2021. szeptember 13. – 13:57
frissítve
Hatvan évvel ezelőtt nagy dolgot vett a fejébe a bolgár származású művész, Christo Yavacheff. A csak Christóként emlegetett, köztéri installációival világszerte ismertté vált művész arról álmodott, hogy egyszer az ő elképzelései alapján fogják „becsomagolni” a párizsi Diadalívet. Az álma most valóra vált, bár ezt ő maga már nem élte meg, tavaly, nyolcvannégy éves korában elhunyt. A július óta tartó „becsomagolást” most hétfőn fejezték be, a munkához 25 ezer négyzetméter újrahasznosított anyagot használtak fel. Íme az eredmény:
Christo 1962-ben kezdett el dolgozni a Diadalív becsomagolásának tervein. Annak idején egy fotómontázst is készített arról, hogyan képzeli el a megvalósítást, de mivel úgy gondolta, hogy erre sohasem adnának engedélyt, lemondott a tervről. Aztán 2017-ben, egy kiállítása kapcsán felelevenítette a gondolatot, és a párizsi városvezetés, valamint a műemlékvédelem is áldását adta rá – írja az MTI.
A munkálatokat unokaöccse, Vladimir Javacsev felügyelte, aki elmondta: nagy hangsúlyt fektettek arra, hogy mindent Christo elképzelései szerint csináljanak. A 14 millió eurós (4,8 milliárd forintos) projektet teljes egészében Christo előkészítő tanulmányai – rajzok és modellek – eladásából fedezték. A művész halála előtt elmondta, hogy 18 hónapot töltött a projekt részletes terveinek kidolgozásával.
A becsomagolt Diadalív hivatalos megnyitóját szeptember 18-án tartják, és október 3-ig így fog kinézni.
Unokaöccse szerint Christo és francia felesége, Jeanne-Claude hitt abban, hogy munkájuk végsősoron a szabadságot jelképezi. Vince Davenport, Christo egyik mérnöki tanácsadója, aki 35 évig dolgozott vele, elmondta: „Az ő projektjeivel kapcsolatos különleges kihívás az, hogy egyedülállók, korábban nem csináltak olyat, és soha többé nem is fognak”.
Christo a tanulmányait kezdetben a szófiai Képzőművészeti Főiskolán, majd a bécsi és a prágai Képzőművészeti Akadémián végezte. 1958-ban Párizsba, 1964-ben pedig New Yorkba költözött. 1973-ban megkapta az amerikai állampolgárságot. Az 1960-as évek pop-art irányzatával rokon concept-art egyik első képviselője volt.
1958-ban kisebb-nagyobb tárgyak becsomagolásával kezdte, 1961-től foglalkozott középületek, tájelemek becsomagolásával. Legismertebb ezek közül a párizsi Pont Neuf híd (1985), a chicagói Modern Művészeti Múzeum (1969) és a berlini Reichstag épületének (1995) becsomagolása. Az Egyesült Arab Emírségekben hordókból épített piramist (masztaba) 2007-ben, 2018-ban pedig újabb masztabát épített a londoni Hyde Parkban lévő Serpentine-tavon.