A sajtérlelés legkorábbi bizonyítéka lehet Európában egy 2700 éves kaki, amiben kéksajtot és sört találtak

2021. október 14. – 17:58

Fotó: ANWORA / MUSEUM OF NATURAL HISTORY OF VIENNA / AFP

Kéksajt, sör és többféle más élelmiszer nyomait találták meg egy 2700 éves emberi ürülékben egy osztrák sóbánya területén, írja a Guardian.

Az UNESCO világörökségi listáján szereplő Hallstatthoz közel lévő bányában évezredeken át folyhatott kitermelés, bronz- és vaskori, valamint 18. századi székletet is találtak benne, amik kifejezetten jó állapotban maradtak meg, köszönhetően a stabil, 8 Celsius-fokos hőmérsékletnek, illetve a magas sótartalomnak. Az eredetileg a Current Biology című folyóiratban megjelent tanulmány szerint a bányában dolgozó munkásoktól származnak a maradványok.

A kutatókat meglepte, hogy az ember már ennyire korán használt erjesztési eljárásokat, Európában ez lehet a legkorábbi bizonyítéka a sajtérlelésnek. Az alkoholfogyasztásra régebbi írások és régészeti bizonyítékok is vannak, mégis ez lehet az első „molekuláris bizonyíték” abból a korszakból. Összesen négy ürüléket vizsgáltak a tudósok, az egyik, 2700 éves példányban megtalálták két gomba, a Penicillium roqueforti és a Saccharomyces cerevisiae nyomait is, amiket manapság is használnak az élelmiszeriparban.

Fotó: ANWORA / MUSEUM OF NATURAL HISTORY OF VIENNA / AFP

A vizsgálatok szerint a bányászok fogyasztottak gabonaféléket, gyümölcsöt, babot és húst is, a kutatók szerint egészen kiegyensúlyozott volt az étrendjük. A fő különbség a mai ételekhez képest az élelmiszerek feldolgozottságának mértéke, ami akkoriban természetesen alacsonyabb volt, mint ma.

(via 444)