A Hubble lefotózta a valaha látott legtávolabbi csillagot, az Earendel fénye 12,9 milliárd évet utazott a távcsőig

2022. március 31. – 07:53

A Hubble űrtávcső 32 éves történetének egyik legfontosabb felfedezését tehette azzal, hogy lefotózta a valaha látott legtávolabbi csillagot, az Earendelt, amelynek fénye 12,9 milliárd évet utazott a távcsőig, mondta Rogier Windhorts, az Arizonai Egyetem tudósa, aki a Johns Hopkins Egyetem doktoranduszával, Brian Welchcsel közösen jegyzi a felfedezésről szóló tanulmányt.

A megfigyelt csillag, amelynek neve reggeli csillagot jelent, 50-100-szor nagyobb, mint a Nap, és nagyjából 1 milliószor fényesebb is annál. Mivel a fénye 12,9 milliárd évet utazott a Hubble-ig, így a tudósok szerint a csillagot rendkívül fiatal, alig 900 millió éves állapotában láthatjuk a képeken.

Az Earendel még az ősi csillagok mércéjével mérve is kiemelkedik: a csillagászok által megfigyelt előző rekordtartó, az Icarus becenevű csillag nagyjából 9,4 milliárd évvel ezelőtti formájában látszott, ami 3,4 milliárd évvel „frissebb”, mint az Eardendel. Még a legrégebbi ismert szupernóvák is, amelyek általában a legfényesebb és legkönnyebben észrevehető egyedi objektumok a téridő végtelenségében, fiatalabbak az Earendelnél.

A tanulmány szerint a Hubble az úgynevezett gravitációs lencsehatást kihasználva figyelhette meg a csillagot – a kutatók valójában ezt tanulmányozták, amikor felfedezték az Earendelt. A gravitációs lencsehatás egy olyan természetes jelenség, amely lehetővé teszi, hogy felnagyítva lássunk hihetetlenül távoli égitesteket is – az Earendel esetében például ez 1000-szeres nagyítást jelentett.

Welch és a társszerzőkből álló nagy nemzetközi csapat három és fél évig tanulmányozta az Earendelt több Hubble-megfigyelésen keresztül, hogy megerősítse, hogy valami valósat látnak, és nem a fény átmeneti hatását, a képek tehát több éve készültek. A tudóscsapat viszont így sem biztos 100%-ig abban, hogy egyetlen csillagot látnak – lehet, hogy több csillag együttes fényét, vagy egy fekete lyuk akkréciós korongját észlelték. Hogy pontosan miről is van szó, azt a 2021 decemberében fellőtt James Webb űrtávcső derítheti majd ki, amikor majd teljes üzemre kapcsolt a Földtől 1,5 millió kilométerre.

Azt is remélik a James Webbtől, hogy kiderül, az Earendel magányos csillag vagy kettős rendszer volt-e, illetve hogy bármi információ lesz a csillag hőmérsékletéről és tömegéről, valamint más tulajdonságairól.