2024. május 16. – 17:43
Az idén 15 éves Bohemian Betyars két tagja, Szűcs Levente (akusztikus gitár) és Palágyi Máté (hegedű) a Telex Afterben a több kontinenst is érintő turnézásról, antikapitalizmusról és a kelet-európai sírva vigadásról is mesélt. Az adásban az is szóba került, hogy nehéz úgy lavírozni a környezetvédelem területén, hogyha a hírességek magánrepülővel szelik át a világot.
A Bohemian Betyars tagjai híresek arról, hogy a turnék során szinte bárhol elalszanak, mindenhol fergeteges bulit csapnak, azonban az idő előrehaladtával nekik is egyre nehezebb alkalmazkodniuk a turnéállomások nem túl otthonos körülményeihez. „Nem az igényeink fejlődnek, csak a testünk öregszik. Ritkán van az, hogy becsövelünk valakihez, és kilencen alszunk a kádban. De ha új utakra megyünk, más országba, akkor még mindig minden mindegy.”
A bosnyák Dubioza Kolektiv tagjaival egy török fesztiválon ismerkedtek meg, közös, Rush című számukban a kapitalizmussal kapcsolatos érzéseiket örökítették meg. Szűcs Levente elmondása szerint a dalt az ihlette, hogy az átlagember egész nap gürizik a pénzéért, míg más arcátlan vagyont halmoz fel az évek során. Palágyi szerint nem akarnak naivak lenni, tudják, hogy pénzből él az ember, de vannak hátrányai a társadalmunkba ivódott rögeszméknek.
„Több pénzt keresel pénzzel, mint munkával. Bele van kódolva a világunkba, hogy a gazdagok egyre gazdagabbak lesznek, a szegények pedig szegények maradnak. Én teljesen a nem növekedés pártján vagyok, nagyon rossz, hogy fogyasztás alapján mérjük a GDP-t, miközben kifosztjuk a földet, ami épp omlik össze körülöttünk. Mi most kezdjük megtalálni azt a hangot, hogy művészileg ezt a véleményt megformáljuk.
Kiköltöztem vidékre, ami egy nyugalmas környezet, és amint beérek a városba, reklámok ömlenek rám, mindenhol boltok vannak, ezért írni akartunk egy dalt, hogy nem az az élet értelme, hogy mindenáron csak a szekeret kell hajtani.”
Palágyi hozzátette, hogy nehéz manapság lavírozni a környezetvédelem területén is, miközben hírességek magánrepülővel szelik át a világot.
„Nem az anarchia a megoldás, tudom, hogy ez egy álomkép. Talán a felső egy százaléknak kéne megosztania a pénzét, de ehhez kéne egy szociális háló. Láttam Taylor Swift magánrepkedéseit, és hogy azokkal hány tonna szén-dioxidot bocsát ki. Minket meg nyomasztanak azzal, hogy a szemetet gyűjtsük szelektíven.”
A Bohemian Betyars zenéjének egyik ismertetőjegye, hogy dalaikba a cigány, balkáni, és magyar dallamokat és pszichedelikus elemeket is beleszövik. Hegedűs Józsi a Telex After adásában viszont arról beszélt, hogy szerinte a Bohemian Betyars kulturálisan kisajátítja a cigányzenét a saját sikereinek elérése érdekében, ezzel pedig hiteltelenné válnak. Szűcs így reagált a zenekart ért kritikára:
„Ez egy amerikai dolog, erről sosem beszélnénk, hogyha Amerikában nem lenne az afroamerikai kultúrának ilyen erős lobbija, hogy például a fehér embernek ne legyen rasztahaja, vagy ne hordjon indián fejdíszt. Szerintem emiatt mondhatta ezt Hegedűs Józsi is. Ennyi erővel mondhatnám azt is, hogyha nekem svábok a felmenőim, akkor ne játsszak népzenét? A népzene az népzene, tehát szabadon fogható, és nem kell hogy legyen szabályrendszere. Nem hiszem, hogy a cigány kultúra rovására játszunk. Persze ezzel illik tisztelettel bánni, semmiképpen sem csinálnánk karikatúrát a cigányságból a színpadon.”
Palágyi hozzátette, hogy ma már a bő zenei ismereteink miatt sok mindenre könnyű rásütni, hogy lopás. „Igazából mindent megírtak már. Csak összemixeljük a zenei lopásainkat.”
Az adásban szóba került még, hogy Szűcs Levente édesapja a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének volt elnöke, ő szervezte meg annak idején a tanárok sztrájkját, de jelenleg buszsofőrként dolgozik.
„Egyelőre élvezi az újfajta munkakörét, harminc éve szellemi munkát végez, úgyhogy nagyon boldogan hív fel, hallom hogy szünete van, és nincs leterhelve az agya. Még kacérkodik a gondolattal, hogy a tanításban mit maxolhatna még ki, lehet, hogy pár év múlva hátrányos helyzetű gyerekeket fog tanítani elit gimnázium tanulói helyett, de nekem mindenképp példaértékű, hogy az apukám mer 30 év után változtatni, ha belefásult egy szakmába.”
Az adásban szó lesz még arról:
- Melyik volt a legdurvább koncert utáni éjszakájuk?
- Melyik volt a legveszteségesebb turnéjuk?
- Mikor voltak a legközelebb a feloszláshoz?
- Miért adnak ki ritkán lemezt?
- Miért macerásabb megszervezni egy dél-amerikai turnét?
- Miben más a klubok helyzete Argentínában?
- Lehet-e családos emberként turnézni külföldön?
- Még mindig nyögik a Covid-járvány miatti veszteségeket?
Az interjúban szereplő idézeteket az olvashatóság érdekében szerkesztve közöltük. A teljes beszélgetés meghallgatható a Telex After legújabb adásában.