majd út épül, akkor forgalom is lesz. Csakhogy az M6-os vonalától délre nincsen olyan térség, amellyel jelentős gazdasági kapcsolata lenne Magyarországnak, vagy egyáltalán komoly esély lenne arra, hogy a jövőben bővüljön.