Káprázatos képet készített a James Webb űrtávcső a Neptunuszról

2022. szeptember 22. – 06:28

frissítve

Káprázatos képet készített a James Webb űrtávcső a Neptunuszról
A Neptunusz és gyűrűi – Fotó: NASA

A James Webb űrteleszkóp most a Naprendszerről készít felvételeket, így többek között a Neptunuszt is megörökítette, és csillagászok szerint régóta nem látott részletességű kép született. A fényes bolygó körül poros gyűrűi is jól kirajzolódnak.

A Neptunuszt legutóbb 1989-ben figyelhették meg ilyen tiszta képen a csillagászok, akkor a NASA Voyager 2 űrszondája repült el a Naptól legtávolabbi bolygó közelében.

„Most a Webb példátlan infravörös képalkotó képessége új bepillantást engedett a Neptunusz légkörébe” – mondta Mark McCaughrean, az Európai Űrügynökség tudományos és felfedezési főtanácsadója.

McCaughrean szerint a teleszkóp eltüntette a vakító fényt és hátteret, így a jó minőségű képnek köszönhetően elkezdhetik feltárni a bolygó légköri összetételét. (A Neptunuszról itt láthat további friss képeket.)

A Napot 164 év alatt megkerülő Neptunusz sokszor kék színű bolygóként tűnik fel – ezért is kapta a római tengeristenről a nevét – , amelynek oka a légkörében lévő metán. A Neptunusz a Földnél 30-szor távolabb található a Naptól, és a külső Naprendszer távoli, sötét régiójában kering. Ebből a távolságból a Nap olyan kicsi és halvány, hogy a Neptunuszon a déli órák a földi félhomályhoz hasonlítanak.

A NASA közleménye szerint a kép érdekes fényességet is mutat a Neptunusz csúcsa közelében. Ez szintén további vizsgálódások tárgya lehet, mert a csillagászok korábban még nem figyelték meg alaposan az északi pólust.

Miközben a csillagászok a miénkhez hasonló bolygók után kutatnak, azt találták, hogy a Tejútrendszerben a Neptunuszhoz és az Uránuszhoz hasonló jégóriások a leggyakoribbak. „Azzal, hogy ezeket nagyon részletesen meg tudjuk vizsgálni, kulcsszerepet játszhatunk a többi jégóriás megfigyelésében” – mondta McCaughrean.

A július óta működő Webb a valaha épített legerősebb űrteleszkóp, amely máris eddig soha nem látott mennyiségű adatot rögzített. A tudósok remélik, hogy a felfedezések új korszakát fogja meghirdetni.

„Természetesen tudtuk, hogy ezt fogja csinálni, erre építettük, pontosan olyan gép, amilyennek terveztük. De hogy hirtelen elkezdünk olyan dolgokat látni ezekben a hosszabb hullámhosszakban, amelyek korábban lehetetlenek voltak, ez nagyon jelentős” – mondta McCaughrean.

(via Guardian)