Nem ér annyit két pezsgő a Halászbástyánál, hogy utána napokig magyarázkodni kelljen

2024. június 1. – 09:56

Nem ér annyit két pezsgő a Halászbástyánál, hogy utána napokig magyarázkodni kelljen
A Budapest Influencer Tripre érkező, az egész Blockoutot kirobbantó Haley Kalil az Operaház előtt – Fotó: Huszti István / Telex

Másolás

Vágólapra másolva

Úgy tűnik, egyre kevésbé tolerálja a közvélemény azokat az influenszereket, akik csilivili göncöket és márkás sminktermékeket osztanak meg követőikkel fizetett együttműködésekben, de a közbeszédet uraló társadalmi problémákról mélyen hallgatnak. Legalábbis ezt mutatja nemzetközi szinten a Met-gála körüli felháborodás és a Budapest Influencer Trip hazai utóélete is.

A május 22–24. közötti Budapest Influencer Tripen ötven külföldi, hatalmas követőtáborral bíró tartalomgyártót fürdetett tejben-vajban a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) azért, hogy a fővárost népszerűsítsék. Az eseményeken nagyjából 150 magyar influenszer is feltűnt, akik ellen Magyarországon is felütötte a fejét a Met-gála után kibontakozó Blockout mozgalom, azaz a tartalomgyártók kikövetése, mert méltatlannak gondolták, hogy az MTÜ szélsőségesen nagy összeget költött a megkérdőjelezhető hatású social kampányra. A Met-gála után közzétett videókhoz hasonlóan a TikTokon itthon is megjelentek azok a tartalmak, amelyekben párhuzamba állítják a rongyrázós partikat a Magyarország kórházaiban uralkodó körülményekkel és a mélyszegénységgel.

Nem tolerálják a hallgatást

A Blockout mozgalom nemzetközi szinten a Met-gála után indult el, a hírességek letiltását a Budapestre is meginvitált Hailey Kalil érzéketlen (azóta törölt) videója indította be, aki Marie Antoinette-nek öltözve elsütötte a kamerába a máig rosszul használt és félreértelmezett mondatot: „Ha a szegényeknek nem telik kenyérre, akkor egyenek kalácsot!”

Ezzel a felvétellel Kalil kiverte a biztosítékot követőinél, akik azért lettek dühösek, mert értelmezésük szerint ez a megjegyzés cinikus és bántó volt főleg akkor, amikor az izraeli offenzíva miatt a Rafahban élőknek 24 órájuk maradt lakóhelyeik elhagyására. A Blockout mozgalomhoz csatlakozók ezután gyűjteni kezdték azokat a hírességeket, akik eddig hallgattak a nyilvánosság előtt a gázai háborúról, és ezért nem érdemlik meg a követőiket.

A Blockout 2024 mozgalom szerint ugyanis csak olyan hírességek érdemlik meg a figyelmünket, akik jó célokra használják a rájuk eső reflektorfényt, nem pedig csak lubickolnak a pozíciójukban, ahova mi emeltük fel őket. Szerintük

ahogy a követés gombbal mi adtunk pénzt és hatalmat a kezükbe, úgy mi is foszthatjuk meg a puccparádékon posztoló influenszereket a figyelemtől.

A Halászbástyánál, az Operaházban vagy az Európa Hajón és más flancos helyszínen bulizó, koktéljaikkal pózoló magyar influenszerek ellen több okból indult el a Blockout. A többség nem azt kifogásolta, hogy a magyar tartalomgyártók a fővárost népszerűsítik, hiszen alapvetően egy turisztikai ügynökségnél ez teljesen bevett dolog, hanem azt, hogy mindezt nem túl releváns külföldi influenszerekkel kiegészülve tették, átláthatatlan büdzséből. Nyilván hozzájárult a hazai felháborodáshoz, hogy a Met-gálás balhéja után pár héttel Magyarországon parádézott Haley Kalil is, aki Budapestet nem is tagelte a posztjai alatt, és egy kommentben fővárosunkra csak Prágaként hivatkozott.

Kalil botránya a posztok alapján ráadásul el sem jutott a magyar influenszerekhez, hiszen előszeretettel osztottak meg vele közös tartalmakat. Baumgartner Kata, aki a stílustippek és receptek mellett már évek óta kormánykritikus mentalitásra törekszik a vlogján, olyan posztot tett közzé, amin Hailey Kalil éppen eteti őt az Európa Hajón a naplementében.

A tartalomgyártó 2018-ban az országgyűlési választás előtt egy egész videót szentelt annak, hogy felhívja a figyelmet a Fidesz kormányzása alatt eluralkodott állapotokra, és arra, hogy miért fontos szavazni. „Ez az intézményesített lopás, csalás, hazudás, fosztogatás, ami az elmúlt nyolc évben itt megtörtént, ez most már olyan mederbe érkezett, hogy nincs lejjebb, amivel elég nagy butaságot mondtam, mert ez a kormány megmutatta, hogy mindig van lejjebb” – mondta akkor Baumgartner.

A csalódott követők így azt is felrótták az influencertripes posztok alatti kommentekben, hogy olyan, eddig kormánykritikus gondolkodásmódot sugárzó tartalomgyártók is az adófizetők pénzéből pezsgőztek, akik eddig azt közvetítették, hogy nem támogatnának állami együttműködéseket.

Nem kell sokat gondolkodni, csak megnézni, milyen ügynökségtől jött a meghívó

Baumgartner mellett több, a Budapest Influencer Trip eseményein feltűnő tartalomgyártót is kérdeztünk a szereplésüket követő negatív fogadtatásról, de egyik influenszer sem válaszolt a kérdéseinkre. Több hazai tartalomgyártó a kommentek között sem reagált a csalódott követők felvetéseire, véleményére.

Azért volt, aki legalább reagált a történtekre, Dallos Bogi például azt írta, hogy a halászbástyás buli meghívója a Spice of Europe nevében szólt, de a brand mögött álló a Magyar Turisztikai Ügynökség nem szerepelt a levélben. Arról is írt, hogy a többi hazai tartalomgyártóhoz hasonlóan nem kapott pénzt a megjelenésért. „Szerettem volna picit csinosan felöltözni, és megnézni a naplementét, beszélgetni néhány barátommal, akik szintén tudtam, hogy meghívást kaptak az eseményre. A megjelenésemmel a Halászbástyán nem szerettem volna támogatni semmilyen politikai célt. […] Természetesen elfogadom, és megértem, hogyha valakiből ellenszenvet váltott ki a részvételem az eseményen, de tudatni akartam veletek a hátterét, illetve kérni titeket arra, hogy legyetek nyitottak, kevésbé paranoiásak és kerüljük a céltalan gyűlölködést” – írta a posztban.

Szintén válaszolt a negatív kommentekre a halászbástyás bulikról posztoló Szabó Hédi, azaz Hédinke is, aki úgy fogalmazott, fontosnak gondolta Budapest népszerűsítését, és azt, hogy ne legénybúcsús pöcegödörként gondoljanak rá külföldön. „Ha valamibe, ebbe kell pénzt tenni, a projektet pedig Budapest is támogatja” – írta egy kommentben, igaz, a többnapos rendezvények esetében nem derült ki, hogy azt az MTÜ-n kívül más is finanszírozta volna. Viszkok Fruzsina pedig egy Insta-posztban írta azt, hogy csak a médiából értesült utólag arról, hogy ki állt az esemény mögött, és elítélte, hogy ilyen „szélsőséges” összegből valósult meg az influenszerek idehozatala. (Az egész sorozat pontos büdzséje nem ismert, azt az MTÜ kérdésre sem árulta el.)

A Redditen eközben már napok óta arról megy a diskurzus, hogy kiket kell letiltani, és miért felháborító, hogy pár pohár pezsgőért félreteszik az elveiket eddig szeretett tartalomgyártóik. Kikerült a lista is arról, hogy kik voltak ott ezen az eseményen, de már arra is felhívták a figyelmet, hogy megjelentek olyan pozitív kommentelők is az érintett influenszereknél, akik valószínűleg vásárolt fiókok, hiszen az összes ilyen kommentelő felhasználóneve keresztnév.vezetéknév.évszám sémára épül, illetve ha egyenként rákattintunk profiljaikra, csak hangyákról vagy ananászokról, vagy napraforgókról posztolnak. Ez még inkább csak azt mutatja a követők számára, hogy az influenszerek csak felszínes, hamis csillogást építettek fel az évek során, ahol minden a kinézetről szól, és amikor borul ez a kép, jön az ilyen típusú manipuláció.

Bányai Judit, a Nemakarokbeleszólni mellett a Jólvanezígy és a Fókuszcsoport csatornán is aktív influenszer a kérdésünkre elmondta, hogy az amerikai Blockout mozgalom szerinte teljes mértékben hozzájárult ahhoz, hogy itthon is hasonló akció induljon.

„Nyilván a külföldi mintának köszönhető ez a ráébredés, az nyilván irtózatosan ráerősített a reakciókra, hogy Hailey Kalil is itt volt. Ha ez a nő nem vendégeskedik itt, akkor talán nem lett volna ekkora visszhangja az eseménynek, mert az embereket eddig sem érdekelte, hogy a Post For Rentnél olyan tartalomgyártók vannak, akik ideológiában mást vallanak, mint a kormány, de mégis egy kormányközeli cégnél vannak mint influenszerek” – mondta el Bányai Judit, utalva ezzel arra, hogy a Post For Rent több szálon, főleg tulajdonosai miatt is kormányközeli cégnek számít az influenszerpiacon.

Hozzátette, szerinte azért most borulhattak ki nagyobb számban az emberek ezeken a posztokon és bulikon, mert épp akkor tapsoltak el rengeteg pénzt erre az eseményre, amikor pont a Tiborcz István érdekeltségébe tartozó BDPST Group egyik szállodájának megnyitója is zajlott. „Amikor az egészségügy és az oktatás romokban, az árak az egekben, illetve itt vannak az ingatlanpiac folyamatos bizonytalanságai, hogyha nem akarsz beszülni három gyereket, akkor nem jutsz lakáshoz, akkor persze hogy azt látják az emberek, hogy bőven kerülhetett volna más helyre is ez a sok pénz.”

Bányai szerint az sem túl jó magyarázat az érintett influenszerek részéről, hogy nem tudták, milyen eseményre szólt a meghívó.

„Egy influenszernek, ha nem akar, akkor nem kell közélettel vagy politikával foglalkoznia. Egy influenszer mindenképpen közvetít valamit, tehát legyen valami a zászlóján, ne csak az, hogy ő létezik a social media felületein. Viszont nagyon meg kell válogatnia, hogy kikkel dolgozik együtt, és milyen eseményekre megy el. Ehhez meg kell lennie a kellő tájékozottságnak, nem kell sokat gondolkodni, hanem csak annak utánanézni, hogy milyen ügynökség hívta el őket.

Semennyire sem hiteles, hogy azzal takaróznak, hogy nem tudták, ez kinek az eseménye. Ez egy olcsó mentegetőzés és kifogás.

Iszonyat megdöbbentő, és felelőtlen, hogy ennek nem néztek utána. Oké, hogy szép helyszínekre lehetett menni, de biztos, hogy az a két pezsgő a Halászbástyánál megérte, hogy elmenjek egy Post For Rent-eseményre?”

Kedvenceink
Csatlakozz a csoportunkhoz!