Miért kellhet egy médiás szaklap a NER-nek?

2020. október 16. – 15:28

frissítve

Miért kellhet egy médiás szaklap a NER-nek?

Másolás

Vágólapra másolva

Egyelőre nem lehet tudni, hogy mi lehet a kormányhoz közeli körök pontos célja a napokban megvásárolt Médiapiac nevű lappal, amely eddig tartalmilag többnyire a politikától függetlenül működött, de azért az elmúlt két évben előfordult néhány olyan eset, amikor a szerkesztőség idegen, tisztázatlan hátterű cikkekkel is találkozott a lapban.

Szerdán derült ki, hogy a nyomtatásban kéthavonta megjelenő, de online felülettel is rendelkező szakmai újságot megvásárolta a Nézőpont Csoporthoz tartozó Médianéző Központ igazgatója, a saját magát egyértelműen a jobboldalhoz soroló Boros Bánk Levente.

A négyfős szerzőgárdával szinte azonnal közölték, hogy a továbbiakban nem tartanak igényt a munkájukra. A tulajdonosváltás apropóján a politológus azt mondta a Magyar Nemzetnek, hogy szerinte az újságban eddig a „balliberális narratíva” érvényesült a hazai és a külföldi médiapiacokról szóló írásokban. Az új tulajdonos a magazinból olyan portált akar csinálni, ami szerinte a médiapiac független, szakmai értelmezését adja.

Azt ígérte, hogy távolabbra tekintenek az egyes médiatermékeknél, és az azokat előállító vállalatokat és a tulajdonosi kör működését is elemezni akarják, a politikai háttérszálakat és a mozgatórugókat is láthatóvá teszik. Boros azt is mondta, hogy a baloldali média irányába is nyitott lesz a Médiapiac, de nem szeretnék, ha úgy tűnne az olvasóknak, hogy csak a baloldalon vannak érdemi médiaszemélyiségek, jó újságírók.

Réteglap

A Médiapiachoz hasonló újságokat csak egy rendkívül szűk, néhány ezer fős réteg olvassa, tulajdonképpen főként a médiában dolgozók számára készül, és sokszor maguk a médiapiaci szereplők hirdetnek benne. Az ilyen újságoknak nemcsak lapkiadásból van bevétele, hanem a szakmabelieknek rendezvényeket, konferenciákat, workshopokat is szerveznek. Mivel a legjelentősebb hirdetőik közé azok a cégek tartoznak, amelyek tevékenységéről az újság szól, velük tulajdonképpen függő viszonyban is állnak, ezért vigyáznak arra, hogy a fennmaradásuk zálogát jelentő szereplők ne sértődjenek meg egy-egy róluk szóló íráson.

Kérdéses, hogy az eddigi olvasóközönség, a PR- és marketingcégek, tévék és újságok vezetői és dolgozói mennyire lesznek vevők a Boros által említett másfajta narratívára, nem teljesen világos tehát, hogy miért lehet vonzó a Fidesz-holdudvar számára a lap. Hogy egy kicsit tisztábban lássunk, több, az elmúlt időszakban a lap működésére rálátó emberrel beszéltünk. Szerintük az újság lényegében már eddig is a NER-hez tartozott, de az újságírók többnyire szabadon dolgozhattak.

Boros Bánk Levente, a Médianéző Központ igazgatója beszél a Jótollú magyar újságíró díj átadó ünnepségen a Nézőpont Intézetben 2019. március 14-én
Fotó: Koszticsák Szilárd / MTI

A NER már eddig is ott somfordált

A Médiapiac alapítója, Szakács László néhány évvel ezelőtt eladta az újságot az Observer médiafigyelő cégnek, amit kicsit később aztán felvásárolt a kormányközeli Nézőpont Csoport. De néhány nappal azelőtt, hogy a Nézőponthoz került volna az Observer, a médiafigyelő vállalat akkori ügyvezetője, Göbölyösné Mátrahegyi Anna megvásárolta a Médiapiacot kiadó céget. Ekkor már sokak számára érezhető volt, hogy a NER befolyása alá kerülhetett az újság.

A Médiapiac akkori főszerkesztője, M. László Ferenc most azt mondta a Telexnek, akkor azért jött el a laptól, mert egyrészt nem látta, hogy az újság hogyan tudna gazdaságilag erőre kapni és fennmaradni, másrészt nem érezte biztosítottnak, hogy az újság tartalmilag független maradjon a politikai szereplőktől.

A lap hirdetési felületeit az utóbbi időben már egy kormányközeli cég értékesítette, nem véletlen, hogy több nagy állami vállalat reklámjai is ott vannak az oldalon. Kérdéses, hogy a tulajdonosváltást követően a nem kormánypárti cégek, mint például az RTL vagy a mostanában kormánykörökből sokat támadott Varga Zoltán érdekeltségébe tartozó médiacégek a jövőben hirdetnek-e majd az újságban.

Volt azért egy-két furcsa cikk

Talán még ennél is érdekesebbek a Médiapiac tartalmi működését érintő kérdések. Már 2018 környékén pletykáltak arról, hogy a Fidesz holdudvarához tartozó médiumok és PR-cégek szeretnének egy olyan szakújságot, ahol jó színben tüntetik fel őket. Az elmúlt években a Médiapiacon többször is jelentek meg olyan kedélyes, pozitív hangulatú cikkek, amelyek fókuszában a Fidesz egyik médiakirályának, a tízmilliárdos állami pénzeket elnyerő, többek között a kék Soros-plakátokkal ismertté váló Balásy Gyula cégei álltak.

Ezekkel az írásokkal kapcsolatban nem is az volt a meglepő, hogy nem tartalmaztak éles kritikát, hanem az, hogy ezeket sokszor nem a szerkesztőség tagjai, hanem valamilyen általuk ismeretlen szerzők írták. Többször is megdöbbentek azon, hogy ezek az ismeretlen hátterű cikkek egyszer csak ott voltak a szerkesztőségi rendszerben vagy az újságban. „Ezt ki írta?” – kérdezgették ilyenkor egymástól. „Kaptuk” – jött a válasz. „De kitől?” – kérdeztek vissza az újságírók, de ezek a kérdéseik megválaszolatlanok maradtak. Információink szerint volt is olyan újságíró, aki ezek miatt a Balásy érdekeltségeit simogató fantomanyagok miatt távozott az újságtól. A NER egyik legfontosabb médiaügynökségének számító, Balásy tulajdonában lévő Lounge vezetőivel egy idő után már majdnem minden lapszámban volt interjú.

A Médiapiac és a kormányhoz hű Nézőpont között szintén volt kapcsolat már hónapokkal a mostani tulajdonosváltást megelőzően is, hiszen a Médiapiacban több cikke is megjelent Boros Norinának, aki ezzel párhuzamosan a Nézőpontnak is írt. A Nézőponthoz legalább ennyire figyelemre méltó kapcsolódást jelent a lapot Boros Bánk Leventének eladó Göbölyösné Mátrahegyi Anna Mária személye is, aki az Opten céginformációs adatbázis szerint visszakerült a szintén a Nézőpont tulajdonában lévő Observer ügyvezetői székébe.

A Médiapiac eddigi újságíróinak többsége azonban megkötötte a kompromisszumokat, úgy voltak vele, hogy ha ők arról írnak, amiről szeretnének, ha őket békén hagyják, akkor csinálják tovább az újságot. És az interjúk többsége tényleg a kormánytól függetlenül működő médiumok vezetőivel, műsorvezetőivel készült, sosem mondták nekik, hogy a kormányhoz kell húzni.

Új szelek fújnak

Boros Bánk Levente érkezésével azonban szinte egyik pillanatról a másikra megváltozott a Médiapiac. A régi gárda eltávolítása után, csütörtökön már a „Karácsonyék beavatkoznának a sajtószabadságba” címmel jelent meg egy vezércikk a lapban.

Az új tulajdonos bejelentését követően a Médiapiac.com Facebook-oldalán megjelentek csalódott olvasói kommentek, de persze majd csak hosszabb távon derül ki, hogy mennyire pártolnak el tőlük az olvasók, illetve hogy tudnak-e új olvasókat szerezni. Mindenesetre ha be is zuhanna az olvasottságuk, piaci pletykák szerint ha az állami cégektől, valamint a kormánybarát médiumoktól és ügynökségektől szép számmal érkeznek majd hirdetési pénzek, akkor kifejezetten jól jövedelmező vállalkozássá válhat a Médiapiacot kiadó cég.

Már egy éve van Telex! 🎉

Ez azt is jelenti, hogy sok támogatónk regisztrációja lejárt. Ha e-mail-címed megadásával kéred, megnézzük, hogy tartozik-e regisztráció az e-mail-címedhez, és ha igen, milyen támogatási adatokkal.

A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!
A Telex csak tőled függ. Legyél a rendszeres támogatónk!
Támogatom!