Két év után ismét hangot váltott a 2640-ig tartó darabot játszó orgona

2024. február 6. – 17:54

Másolás

Vágólapra másolva

Nagy nap volt a hétfő az avantgárdnál is avantgárdabb zene rajongóinak, két év után ugyanis új hang szólalt meg John Cage méltán híres, As Slow as Possible (Olyan lassan, amennyire csak lehet) című kísérleti darabjából, amelyet 2001 óta játszik megállás nélkül egy orgona egy németországi templomban – írja a BBC.

Egészen pontosan egy új hangzat csendült fel hétfőn délután háromkor, miután az önkéntesek egy újabb sípot adtak az orgonához, ezzel 23 év alatt már a tizenhatodik váltás történt meg a darabban. Konkrétan hangot amúgy csak 2003. február 5-e óta lehet hallani a templomban, mert a darab szűk másfél évnyi csenddel kezdődik, bár a projekt hivatalos honlapja szerint a fújtatót azért már ekkor is lehetett hallani.

Azóta folyamatosan változik az orgonasípok száma, az előző, két évvel ezelőtti hangváltásnál például hétről hatra, most pedig hatról újra hétre módosult. Erről az új hangról még nem került fel a felvétel a honlapra, de a korábbiakat mind meg lehet hallgatni ott, és a darab első részének összes további hangját, illetve a változtatások idejét is végig lehet böngészni. Ez azért is lehet hasznos, mert ahhoz, hogy valaki a helyszínen hallhassa a változást, akár évekkel előbb is meg kell venni a jegyet.

A darab amúgy összesen nyolc oldalas, és zongorán is el lehetne játszani, az pedig a címe ellenére nem egyértelmű, hogy pontosan milyen tempóban kellene játszani. Az 1987-es premierje például fél órás sem volt, de a későbbi előadások a 15 órát súrolták. A mostani, sokkal hosszabb verziót zenészek és filozófusok találták ki Cage 1992-es halála után, az előadásért pedig egy elektronikus fújtatóval felszerelt orgona felel, melynek billentyűit homokzsákok tartják folyamatosan lenyomva.

Cage-nek nem ez az egyetlen izgalmas szerzeménye, a 4′33″-at is érdemes még kiemelni, amelyet bármilyen hangszeren (vagy hangszereken) elő lehet adni, és az benne a pláne, hogy a partitúra utasítása alapján a zenészeknek nem szabad játszaniuk a hangszerükön. A háromtételes darab lényege elvileg az lenne, hogy a hallgató bő négy és fél percig hallgassa a saját környezetének hangjait, de általában négy perc és harminchárom másodperc csendként szoktak hivatkozni rá.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!