Budapesten a kormánypártiak nagyobb arányban ülnek biciklire, mint az ellenzékiek

2020. október 02. – 14:23

frissítve

Másolás

Vágólapra másolva

Magyarországon a felnőtt lakosság 71 százaléka használ rendszeresen vagy alkalomszerűen kerékpárt, a bringás fejlesztések elvi támogatása nagy és pártoktól független. Budapesten egyre többen bicikliznek. Többek között ez derül ki a Magyar Kerékpárosklub (MK), a Medián és az Aktív Magyarországért kormánybiztosság közös reprezentatív kutatásából.

Révész Máriusz Aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a kutatás bemutató sajtótájékoztatóján azt mondta, hogy néhány éve nemcsak az volt probléma, hogy nem megfelelő a kerékpározás infrastruktúrája, hanem kevés volt az adat is. Ezt azóta orvosolta többek között 57 vidéki mérőpont, és néhány olyan átfogó kutatás is, mint a mostani.

A Medián 2018-ban is készített egy reprezentatív felmérést, és most ezt ismételték meg új kérdésekkel kiegészítve egy háromezer fős mintán. Az már tavasszal látszott, hogy Budapesten egyre többen kezdtek el kerékpározni a koronavírus-járvány miatt, de azt egyelőre nem lehet megmondani, hogy ezek tartós eredmények-e, vagy csak pillanatnyi növekedés következett be.

„A magyar felnőttek 71%-a szokott kerékpározni és – főleg Budapesten – többen közlekednek kerékpárral a koronavírus miatt, mint korábban. Ugyanolyan mértékben kerékpároznak a kormány és az ellenzék hívei, valamint a pártnélküliek, Budapesten viszont a kormánypártiak bicikliznek rendszeresebben. A kerékpározástól továbbra is az autóforgalom nagysága és a kijelölt infrastruktúra hiánya tartja vissza a legtöbb embert, így nem meglepő, hogy a többség támogatja,hogy több pénzt költsenek biciklis infrastruktúrára és csökkentsék a lakóterületekre zúduló autóforgalmat. A biciklivel közlekedőket védő kötelező minimum 1 méteres előzési oldaltávolság bevezetését háromszor annyian támogatják, mint ellenzik. A legtöbben annak is örülnének, ha a kerékpárral munkába járókat is pénzügyileg támogatná az állam” – foglalta össze a kutatás legfőbb eredményeit Halász Áron, az MK elnökhelyettese és szóvivője.

A két évvel ezelőtti állapothoz hasonlóan a közlekedők 16 százaléka ma is a kerékpárt tekinti elsődleges közlekedési eszköznek. A gyalogosok aránya 14-ről 10-re csökkent, míg az autósoké 37-ről 40 százalékra nőtt. Területileg viszont már vannak figyelemre méltó elmozdulások, Magyarország hét régiójából négyben nem történt jelentős változás, de az Észak-Alföldön és Észak-Magyarországon elég nagyot esett az elsősorban kerékpárral közlekedők aránya. Előbbiben 14-ről 9 százalékra, az utóbbiban 30-ról 25-re csökkent.

Révész szerint ez annak köszönhető, hogy az ország szegényebb régióiban is már egyre többen engedhetik meg maguknak, hogy autóval közlekedjenek. „Hollandia és Dánia után Magyarországon a legnagyobb a kerékpárosok aránya. Sokszor elhangzik, hogy még ezt is növelni kell, de már az is jó, ha sikerül ezt megtartani. Az életszínvonaltól is függ az arány. Budapesten jelentős volt például a fejlődés, de a vidéket nehéz lesz megtartani” – mondta a kormánybiztos.

Budapesten két év alatt 51-ről 57 százalékra nőtt a kerékpárt használók aránya. A fővárosban jelentős hatása lehetett a koronavírus-járványnak is, a több mint 10 kilométer új kerékpársáv és a pesti alsó rakpart hétvégi megnyitása a gyalogos és kerékpáros forgalom számára is növelhette a bringázási kedvet.

A kutatásban a válaszadók politikai irányultságára is rákérdeztek, de kerékpárügyben nincs különbség, a kormánypártiaknak, az ellenzékieknek és a pártnélkülieknek is 70-71 százaléka bringázik. Budapesten a kormánypártiak aktívabb bringások, 8 százalékuk mindennapos kerékpárhasználó, 16 százalékuk pedig rendszeresen teker. Az ellenzékieknek ezekbe a kategóriákba 7 illetve 11 százalékuk tartozik.

Kép: Magyar Kerékpárosklub

A Medián ügyvezető igazgatója, Hann Endre szerint az nem is annyira meglepő, hogy a kerékpárhasználat politikafüggetlen, de az már inkább érdekes, hogy kormánypártiak és ellenzékiek között összhang van abban, hogy az állam vagy az önkormányzatok költsenek többet kerékpáros infrastruktúrára és pénzügyileg is ösztönözzék a bringás munkába járást.

A kutatásból kiderült, hogy kevesen használják a kerékpározás és a tömegközlekedés kombinációját. A bringa mellett az egyik legerősebb érv, hogy szabadságot és rugalmasságot biztosít a testmozgás mellett, és csak nagyon keveseknek fontos szempont, hogy alkoholfogyasztás után is lehet tekerni

Az valószínűleg senkit sem lep meg, hogy a legtöbben a nagy autóforgalmat és az autósok agresszív viselkedését tartják a leginkább nehezítő körülménynek.

A kutatás infografikái a Magyar Kerékpárosklub honlapján tekinthetőek meg.