Nem is csak megbillent a Nemzetközi Űrállomás, hanem 540 fokot pördült, majd fejre állt

2021. augusztus 2. – 23:03

frissítve

Nem is csak megbillent a Nemzetközi Űrállomás, hanem 540 fokot pördült, majd fejre állt
A Nauka modul a Szojuz MSZ-18 mellett, a Nemzetközi Űrállomáshoz kapcsolódva 2021. július 29-én – Fotó: Oleg Novitsky / Roszkoszmosz / AFP

Másolás

Vágólapra másolva

A Telex is beszámolt arról, hogy néhány napja a Nemzetközi Űrállomás (ISS) egy orosz modul csatlakozásakor, annak meghibásodása miatt, 45 fokkal megbillent. Valójában azonban ennél is jelentősebb felfordulást okozott az üzemzavar. Szó szerint: az ISS másfél fordulatot tett, azaz nagyjából 540 fokkal mozdult el az eredeti pozíciójából, majd fejjel lefelé állt meg, mielőtt sikerült visszafordítani – írja a New York Times.

A lapnak Zebulon Scoville mesélt részleteket az incidensről és annak kezeléséről. Scoville a NASA egyik repülésirányítója, aki ugyan hivatalosan nem is lett volna szolgálatban a történtek idején, de úgy alakult, hogy mégis épp azelőtt állt munkába, hogy a Nauka nevű orosz modul hajtóművei véletlenül bekapcsoltak, így ő vezényelte le a hétéves repülésirányítói ideje alatti első vészhelyzet elhárítását.

Először csak egy rövid hibaüzenet érkezett arról, hogy az ISS dőlni kezdett. Ennek a megakadályozására négy hatalmas, percenként hatezret forduló giroszkóp hivatott, de valamilyen erő ezúttal felülmúlta ezeket. Mint kiderült, a Nauka hajtóművei indultak be, és próbálták eltávolítani a modult az űrállomástól – mivel azonban a modul már hozzákapcsolódott az ISS-hez, azt is magával rántotta. A hátulját kezdte el lehúzni, így az eleje felemelkedett, gyakorlatilag hátraszaltózásra kényszerítve az állomást.

A pörgés üteme ahhoz kevés volt, hogy az ISS-en belül nagyobb felfordulást okozzon, így az asztronauták nem voltak veszélyben, sőt ők maguk alig vettek észre valamit az egészből. Magának az állomás szerkezetének azonban nem feltétlenül tesz jót az ilyesmi, és mivel a pörgés miatt az antennái sem arra néztek, amerre kellett volna, a földi irányítás kétszer is elvesztette vele a kapcsolatot: egyszer négy, egyszer hét percre.

Zebulon Scoville egy 2019-es képen – Fotó: Robert Markowitz / NASA
Zebulon Scoville egy 2019-es képen – Fotó: Robert Markowitz / NASA

A Naukát úgy tervezték, hogy csak az orosz központból tudjon parancsokat fogadni, arra viszont 70 percet kellett volna várni, hogy ehhez megfelelő pozícióba kerüljön, így más megoldást kellett találni. Bár a modul hajtóműveit nem tudták lekapcsolni, az ISS más részein beindítottak további hajtóműveket, hogy ellensúlyozzák az állomásra ható erőt. Ehhez aztán egy másik orosz modul, a Zvezda hajtóművei is csatlakoztak, majd egy épp az állomáshoz kapcsolódó orosz teherhajóéi is.

Végül 15 perccel később a Nauka hajtóművei leálltak, miután elfogyott az üzemanyaguk. A földi irányítás ezután már könnyebben vissza tudta szerezni az irányítást, és ezzel helyére fordítani az ISS-t. Ehhez a másfél fordulat után a feje tetején megállt állomást 180 fokkal előre billentették. Egy órával az incidens bekövetkezte után már minden visszaállt a régi kerékvágásba.

Az orosz űrhivatal, a Roszkoszmosz közleménye szerint a hajtóművek üzemzavarát a Nauka szoftverhibája idézte elő. Az első vizsgálatok szerint az ISS-nek nem lett nagyobb baja a történtektől.

Kedvenceink
Partnereinktől
Kövess minket Facebookon is!