Minden idők egyik legnagyobb óriásbolygóját fedezték fel ott, ahol nem is szabadna lennie

2021. december 9. – 10:08

Egy olyan óriásbolygót fedeztek fel csillagászok, amelynek korábbi tudásuk alapján nem is szabadna léteznie. A b Centauri (AB)b vagy b Centauri b nevű bolygó két rendkívül forró, nagy tömegű csillagpár körül kering. Ez olyan környezetet eredményez, ami elvileg túl barátságtalan egy bolygó keletkezéséhez, ezért is nagy szenzáció a felfedezés, amit a Nature cikkében ismertettek.

„Eddig egyetlen bolygót sem észleltek olyan csillag körül, amely több mint háromszor akkora tömegű, mint a Nap” – írta az Európai Déli Obszervatórium, amely a chilei sivatagban található Nagyon nagy teleszkópjával (Very Large Telescope) fotózta le a bolygót.

A b Centauri kettőscsillag és a nagy méretű exobolygó – Fotó: European Southern Observatory

A kutatás vezetője, Markus Janson, a Stockholmi Egyetem csillagászprofesszora szerint az új felfedezés teljesen megváltoztatja a nagy tömegű csillagokról, mint bolygógazdákról alkotott képet.

A Kentaur csillagképben található naprendszer középpontjában elhelyezkedő kettőscsillag nagy mennyiségű és nagy energiájú ultraibolya- és röntgensugárzást bocsát ki, ami gázokra gyakorolt hatásával a bolygóképződés ellen hat.

„A B-típusú csillagokat általában meglehetősen pusztító és veszélyes környezetnek tekintik, ezért úgy vélték, hogy rendkívül nehéznek kell lennie nagy bolygók kialakulásának körülöttük” – mondta Janson.

Művészi kép a b Centauri kettőcsillagról és az óriásbolygóról – Fotó: European Southern Observatory

Az újonnan felfedezett b Centauri b egy exobolygó, tehát a mi Naprendszerünkön kívüli. Tízszer akkora a tömege, mint a Jupiternek, így az egyik legnagyobb tömegű bolygó, amit valaha találtak, közölte az obszervatórium. A bolygó pályája az eddig ismertek közül a legszélesebb, százszor nagyobb, mint a Jupiter és a Nap között távolság. A kutatók szerint az a távolság a központi csillagpártól a bolygó túlélése szempontjából is fontos lehet.

Az óriásbolygóról decemberben tették közzé az első fényképet. A b Centauri b-t már korábban is leképezték, de azokon a távcsöves felvételeken még nem ismerték fel.

(via Nbcnews)