A Nagy Leállás alatt úgy tűnt, mintha eladó lenne a Facebook.com domainnév, a Twitter vezére érdeklődött is az árról

2021. október 5. – 10:32

A Nagy Leállás alatt úgy tűnt, mintha eladó lenne a Facebook.com domainnév, a Twitter vezére érdeklődött is az árról
Forrás: Domaintools.com / Twitter

Másolás

Vágólapra másolva

Hétfő este órákra leállt a Facebook és a céghez tartozó többi szolgáltatás, és az internetezők nagy része új kihívással szembesült: hogyan töltsék el a váratlanul rájuk szakadt szabadidőt? Voltak, akik rádöbbentek, mennyi értelmesebb dolgot lehet csinálni, mint a Facebook vagy az Instagram pörgetése. Mások Twitteren kárörömködtek a nagy rivális leállásán, vagy éppen más szolgáltatásokra regisztráltak a szintén lehalt Messenger és Whatsapp helyett. És voltak azok a felhasználók, akik megpróbálták megvenni a Facebook.com-ot.

Na jó, ez így elég nagy túlzás (mentségemre szóljon, hogy nem a címben túloztam ekkorát!), de többeknek tényleg feltűnt, hogy a közösségi oldal címe egyes domainnév-szolgáltatók szerint szabadon megvásárolhatóvá vált. Logikus feltételezés volt, hogy ez a nyilvánvaló anomália azért állhatott elő, mert a leállást okozó probléma miatt a domainnév-szerverek is összezavarodtak, és azt hitték, hogy az elérhetetlenek tűnő cím valóban fel is szabadult.

Egyrészt azonban még ha így is lett volna, ez akkor is csak annyit jelentett volna, hogy az érintett domainszolgáltatók nem a valós tulajdonosi viszony lekérése alapján dolgoztak. A Mac Observer azonban rákérdezett a dologra a Facebook.com-ot „áruló” domainnév-piactér, az Uniregistry Market tulajdonosánál, a GoDaddy nevű domainszolgáltatónál. A cég állítása szerint a Facebook.com eladósorba kerülésének technológiai szempontból semmi köze nem volt a leálláshoz. A piactéren egy meg nem nevezett harmadik fél próbálta meg eladóként feltüntetni a címet, ami valahogy átcsúszott az ellenőrzésen, és rövid ideig valóban megvásárolhatóként listázták. A GoDaddy közleménye szerint nem állt fenn annak a veszélye, hogy valaki valóban meg is vehette volna, mert a hirdető harmadik félnek nem is volt joga eladni.

Forrás: Uniregistry / KrebsonSecurity
Forrás: Uniregistry / KrebsonSecurity

Bár a GoDaddy hangsúlyozta, hogy mindez független volt a leállástól, az azért könnyen elképzelhető, hogy ez inspirált valakit, hogy próbálkozzon be. Az akció mindenesetre nagy sikert aratott, és még a Twitter vezérigazgatója, Jack Dorsey is beszállt a mókába, amikor a Facebook.com árusításáról szóló egyik bejegyzést azzal a kérdéssel osztotta tovább, hogy „mennyiért?”.

Érdemes hozzátenni, hogy az ügylet már csak azért sem sikerülhetett volna, mert a Facebooknak van egy saját tulajdonú doménregisztrátora, és a saját oldaluk címe ennél a cégnél van bejegyezve, így még nehezebb lenne trükközni a domainnévvel. A domainnyilvántartás szerint egyébként a Facebook.com regisztrációja 2030. 03.29-én jár le, úgyhogy aki szeretne lecsapni rá, akkorra időzítsen, hátha a cég elalszik – végül is 2015-ben valakinek már sikerült megszereznie a Google.com-ot, még ha csak egyetlen percre is.

Arról, hogy mi okozta a Facebook leállását, itt írtunk részletesebben. Röviden: egy félresikerült frissítés okozott nehezen orvosolható hálózati problémát, és a cég szolgáltatásai gyakorlatilag láthatatlanná váltak az internetezők eszközei számára. A szolgáltatáskimaradás végül hat órán át tartott, az első becslések szerint hétmilliárd dolláros veszteséget okozva Mark Zuckerberg cégvezérnek – nyugalom, azért éhen halni nem fog, nemcsak azért, mert később ezt a becslést a Bloomberg levitte hatmilliárdra (ami forintban 1845 milliárd), hanem azért is, mert így is maradt neki nagyjából 121,6 milliárdja.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!