Egy új, különösen nagy orrú dinoszauruszfajt fedezett fel egy nyugdíjas brit orvos

2021. november 11. – 11:00

Egy új, különösen nagy orrú dinoszauruszfajt azonosított egy nyugdíjas brit háziorvos, aki az elmúlt négy évben nagyrészt azzal töltötte a szabadidejét, hogy dinoszauruszcsontok között turkált és válogatott – írja a Guardian.

Jeremy Lockwood a Portsmouthi Egyetemen doktorált, és azt vette a fejébe, hogy minden egyes Iguanodon-csontot katalogizál, amelyet a Wight-szigeten találtak. Miközben a londoni Természettudományi Múzeum és a Wight-szigeten található Dinosaur Isle Múzeum gyűjteményeiből válogatta a csontokat, felfedezte, hogy az egyik lelet sehogy sem illik a többi közé.

„Több mint száz éven át csak kétféle dinoszaurusz csontjait találták meg a Wight-szigeten – a növényevő Iguanodon bernissartensis és a Mantellisaurus atherfieldensis fajtákét” – mondta. Volt azonban egy 1978-ban felfedezett lelet, ami eltért ettől a két fajtól. „Meg voltam győződve arról, hogy a csontok közötti apró különbségek egy új fajról árulkodnak, ezért nekiláttam, hogy megmérjem, lefényképezzem és tanulmányozzam az egyes csontok anatómiáját” – tette hozzá Lockwood. Az 1978 óta raktárban lévő példány koponyáját rekonstruálta, ami során több olyan tulajdonságot is felfedezett, amely megkülönböztette azt a másik két faj koponyájától.

Az új dinoszauruszfaj, a Brighstoneus simmondsi jellegzetes feje – Illusztráció: John Sibbick/University of Portsmouth

„A fogak száma volt a jel. A Mantellisaurusnak 23 vagy 24 van, de ennek 28 volt. Emellett gömbölyded orra volt, míg a többi fajnak nagyon egyenes orra van. Összességében ezek és más apró különbségek nyilvánvalóvá tették, hogy egy eddig ismeretlen fajról van szó” – mondta.

Lockwood a Portsmouthi Egyetem professzorával, David Martill-lel és dr. Susannah Maidmenttel, a Természettudományi Múzeum munkatársával együttműködve a Journal of Systematic Paleontology című folyóiratban megjelent tanulmányában Brighstoneus simmondsi névvel illette az új fajt. A Brighstoneus a Wight-szigeten található Brighstone falura utal, amely közel van ahhoz az ásatás helyszínéhez, ahol egy Keith Simmonds nevű amatőr paleontológus 1978-ban rábukkant a maradványra.

A Brighstoneus simmondsi névre keresztelt őshüllő nagyjából 125 millió évvel ezelőtt, a kora kréta időszakban élt a Földön. A combcsontok alapján a tudósok úgy becsülik, hogy a növényevő dinoszaurusz körülbelül 8 méter hosszú volt, és akár egy tonnát is nyomhatott – írja a CNN. „A Brighstoneus azt mutatja, hogy a kora kréta kori Iguanodontiák között nagyobb volt a változatosság, mint azt eddig gondoltuk” – mondta Lockwood.