2023. december 31. – 19:08
Amikor a Netflix december közepén kiadta a hatalmas Excel-táblázatot a műsorai nézettségéről, azért sejteni lehetett, hogy nem ez az adatsor lesz az átláthatóság csúcsa. Persze azért így is nagy dolognak számít már az is, hogy bármilyen nézettségi adatot nyilvánosságra hoz valamelyik globális streamer, hiszen eddig szinte teljes sötétségben tapogatózott az, aki releváns adatokat akart a filmek és sorozatok eredményeiről. Nem csak a nézők, elemzők, de még a készítők is alig tudtak eddig valamit a streaminges szereplésükről. Ehhez képest ez a legújabb táblázat előrelépésnek számít, még ha nagyon keveset is árul el egy-egy tartalom valódi eredményeiről.
Fenntartásokkal kell kezelni ezt a listát több okból is. A Netflix eleve azt mond a saját műsorai nézettségéről, amit akar (tehát nem hitelesíti a kiadott adatokat egy független szereplő), és az is elég fejtörést okozhat, hogy ebben a kiadott listában egyetlen adat, a megtekintett órák száma alapján rangsorolták a tartalmakat.
De van egy itthonról nézve fontos újdonság ebben az adatsorban. Végre vannak elérhető nézettségi adatok a felületre felkerülő magyar filmekről, amire még eddig nem volt példa egy streamingoldal esetében sem. Eddig maximum heti toplisták alapján lehetett valamennyire kikövetkeztetni egy-egy film és sorozat nézettségét az adott felületen, ebből az adatsorból már készítettünk elemzést korábban.
Mielőtt megmutatnánk a magyar filmek rangsorát a Netflixen, néhány fontos dolgot azért még meg kell említeni.
A Netflix megtekintett órákra vonatkozó adatai százezerre kerekítettek, és csak olyan műsorokról elérhetőek, amiket legalább 50 ezer óránál többet néztek. Magyarán egy 100 ezer órás nézettséget produkáló filmről csak annyit tudhatunk ez alapján, hogy valahol 50 és 150 ezer óra közötti adatot produkált.
Azt is fontos megjegyezni, hogy ezek az adatok csak 2023 első félévére vonatkoznak, tehát nyilván előnyben vannak azok az alkotások, amik ebben az időszakban kerültek fel újdonságként a Netflixre. Így például a magyar filmek között az élmezőnyben csupa olyan megjelenés szerepel, ami 2023 elején került fel a felületre. A Nyugati nyaralás februárban, az Együtt kezdtük januárban, a Szia Életem 2022 utolsó napjaiban vált elérhetővé a Netflixen. Ezek a filmek mind átlag felett szerepeltek a mozikban is, így jó helyezésük sem meglepő.
Azért néhány érdekes tanulság így is látszik a kiadott óraszámokból. Hiába került fel például már márciusban a Blokád a Netflixre, ahhoz képest nem tudott igazán kiemelkedő nézettséget hozni. De az is látszik, hogy egy független filmnek is van esélye a platformon, a Jóreménység-sziget című dokumentumfilm például csak júniusban került fel a Netflixre, de így is simán bekerült a Filmintézet által támogatott többi alkotás közé.
A hazai forgalmazók és producerek számára pedig az lehet tanulságos, hogy simán előránthatnak egy több évvel ezelőtti filmet is streamingre, mert itt akár másodvirágzását is élheti egy magyar film. A 2016-ban bemutatott #Sohavégetnemérős című Wellhello-film például simán hozott annyi vagy több megtekintett órát, mint egy frissebb magyar film.
Magyar filmek nézettsége a Netflixen és moziban | ||
Film | Netflixes nézettség (tartalommal eltöltött óra, százezerre kerekítve) | Mozis nézettség (nézőszám) |
Nyugati nyaralás | 600 000 | 83 447 |
Szia Életem! | 500 000 | 62 255 |
Együtt kezdtük | 500 000 | 45 531 |
Blokád | 300 000 | 63 476 |
A játszma | 200 000 | 26 523 |
Így vagy tökéletes | 200 000 | 20 441 |
Katinka | 200 000 | 21 651 |
Sohavégetnemérős | 200 000 | 34 005 |
Átjáróház | 100 000 | 15 150 |
Toxikoma | 100 000 | 106 448 |
Nyitva | 100 000 | 54 950 |
Pesti balhé | 100 000 | 72 442 |
Jóreménység-sziget | 100 000 | 33 396 |
A feleségem története | 100 000 | 31 332 |
Hab | 100 000 | 25 867 |
Testről és lélekről | 100 000 | 139 316 |
El a kezekkel a papámtól! | 100 000 | 37 701 |
Ha csak az óraszám számít, a maratoni sorozatokat aligha lehet legyőzni
A teljes, globális élmezőnyt nézve is akad azért érdekesség a számokban, ezeket próbáltuk meg pontokban összeszedni.
Eléggé nyilvánvaló a listából, hogyha a Netflixnek (és a felületen hirdetőknek) az számít, hogy az előfizetőt minél hosszabb ideig a platformon tartsák, akkor a legkifizetődőbb a sok epizódos, sok évados sorozatokat megszerezni. A Brilliáns elmék (Suits) például az egyik legjobb befektetés volt a Netflixtől, az eredetileg 2011 és 2019 között, kilenc évadon át az USA Networkön futó sorozat másodvirágzását éli a platformon.
Ezt jelzi az is, hogy teljes Netflixen töltött idő 45 százalékát a más gyártótól vásárolt tartalommal töltötték a Netflixen: a régebbi tartalmak közül például a Breaking Bad három évada is a top 100 tartalom között van (az évadokat külön méri az adatsor). Szintén kiemelhető a Szívek szállodája, amelynek hét évada mind a lista első felében szerepel.
Muszáj folyamatosan új tartalommal szórni a nézőket
Az adatok azt is igazolják, hogy az elköteleződést csakis folyamatosan adagolt, eleve a Netflixre készülő újdonságokkal lehet fenntartani a komforttévézést nyújtó, régi sorozatok mellett.
A toplista élét egyértelműen 2023-as megjelenések uralják, a netflixes gyártások közül például az Éjjeli ügynök, a Ginny és Georgia, a You, a Wednesday a Balhé vagy a Dél királynőjének 2023-as évada is mind a lista első húsz címe között szerepel. Durván az eleve Netflixnek készülő tartalmak uralják a toplista elejét.
Az óraszámos összevetés sajátossága, hogy ebben a versenyben a filmek eleve hátrányból indulnak a sorozatokkal szemben, de a Jennifer Lopez-féle The Mother még így is befért az élmezőnybe.
2023 első félévének netflixes nézettségi toplistája (óraszám alapján, százezerre kerekítve) | |
Cím | Nézettség (órában) |
Éjjeli ügynök 1. évad | 812 100 000 |
Ginny & Georgia 2. évad | 665 100 000 |
Dicsőség 1. évad | 622 800 000 |
Wednesday 1. évad | 507 700 000 |
Queen Charlotte: A Bridgerton Story | 503 000 000 |
You 4. évad | 440 600 000 |
Dél királynője 3. évad | 429 600 000 |
Outer Banks 3. évad | 402 500 000 |
Ginny & Georgia 1. évad | 302 100 000 |
FUBAR 1. évad | 266 200 000 |
Manifest 4. évad | 262 600 000 |
Kaleidoszkóp | 252 500 000 |
Firefly Lane 2. évad | 251 500 000 |
The Mother | 249 900 000 |
Physical: 100 1. évad | 235 000 000 |
Crash Course in Romance | 234 800 000 |
Love Is Blind 4. évad | 229 700 000 |
Balhé 1. évad | 221 100 000 |
A diplomata 1. évad | 214 100 000 |
Luther: A lemenő nap | 209 700 000 |
A spanyol nyelvű és a koreai tartalmak tarolnak
Hajlamosak vagyunk az angolszász tartalmakkal azonosítani a Netflixet is, pedig globális léptékben is látszik, mennyire nem a levegőbe beszélnek a felület vezetői, amikor a nem amerikai gyártások fontosságát emelik ki.
Óraszámban félelmetes adatokat produkálnak például a koreai produkciók: a Dicsőség egyenesen a toplista 3. helyezettje 622 millió órányi nézettséggel, de szintén az élmezőnyben van a Physical 100 című reality vagy a Crash Course in Romance minisorozat is: ezek a tartalmak még a Squid Game-nél is több órára kötötték le az előfizetőket.
Dél-Amerika szintén aranybánya a Netflixnek, a kolumbiai Pálpito összes évada 307 milliós nézettséget hozott össze 2023 első félévében, a mexikói Madre de alquiler című drámával pedig két hét alatt 172 millió órát töltöttek a nézők. A kolumbiai teleregények (Til Money Do Us Part, The Queen of Flow) is remekül szerepelnek, több ilyen sorozat is simán a bűvös 100 millió óra feletti eredményt produkált összes évadával, de a mexikói társaik (Rosario Tijeras) is remekül futnak a Netflixen.
A standup nem hasít
Hiába kiemelt része a Netflix stratégiájának a standupok, a comedy specialök felkarolása, nézettségben ez nem köszön vissza. Nyilván egy egyórás műsornak nehéz felvennie a versenyt egy sokrészes, több évados sorozattal, de még így is látványos, mennyire nem meghatározóak a standup-műsorok ebben az összevetésben.
A nemrég új műsorral jelentkező Ricky Gervais Supernaturalje például 2,9 millió óránál állt meg ebben a félévben. Kiemelkedő eredményt ebben a műfajban csak valamilyen bulvársztorival lehetett villantani, az Oscar-pofon utáni Chris Rock műsor (Selective Outrage) 32 millió órát hozott, míg a rehabról visszatérő John Mulaney standupjával (Baby J) 11,9 millió órát töltöttek a nézők.