Három hónapnyi keresés után most ráakadtak az első csíkos lábú kullancsra Magyarországon

2021. szeptember 8. – 10:47

frissítve

Három hónapja kezdett bele az ELKH Ökológiai Kutatóközpont a Kullancsfigyelő projektbe, amelynél a kutatók az ún. „citizen science” módszer segítségével vizsgálják az Európában is egyre gyakrabban előforduló, a krími-kongói vérzéses lázat is okozó kullancsok felbukkanását és megtelepedését hazánkban. A projekt indítása óta összesen öt kullancsfajról és egy közeli vérszívóról, az óvantagról értesültek a kutatók a lakossági bejelentéseknek köszönhetően, a legfigyelemreméltóbb pedig az augusztusban bejelentett Hyalomma kullancs volt, amit egy Vas megyei településen élő kutyatulajdonos vett észre.

A nagy méretű, gyors mozgású, csíkos lábú példány a kutyáján mászkált. A kutya nem járt külföldön, a közeli madárvárta viszont nagy valószínűséggel megfelelő körülményeket biztosított a vért szívott, vándormadárral érkező kullancs fejlődéséhez – írja közleményében az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Titkársága.

Az augusztusban felfedezett példányt molekuláris biológiai módszerekkel vizsgálják majd, és megnézik azt is, hogy fertőzött-e bármiféle kórokozóval, ezt a kutatók a pécsi Nemzeti Virológiai Laboratóriummal együttműködésben teszik. Az Ökológiai Kutatóközpont kutatói továbbra is kérik a lakosságot, kiemelten a kutya-, ló- és szarvasmarhatartókat, hogy az észlelt kullancsokat a megszokottnál tüzetesebben figyeljék meg, és ha Hyalomma egyedet találnak, jelezzék azt a kullancs@ecolres.hu emailcímen.