Pont ezer évvel ezelőtt már biztosan jártak Amerikában, pontosabban Borföldén vikingek

2021. október 21. – 18:28

frissítve

Azt régóta tudjuk, hogy a vikingek Kolumbusznál jóval hamarabb eljutottak Amerikába, de most újabb bizonyítékok alapján már kutatók azt is kijelentették, hogy pont ezer éve már biztosan elérték a kontinenst.

Egy a Nature című folyóiratban megjelenő tanulmány azt állítja, hogy 1021-ben már egy viking falu állt a kanadai Új-Fundlandon. Az nem újdonság, hogy ott úgy ezer éve települést hoztak létre, de a pontos dátumot csak most sikerült meghatározni.

A kutatók szerint közel száz ember, nők és férfiak is érkezett a szigetre, és a falujuk felépítéséhez és a hajóik kijavításához fákat is kivágtak. Három fa évgyűrűi alapján sikerült megállapítani, hogy mindez 1021-ben történt, 471 évvel korábban, mint ahogy Kolumbusz Kristóf elérte a bahamai partokat.

„Ez az első tudományosan alátámasztott dátum. Korábban csak sagák szolgáltak alapul az évszámhoz – a szájhagyomány útján terjedő történeteket csak a 13. században kétszáz évvel az események lezajlása után írták csak le” – mondta Margot Kuitems a Groningen Egyetem régésze, a kutatás vezetője.

L'Anse aux Meadows – az új-fundlandi viking település – Fotó: Michael Runkel/Robert Harding Heritage/AFP

A holland tudósok szerint nem töltötték sok időt Új-Fundlandon a vikingek, 3-13 évvel később elhagyták a falut, és visszahajóztak Gröndlandra. A ma L'Anse aux Meadows néven ismert terület műemléki védelem alatt áll, és az UNESCO a világörökség részeként tartja számon.

A régészek általában radiokarbonos módszerrel határozzák meg egy-egy tárgy korát, de a holland kutatók egy globális kozmikus sugárzási eseményen alapuló technikát használtak. Azt már korábban megállapították, hogy 993-ban volt egy kozmikus sugárzási esemény, feltehetőleg egy nagyobb napkitörés miatt megnövekedett a szén C14-es izotópja a légköri szén-dioxidjában.

Mivel a fák szén-dioxidot vesznek fel növekedésük során a légkörből, az évgyűrűjükben is nyomot hagynak az ilyen sugárzási események. A kutatóknak így csak meg kellett találniuk a 993-as évgyűrűt, és onnantól megszámolták a többit a fa kérgéig, vagyis megkapták azt, hogy mikor vágták ki a fát a vikingek. Azt egyelőre nem tudják a kutatók, hogy ez a favágás az érkezésük vagy a távozásuk időpontjához volt-e közelebb, de néhány évre azért így is sikerült pontosítaniuk a viking jelenlétet.

A mondák szerint a vikingek hat expedíciót vezettek a mai Amerika területére, az első Vörös Erik fia, Leif Erik. A területet Vinlandként (Borfölde, Borország) emlegették, ami arra utal, hogy Új-Fundlandnál jóval délebbre is eljuthattak, oda, ahol már terem a szőlő.

(via NBC News)