2024. február 5. – 06:10
Amerikai idő szerint vasárnap éjjel tartották a 66. Grammy-gálát Los Angelesben, ahol ugyan SZA-t összesen kilenc kategóriában jelölték, mégis inkább az volt a kérdés, összejön-e Taylor Swiftnek, hogy elsőként megkapja negyedjére is a legjobb albumnak járó szobrot. A gála különösebb fennakadás nélkül lement, bár az nem nézett ki túl jól, hogy a rapzenei kategóriában három díjat is bezsebelő Killer Mike-ot bilincsben vitték el a helyszínről a rendőrök. Az viszont már sokkal jobban nézett ki, hogy talán soha nem látott mennyiségben taroltak a női előadók: minden kiemelt kategóriában női győztes lett, nőé volt a legtöbb jelölés, és női előadó vitte el a legtöbb szobrot is.
Az idei Grammy-gálán hamar eldőlt, hogy nem lesz nagy tarolás, hiszen a legtöbb kategóriában a globális szupersztárnak talán még nem mondható SZA-t jelölték a legtöbbször, összesen kilencszer, de a kisebb, tehát nem főműsoridős kategóriákban ötből csak két díjat vitt el. Ahogy lenni szokott, a gála előtt kiosztották a díjak nagyrészét, igazán nagy meglepetés nem akadt, az idei jelöltek szinte minden kategóriában nagyon kiegyenlítettek voltak, és egyébként is, minden Taylor Swiftről szólt úgyis. A kérdés ugyanis az volt a gála előtt, hogy Swift lesz-e az első előadó, aki négyszer is megkapja a legjobb albumnak járó Grammyt.
A gitárzenei kategóriákban a Paramore és Phoebe Bridgers (aki végül a legtöbb díjat kapta a gálán, szám szerint négyet) domináltak, utóbbi SZA-val megkapta a legjobb duó előadás díját, a Boygenius supergroupjával pedig a legjobb rockzenei előadás, a legjobb rockdal és a legjobb alternatív zenei album díját is. Előbbi pedig a legjobb alternatív zenei előadás és a legjobb rockalbum díját érdemelte ki. A legjobb metálzenei előadás díja a Metallicának jutott, elektronikus kategóriában pedig az a Fred Again… vitte el mindkét díjat (egyiket párban Skrillexszel), aki idén headliner lesz a Szigeten.
A rapzenei kategóriában kissé váratlanul a Run the Jewels hiphopduó egyik fele, Killer Mike tarolt, aki elvitte a legjobb rapalbum, a legjobb rapdal és a legjobb rapzenei előadás díját is. Hozzá kötődik az este egyik legfurcsább jelenete is, ugyanis miután nyert három díjat, bilincsben vitték el a rendőrök a Los Angeles-i Crypto.com Arenából, ahol a gálát tartották. Cikkünk megjelenéséig kevés a hivatalos infó, de a TMZ úgy tudja, hogy Killer Mike egy biztonsági őrrel kerülhetett összetűzésbe a helyszínen.
Érdekesség, hogy a reggae kategóriában újabb mérföldkőhöz érkezett a Marley család, hiszen Julian személyében már négy Marley (Stephen, Ziggy, Damian) testvér vitte el a legjobb reggae-albumnak járó díjat úgy, hogy Bob Marley ugye ezt meg se kaphatta, hiszen a halála után évekkel alapították. Három éve egyébként már Bob Marley unokája, Skip Marley is a jelöltek között volt.
A gála fellépői közül a legtöbb jelölést kapó SZA produkciója volt az egyik legenergikusabb, aki a Kill Bill című slágerére és címet adó Tarantino-film stílusára építette a fellépését úgy, hogy egy alkalommal szaltózó nindzsák ugráltak a vendégek asztalán. A másik emlékezetes fellépést Billie Eilish hozta össze, aki a Barbie filmhez készült dalát adta elő. A Barbie és az Oppenheimer lendülete még a Grammy-gáláig is elért, hiszen mindketten díjakkal mehettek haza, a Barbie rögtön kettővel is.
A mindig túlzásba eső U2 idén pedig a Las Vegas-i Gömböcöt választotta a produkciója központi elemének, ahol nemrég a Telex is járt egyébként. A zenekar ezután átadta Taylor Swiftnek a legjobb vokális poplemeznek járó díjat. Ő egyébként elmondta, hogy ez volt a 13. Grammy-díja, és ez nem mellesleg a szerencseszáma. Emellett azt is bejelentette, hogy
most áprilisban érkezik a következő nagylemeze, és megy is az öltözőbe kiposztolni a friss albumborítót.
Hogy a Barbie mennyire meghatározó popkulturális történés volt, mi sem jelezhetné jobban, hogy az egyik legfontosabb kategóriában, az év dalában két zene is szerepelt a filmből, és Dua Lipa, illetve Billie Eilish közül utóbbi haza is vitte a díjat. Ez sorrendben a kilencedik Grammyje négy év alatt a még mindig csak 22 éves énekesnőnek. Bár az igazán nagy teljesítmény csak ezután jött, hiszen Joni Mitchell 80 (!) évesen lépett fel először a Grammyn. És ez az előadás még úgy is megindító volt, hogy – az egyébként legjobb folkalbum díját megnyerő – Mitchell már csak ülve tudott énekelni, ellenben a valamivel később fellépő Travis Scott-tal, aki egy hangfalakkal körülvett tűzhányóban csapkodott székeket földhöz, amikor már nem nagyon volt jobb dolga.
2021 óta Trevor Noah vezeti a gálát, és idén is hozta a kötelezőt: zéró celebzrikálás, semmi váratlan húzás. Az egyedüli kellemetlen pillanat talán csak az volt, amikor leült Ziggy Marley-hoz és a közelgő Bob Marley-filmben a címszereplőt alakító Kingsley Ben-Adirhoz, majd rém kínosan elkezdett valamit magyarázni a jamaicaiak erős patois akcentusáról, amire Marley kizárólag tőmondatokban kezdett el válaszolni, a mellette ülő színész pedig láthatóan igyekezett kimaradni a jelenetből.
Egyértelműen megérdemelt jelöltek, így győztesek sem nagyon voltak idén, a 2023-as év könnyűzene tekintetében elég közepes volt. A legtöbb nagy nevű előadó javarészt közepes albumokat hozott ki tavaly, nem igazán volt kiemelkedő teljesítmény. Így azt tűnt a legvalószínűbbnek, hogy majd a PR-érték miatt Taylor Swift húz be mindent, ehhez képest a kiemelt kategóriák közül Miley Cyrus két szobrot is hazavitt.
Aztán megérkezett Celine Dion, hogy átadja a legjobb albumért járó díjat, amit végül természetesen Taylor Swift nyert meg a Midnightsszal. Ugyan a kritikusok nem voltak tőle elájulva, a Midnightsnak sikerült az a bravúr, hogy a megjelenése után az amerikai kislemezlista top 15-jében rajta volt mind a 13 dal az albumról. A díj átvételekor ott volt vele a producere, Jack Antonoff is, aki szép lassan az elmúlt tíz év legsikeresebb dalszerzőjévé és producerévé lépett elő, hiszen az év producere díjával 2013 óta összesen tíz Grammyt szedett össze, illetve huszonhat jelölést olyanokkal együtt dolgozva, mint a már említett Swift, Lana Del Rey, Lorde vagy St. Vincent.
Ezzel ő lett az első előadó, aki négy albumával is elnyerte ezt a díjat, és tényleg nem is tudta volna jobban promózni az új albumának a bejelentését, aminek a címe The Tortured Poets Department lesz. De nem csak Swift sikerei miatt volt történelmi a Grammy, ugyanis arra még nem nagyon volt példa, hogy
az összes fontos kategóriában női zenészek nyertek.
Sőt, akár tovább is mehetünk, hiszen az alternatív zenei és a rockzenei kategóriákban is nőkből álló vagy női frontemberes formációk (Paramore, Boygenius) nyertek, ahogy az R&B kategóriákban is nők domináltak. Olyannyira, hogy az európaiaknak talán kevésbé érdekes legjobb countryalbum díját is egy Lainey Wilson énekesnő vihette haza, illetve az egyre fontosabb música urbana, tehát a latinó popzenei kategóriában is Karol G nyert.
A fontosabb kategóriák győztesei:
- Az év dala: Billie Eilish: What Was I Made For?
- A legjobb szóló popzenei előadás: Miley Cyrus: Flowers
- A legjobb vokális popalbum: Taylor Swift: Midnights
- A legjobb új előadó: Victoria Monet
- Az év felvétele: Miley Cyrus: Flowers
- Az év albuma: Taylor Swift: Midnights