2024. január 4. – 12:45
2024 januártól szorosabbra fűzte a viszonyt a kormányközeli Közép-Európai Sajtó- és Média Alapítvány (KESMA) médiatermékeit tömörítő Mediaworks Hungary több kiadványa és a közmédiához tartozó Hirado.hu. Hogyha ránézünk ezekre az oldalakra, teljesen úgy tűnhet, mintha a Hirado.hu is már a KESMA-hoz tartozó oldal lenne.
A Hirado.hu felületén külön címlapi dobozt kapott a Mandiner és a Magyar Nemzet, azaz a közmédia oldala a két KESMA-lap oldalára is terel forgalmat a címlapján keresztül.
Az együttműködés kölcsönös, mert a Mandiner és a Magyar Nemzet címoldalán is megtalálható a Hirado.hu doboza, igaz, ezeken az oldalakon azért elég lentre kell görgetni a közmédiás híroldal cikkeiért.
Ez a kölcsönös forgalomterelés persze teljesen bevett dolog egy kiadó különböző kiadványai között,
de az már új szint, hogy a közmédia oldala a tőle elviekben különálló Mediaworks-oldalaknak ad felületet.
Már csak azért is kérdéseket vet fel az együttműködés, mert a KESMA-t irányító Mediaworks folyamatos duzzasztásával már így is óriási médiabirodalom jött létre a kormányközeli oldalon, amely így újabb támogatást kap a közpénzből működő híroldaltól.
A többek között az Origót, az említett Magyar Nemzetet, a Mandinert, a Borsot vagy a HírFM-et kiadó Mediaworks számára az egyik fő bevételi forrást az állami szféra hirdetései jelentik, korábbi cikkünkben írtunk róla, hogy a cég listaáron 2022-ben 15,8 milliárd forintos bevételhez jutott ebből a forrásból.
Ez az adat a többi szereplő pénzügyi adataival összevetve igazán mellbevágó. A print és online lappiac két másik nagy szereplője, a Central Médiacsoport (például a Nők Lapja vagy a 24.hu kiadója) és a Ringier Hungary (a Blikk tulajdonosa) 2022-es pénzügyi beszámolói alapján összesen nem könyvelhetett el annyi bevételt, mint amit a Mediaworks csak az állami hirdetésekből kapott.
Ezt a pályát felborító fölényt nézve nem véletlenül minősítették nemzetstratégiai jelentőségűnek korábban a KESMA létrehozását, hiszen így a cég elkerülhette a versenyhivatali vizsgálatot. A verseny kifejezés azonban még kevésbé értelmezhető akkor, ha a közmédia híroldala és az amúgy is jól tartott Mediaworks-kiadványok még forgalomtereléssel is segítik egymást.
Az együttműködés részleteiről kérdeztük az említett lapokat és a Gazdasági Versenyhivatalt is, amint válaszolnak, frissítjük cikkünket.
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) pedig azt válaszolta kérdésünkre, hogy a különböző médiumok között létrejött együttműködések, szerződések jogszerűségének megítélése nem tartozik a médiaszabályozás körébe. Hozzátették, hogy a Hirado.hu-t kiadó Duna Médiaszolgáltató gazdasági tevékenységét pedig a Közszolgálati Közalapítvány felügyeli.
Korábban stratégiai együttműködést kötött a Mediaworks Hungary és az Index anyavállalata, az Index részvényeit tulajdonló Indamedia-csoport is. Utóbbi videószpot-alapú kampányokhoz tervezett, egyfajta online reklámblokként működő „IndaSpot” megoldása a Mediaworks portfólióján is elérhetővé vált.