Egy japán űrszonda vitamint talált egy aszteroidán

2023. március 21. – 21:00

A Földtől mintegy 300 millió kilométerre lévő Ryugu aszteroidáról származó minták elemzése arra utal, hogy a földi élet kialakulásához hozzájárulhattak a világűrből érkező meteoritok is.

– jelentették be a kutatásban részt vevő tudósok a Nature Communications folyóiratban publikált tanulmányukban (amit a Livescience szemlézett). A Japán Űrügynökség Hajabusza-2 űrszondája által vett mintában ugyanis két, az élő szervezetek számára nélkülözhetetlen szerves vegyületet találtak, ami megerősíti azt a teóriát, hogy

az élet kialakulásához fontos összetevők több milliárd évvel ezelőtt érkeztek a Földre az űrből származó meteoritokkal.

Ez a két vegyület az uracil és a niacin. Előbbi a ribonukleinsavat (RNS-t) alkotó öt nukleobázis egyike, utóbbi (ismertebb nevén B3-vitamin vagy nikotinsav) pedig létfontosságú az anyagcsere folyamatában. A szonda által 220 millió kilométer távolságból gyűjtött mintákon több más szerves vegyületet is felfedeztek.

A tudósok régóta kutatják, hogy milyen körülmények között alakulhatott ki az élet a 4,5 milliárd évvel ezelőtt született Földön. Az új eredmények azt a hipotézist támasztják alá, hogy a korai Földet bombázó üstökösök és meteoritok szállították az élet kialakulásához szükséges anyagokat. Korábban is találtak már kulcsfontosságú szerves molekulákat a Földön felfedezett, szénben gazdag meteoritokban, azonban ezek esetében nem lehetett minden kétséget kizárólag bizonyítani, hogy nem valamiféle földi szennyeződés nyomairól van csak szó. Ezzel szemben – ahogy azt Oba Jaszuhiro asztrokémikus, a japán Hokkaidói Egyetem tudósa hangsúlyozta – a Hajabusza-2 a most tanulmányozott mintákat egy érintetlen földönkívüli környezetben találta meg, és a minták nem szennyeződhettek a földi környezettel.

Oba beszámolója szerint a Naprendszer hajnalán, mintegy 4,6 milliárd éve képződhetett, 900 méter átmérőjű Ryugun két helyszínről is gyűjtöttek mintát, és mindkét mintában kimutatták az uracilt és a niacint is. A kutatók az uracilt, a niacint és néhány más szerves vegyületet úgy vonták ki a Ryuguról származó mintából, hogy az anyagot forró vízben áztatták, majd folyadékkromatográffal és nagyfelbontású tömegspektrométerrel elemezték. Oba a Livescience-nek azt írta,

személyes véleményem szerint nehéz kizárni a lehetőséget, hogy az élet valamilyen formája jelen lehet földönkívüli környezetben is.

A 2014-ben fellőtt Hajabusza-2 űrszonda 2020-ban érkezett vissza gazdag leletanyaggal megrakodva a Földre. A Ryuguról származó mintákat több kutatócsoport elemzi, hogy maximalizálják az új felfedezések esélyét. Tavaly a Nakamura Tomoki, a Tohoku Egyetem tudósa által vezetett kutatócsoport már közölt egy jelentős felfedezést, mely szerint egy csepp folyadékot találtak az általuk vizsgált mintában. Ez a csepp szénsavas víz volt, amely sót és szerves anyagokat tartalmazott, és jelenléte megerősítette azt az elméletet, mely szerint a Ryuguhoz hasonló aszteroidák sót és szerves anyagot tartalmazó vizet szállíthattak a Földre, amikor a bolygóval ütköztek.

(via MTI)