A sztrájk jog! A tanárok értünk is harcolnak

2022. március 21. – 14:45

frissítve

A sztrájk jog! A tanárok értünk is harcolnak
Diákok szolidaritási tüntetése a tanárokért március 16-án – Fotó: Hevesi-Szabó Lujza
Bruszt László
szociológus, a CEU Demokrácia Intézetének társigazgatója

Másolás

Vágólapra másolva

„Mit kíván a magyar nemzet?” 1989. március 15-én Budapesten, a Szabadság téren, Cserhalmi György színművész a Magyar Televízió székházának lépcsőjén olvasta fel az állampárt ellenzéke által közösen megfogalmazott 12 pontot. Ennek negyedik pontja így hangzott: „Jogot a sztrájkra. Ne korlátozzák az érdekvédelem, a követelés és a szolidaritás szabadságát”. A sztrájk jogának követelése közvetlenül a szólás-, sajtó-, lelkiismereti és oktatási szabadság követelése után jött, megelőzve a méltányos közteherviselés követelését.

Harminchárom évvel később, az egyesült ellenzék nem vette be 12 pontja közé a sztrájk jogát. Igaz, a 2022. március 15-én felszólaló ellenzéki vezetők mind kifejezték szolidaritásukat a sztrájk jogáért küzdő pedagógusokkal, de nem vették át az ellenállás új formáival kísérletező tanárok legfontosabb üzenetét, hogy a sztrájk alapjog. Hogy itt már régen nem csak egy szakma jogaiért folyik a küzdelem, hogy a rabszolgatörvénytől a Munka Törvénykönyvének felfüggesztésén át a sztrájkjog drámai megkurtításáig egyenes út vezet, hogy a sztrájk jogának ellehetetlenítése fontos eleme azoknak az intézkedéseknek, amelyek hosszú időre meghatározhatják Magyarország fejlődési pályáját.

A sztrájkjog sosem szólt csupán a vélt vagy valós érdekeiket védő munkavállalókról. A sztrájk jogának felszámolásáért, illetve annak alapjogként való felfogásáért küzdők ellentétesen gondolkodnak arról, hogyan kell a társadalomnak, a gazdaságnak működnie, hogyan szolgálhatja a gazdaság szereplői között a jogok és kötelezettségek elosztása a társadalom és a gazdaság fejlődését.

Az egyik álláspont az, hogy a munkavállalók jogai veszélyeztethetik a fejlődést, gátolják a boldog jövőbe vezető utat. A piac láthatatlan keze, vagy az állampárt igencsak jól látható mancsa mutatja a helyes utat, és az azon való haladást csak megzavarhatják a jogokkal megerősített munkavállalók. A jól működő gazdaság, a jó társadalom a szerződés szabadságán alapul, mondják a piaci szabadság hívei, ezt csak megzavarja, ha az egyik szerződő fél szervezkedhet és erővel kényszerítheti rá az akaratát a másik szerződő félre.

A munkásosztály élcsapata tudja mi a teendő és megvédi a munkásokat attól, hogy kárt okozzanak magukban és veszélyeztessék a tudományos világnézetre alapozó helyes politikák kivitelezését – így az állampárt hívei. Ez a két nézet ugyan egymástól némiképp távolinak tűnik, de 1988-ban Magyarországon a sztrájktörvény vitájában találkoztak egymással. Az 1956 óta első sztrájkhullámtól pánikba esett kommunista vezetők Margaret Thatcher drasztikusan korlátozó sztrájktörvényének szinte szó szerinti lefordításában találták meg a megoldás kulcsát és ezt próbálták meg keresztülverni az általuk ellenőrzött Parlamenten.

A tervezet vitájában felszólalók egyik meglepő érve az volt, hogy a szolidaritás veszélyezteti szocializmus építését, a másik az, hogy a munkások nem akarnak maguk ellen küzdeni és magukon sebet ejteni, ezért ellenzik a sztrájk jogát. Az ütőkártyának szánt harmadik érv pedig az volt, hogy egy liberális sztrájktörvény veszélyeztetheti az ország exportteljesítményét, világpiaci versenyképességét. Grósz Károly pártfőtitkár arra kérte a haza munkavállalóit, hogy sztrájkoljanak szombaton – az idősebbek kedvéért nem a kommunista szombaton, hanem a szabad szombaton. Orbán Viktor sztrájkszabályozásának logikája gyanúsan hasonló Grósz Károly 1989-es javaslatához: „A pedagógusok szabadon sztrájkolhatnak, csak az óráikat tartsák meg”.

A sztrájkot alapjognak tartó álláspont képviselő abból indulnak ki, hogy a szerződés szabadsága nem csak a munkaadók és a munkavállalók közötti szélsőségesen egyenlőtlen erőviszonyok kihasználásának, vagy szép magyar szóval, a kizsákmányolásnak a szabadságát jelenti, hanem a gazdaság és a társadalom stagnálását is. A sztrájk joga korlátozza a szerződések fiktív szabadságát, de közben új lehetőségeket nyit meg a gazdaság és a társadalom fejlődése előtt. Nem véletlenül sorolják be szociológusok a sztrájkjogot a „lehetőségeket nyitó korlátok” közé. A modern munkajog egyik legfontosabb célja mindenütt annak a megakadályozása, hogy a jóval erősebb tárgyalási pozícióban lévő munkáltatók egyoldalúan ráerőltethessék a munkavállalókra rövidtávú szempontjaikat. A munkajogi szabályok azonban mindenhol egyben új fejlődési pályák megnyitásával indokolják a munkavállalói jogok kiterjesztését.

Az amerikai New Deal az elsők között közötte össze a munkavállalók jogainak kiterjesztését gazdasági, fejlődési célokkal. A munkavállalók szervezkedési jogának kiterjesztése a sztrájk jogának kiterjesztésével együtt drámaian javította a munkavállalók alkupozícióját. Az így kiharcolt magasabb bérek megnövelték a fogyasztók nagy részét kitevő munkavállalók vásárlóerejét, keresletet (és új munkahelyeket) generálva a túltermelési válsággal küszködő gazdaságban.

A svéd szociáldemokraták jóval túlmentek az amerikai kísérleten, amely a munkavállalói jogok kiterjesztésében „csupán” a piac visszatérő válságainak egyik kezelési eszközét látták. A piacpárti svéd szocdem közgazdászok voltak az elsők, akik a kiterjesztett jogokkal is megerősített szakszervezetekben látták a technológiai fejlődés és a versenyképesség növelésének a kulcsát. A szabad piac kreatív rombolása akkor működik hatékonyan, állították, ha a munkavállalók összehangolt bérkövetelései növelhetik a legfejlettebb technológiával működő innovatív vállalkozások versenyelőnyét, kiszorítva a piacról a kevésbé hatékony, az újításra képtelen vállalkozásokat.

A munkavállalók hatékony átképzési rendszerével összekapcsolva ez a szisztéma évtizedekig volt a svéd gazdasági fejlődés fő hajtóereje. Ennek a modellnek a lájtosabb verzióit vették át a német, osztrák, vagy finn keresztényszocialista és szocdem vezetők. Bár a piaci integráció kiterjesztése alapvetően gyengítette a szakszervezetek erejét még ezekben az országokban is, az erősebb érdekérvényesítési jogokkal rendelkező munkavállalók ma is aktív résztvevői a legtőkeerősebb nyugat-európai vállalatok versenyképessége fenntartásának.

Az 1989 utáni magyar kormányok mind a szabadpiaci nóta különböző változatait fújták, a különbség csak annyi volt, hogy az Orbán-kormányok mindezt keményebben és könyörtelenebb módon csinálták.

A fejlődés kulcsa a bőségesen rendelkezésre álló, olcsó, viszonylag képzett és gyenge érdekvédelemmel rendelkező munkavállaló: ez a fő vonzerő a külföldi befektetők szemében és ez teszi lehetővé a hazai vállalkozások nem túl eredeti tőkefelhalmozását. A munkavállalói jogok, mind kollektív, mind pedig egyéni szinten ennek a politikának mindig is az útjában voltak, felesleges akadálynak tűntek. Ezt az Orbán korszak a képzési rendszer lebutításával párosította és gyakorlatilag a magyar munkáltatók rövidtávú piaci érdekeihez kötötte a munkavállalók rövid és hosszútávú érdekérvényesítési lehetőségét.

A bilit a Munka Törvénykönyve 2019. évi módosítása borította ki (ellenzői rabszolgatörvénynek nevezték). Ez a munkapiaci felek megállapodását hatalmazta fel arra, hogy 400 órára emelje a rendkívüli munkavégzés éves maximumát, felülírva akár törvényt, akár kollektív megállapodást. Utólag jól látható, hogy ez csak az első lépés volt a XIX. századi szabadpiaci logika felé, az igazi nagy ugrást a kormány a járvány idejére tartogatta.

A járvány egy extrém helyzetet teremtett, amelyben a munkavállalók és a munkáltatók is egyaránt beláthatatlan szociális és gazdasági következményeknek voltak kitéve. A legtöbb OECD-tagországban, a Trump vezette Egyesült Államokban is, intézkedések sorával próbáltak meg olyan megoldásokat találni, amelyek figyelembe vették mindkét oldal szempontjait. A magyar kormány ugyanekkor egy rendeletében lehetőséget adott a feleknek a Munka Törvénykönyve akár teljes mellőzésére, veszélybe sodorva ezzel a legkiszolgáltatottabb helyzetű munkavállalók sokaságát. A kormány az erősebb félnek, a munkáltatónak adott jogot arra, hogy a gyengébb félre, a munkavállalóra hárítsa a helyzetből eredő következményeket. Ez a jogi megoldás a járvány idejére visszarepítette Magyarországot a XIX. század közepének munkajogi viszonyai közé, amikor is az abszolút szerződési szabadság minden más szempontot, szociális értéket felülírt.

A tanárok jogainak csorbítása ebbe a sorba illeszkedik be. Fontos látnunk, hogy a sztrájk jogáért harcoló tanárok értünk harcolnak: közvetlenül azért, hogy álljon helyre a tanári pálya méltósága, megbecsülése, hogy a tanítást élethivatásnak tekintő fiatalok legjobbjai ne kényszerüljenek más pályát választani, hogy gyerekeinket továbbra is a minőségi tanítás iránt elkötelezett tanárok taníthassák. De vegyük észre, hogy a jelszó zászlóikon – „A sztrájk alapjog!” – rólunk szól, nekünk szól. Nem csak arról, kik tanítják és hogyan a gyerekeinket, hanem arról is, hogy ezek a gyerekek milyen országban nőnek fel.

Ez egy véleménycikk, amely nem feltétlenül tükrözi a Telex véleményét. A Telexnél fontosnak tartjuk, hogy mások véleménye akkor is megismerhető legyen, ha nem értünk vele egyet. Szeretnénk, ha egy témáról az olvasóink minél több álláspontot megismerhetnének.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!