Új missziókat tervez a Földdel szomszédos Vénusz tanulmányozására a NASA

2021. június 03. – 05:14

Két új tudományos missziót jelentett be magyar idő szerint csütörtök hajnalban az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA a Vénusz tanulmányozására.

A tervek szerint 2028-ban és 2030-ban útnak induló küldetések célja a szomszédos bolygó földtani tanulmányozása és légkörének megfigyelése.

Az amerikai űrügynökség DAVINCI+ missziója a Vénusz légkörét fogja kutatni. Azt igyekszik feltárni, hogy hogyan alakult ki a bolygó sűrű atmoszférája. A VERITAS névre keresztelt program pedig arra igyekszik majd fényt deríteni, miért alakult merőben más geológiai összetételű bolygó a Föld szomszédságában.

A DAVINCI+ várhatóan az első nagy felbontású képeket is elkészíti majd a Vénuszon, és azokról a tesserának nevezett, deformált képződményekről is készít majd felvételeket, amelyek arra engedik következtetni a kutatókat, hogy a Vénuszon is kialakulhatott tektonikus mozgás.

A Vénusz a naprendszerünk Naptól számított második bolygója, vagyis a Föld Nap felőli szomszédja. Föld-típusú bolygónak számít, a Föld testvérbolygójának is hívják, mivel a két bolygónak hasonló néhány főbb fizikai paramétere, így például a mérete vagy a gravitációs ereje. Felszíne, tömege és térfogata a bolygónk felszínének, tömegének és térfogatának 0,8-0,9-szerese, és a felszíni gravitációja is csak kis mértékben tér el a földitől, annak 0,904-szerese. A felszíni körülmények viszont nagyon mások, a légköre szinte csakis szén-dioxidból áll (mellette 3%-nyi nitrogénből), víz nem található a nagyon magas átlaghőmérsékletű bolygón, rengeteg óriásvulkán viszont igen.

A Vénusz kutatása az 1960-as évek elején kezdődött, 1961-ben a szovjetek Venyera-1 műholdja 100 000 kilométerre, 1962-ben a NASA Mariner-2 műholdja 35 000 kilométerre közelítette meg. A legjelentősebb Vénusz-kutatást 1990-1994 között a Magellan-expedícióval végezte a NASA.

Támogasd a Telexet! Nekünk itt a Telexnél a szabad sajtó azt jelenti, hogy politikusok, oligarchák nem befolyásolhatják azt, miről írunk, miről nem, kivel dolgozunk, vagy kivel nem. A szabad sajtó nekünk kritikusságot, korrektséget, kíváncsiságot jelent. Hogy a közérdekű sztorikról beszámolunk, hogy mindig oda megyünk, ahol a dolgok történnek.

Nem egyszerű a munkánk, van, hogy falakba ütközünk: nem válaszolnak a megkereséseinkre, kordonokkal zárnak el, hogy ne tehessünk fel kérdéseket. Ha szeretnéd, hogy ennek ellenére is kitartóan kérdéseket tegyünk fel, hogy megmutathassuk a lehető legtöbbféle álláspontot, a legtöbb tényt és bizonyítékot, támogasd a munkánkat!
Támogatom